سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلار ی چین در بنادر جهان

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۳۶
سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلار ی چین در بنادر جهان

چین می‌خواهد ابر‌قدرت دریایی شود

گروه جهان|

 چین می‌خواهد قدرت اقتصادی روی دریا‌ها باشد و با این هدف سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمینه راه‌های دریایی و ایجاد بنادر در سراسر جهان به‌شدت افزایش داده است. گفته شده، سرمایه‌گذاری چین در بنادر کشورهای خارجی از مرز ۲۰میلیارد دلار فراتر رفته است و شرکت‌های این کشور از سواحل روسیه در شمال‌شرقی چین گرفته تا شمال اروپا به‌دنبال خرید یا شراکت در مدیریت بنادر و اسکله‌ها هستند.

به گزارش فایننشال تایمز، شرکت‌های بزرگ چینی از جولای ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ میلادی با برنامه‌های حساب شده دست به خرید بنادر در کشورهای خارجی زده‌اند. بنادری که چین در حال سرمایه‌گذاری در آنهاست، جاهایی هستند که پکن حضور خود را در آنها برای موفقیت طرح «یک کمربند، یک جاده» ضروری می‌داند.

بنا بر ارزیابی‌های فایننشال تایمز، چین درنظر دارد با هزینه کردن میلیاردها دلار در شبکه بنادر خود، راه‌های آبی‌اش را تضمین کرده و خود را به‌عنوان

 یک قدرت دریایی در جهان تثبیت کند.

بانک سرمایه‌گذاری جریسون پیک در لندن در تحقیقی به فهرست خرید‌های چین اشاره کرده و این سیاست‌گذاری استراتژیک را چرخشی اساسی در برنامه‌های بلندپروازانه پکن خوانده است. براساس این تحقیقات میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این عرصه در ۱۲ماه گذشته دو برابر شده است. حجم سرمایه‌گذاری برای خرید بنادر در کشورهای خارجی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

گسترش تجارت دریایی چین آنچنان شتابی گرفته که برخی کارشناسان آمار ذکر شده را حداقل سرمایه‌گذاری‌های چین ارزیابی می‌کنند. گفته شده، بخش غالب سرمایه‌گذاری‌های چین در این عرصه در جنوب آسیا بوده است. چین تنها در مالزی برای خرید بنادر حدود 11.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها نیز به کشورهای اندونزی و سریلانکا سرازیر شده است.

جینگ گیو کارشناس موسسه مطالعاتی توسعه دانشگاه ساسکس، می‌گوید که باوجود اختلافات مرزی و مناقشات دریایی، تمرکز چین بر جنوب‌شرق آسیا نشان‌دهنده تلاش پکن برای ایجاد منطقه‌یی

بر پایه حسن همجواری است، چیزی که اقتصاد قدرتمند چین عمیقا بدان نیاز دارد.

سرمایه‌گذاری چین در راه‌های دریایی که این کشور را از مسیر آب‌های قطب شمال به اروپا می‌رساند نیز توجه‌ها را به خود جلب کرده است. گفته شده، چینی‌ها قصد دارند برای کوتاه کردن راه‌های دریایی از مسیر جنوبی قطب شمال به اروپا برسند، به‌همین دلیل در بنادر لیتوانی دست به سرمایه‌گذاری زده ‌و با کشور فنلاند نیز وارد گفت‌وگو شده‌اند. امتداد این راه دریایی به ایسلند و شمال امریکا نیز می‌رسد. هم‌اکنون چینی‌ها در دو بندر ایسلند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنا به ارزیابی کارشناسان اقتصادی، بهره‌وری چین از بنادر جدید از سال ۲۰۳۵ میلادی آغاز خواهد شد.

 نگرانی از سونامی چین

دویچه‌وله هم با اشاره به رشد سرسام‌آور سرمایه‌گذاری چین در راه‌های آبی نوشته که سرعت و گستردگی سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها، اروپا را نگران کرده است. تنها در یونان، شرکت ترابری چینی «کوسکو» با سرمایه‌گذاری به میزان ۳۷۰میلیون دلار دوسوم بندر پیروس در این کشور را دراختیار گرفته است. پیروس بزرگ‌ترین بندر یونان به‌شمار می‌آید. دویچه‌وله نوشته است: «باید درنظر گرفت که خرید بندر پیروس مربوط به اوایل سال ۲۰۱۶ است و در آمارهای اخیر منظور نشده است. از سوی دیگر، یک شرکت چینی اخیرا با ارائه طرحی در بندر هامبورگ بسیاری از کارشناسان را به شگفتی واداشت. این شرکت قصد دارد یک‌سوم ترمینال‌های اتوماتیک برای تخلیه کانتینرها در بندر هامبورگ را بسازد. برنامه چینی‌ها آنچنان اقتصادی و موثر بود که حتی رقبای آلمانی آنها شانسی در مناقصه نداشتند. این موضوع از سوی اداره بنادر آلمان نیز تایید شده است.»

سندیکای کارفرمایان هامبورگ پس از موفقیت چینی‌ها در این مناقصه حال متوسل به اتحادیه بزرگ «وردی» که مسوول امور کارکنان و کارگران بخش خدماتی است، شده تا جلو پیشروی‌ چینی‌ها را بگیرد. گفته شده، دولت آلمان هفته گذشته حق وتوی خود را در زمینه فروش شرکت‌های آلمانی به کشورهای خارجی را توسعه داد تا از انتقال فناوری‌های پیشرفته به شرکت‌های رقیب خارجی جلوگیری کند.

در اروپا نیز نگرانی‌هایی درباره انتقال فناوری‌های پیشرفته به چین از طریق خرید شرکت‌های اروپایی گسترش یافته است. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده از این پس فروش شرکت‌های اروپایی به کشورهای خارجی را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

چین در شرایطی به چنین سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌یی دست زده که در یک سال اخیر چشم‌انداز رشد اقتصادی آن با کمی تردید روبه‌رو شده است. گرچه در تازه‌ترین آماری که اداره ملی آمار چین دوشنبه منتشر کرده، آمده که در نیمه نخست سال جاری میلادی، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور به 38تریلیارد و 149میلیارد یوان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 6.9درصد افزایش یافته است، اما ناظران نسبت به صحت این آمار ابراز تردید کرده‌اند.

گفته شده، حزب حاکم کمونیست چین قصد دارد رشد اقتصادی را پیش از تغییر مجدد رهبری ثابت نگه دارد. شی جین‌پینگ دور دوم ریاست‌جمهوری خود را در پاییز آینده آغاز خواهد کرد.

 

ارسال نظر