آیا جام‌ جهانی 2022 از دست قطر می‌رود؟

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۵۹
آیا جام‌ جهانی 2022 از دست قطر می‌رود؟

گروه جهان|

 6 کشور عربی به رهبری عربستان سعودی که از ماه گذشته روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند در نامه‌یی به فدراسیون جهانی فوتبال خواستار لغو برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور شده‌اند. گرچه فیفا دریافت چنین نامه‌یی را تکذیب کرده، یک منبع نزدیک به کمیته برگزاری جام جهانی قطر گفته که دوحه از این اقدام عربستان و متحدانش مطلع است.

به نوشته رویترز، وب‌سایت سوییسی«دلوکال» گزارش داده که عربستان سعودی، یمن، موریتانی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در نامه‌یی مشترک به فیفا خواستار لغو میزبانی قطر برای جام جهانی

۵ سال دیگر شده‌اند. این کشورها در نامه خود به استناد ماده ۸۵ مقررات فیفا خواستار آن شده‌اند که فیفا محل برگزاری را به کشوری دیگر منتقل کند. مطابق این بند انتقال میزبانی بازی‌های در شرایط اضطراری امکان‌پذیر است. این نخستین‌ بار نیست که موضوع محرومیت قطر مطرح می‌شود حتی قبل از آغاز بحران سیاسی اخیر میان این کشور و عربستان، بی‌کفایتی قطر در سازماندهی بازی‌ها به‌خصوص شرایط بد و غیرانسانی کارگران ساختمانی که مشغول ساخت تاسیسات بازی‌ها هستند، بارها مطرح شده بود. اکنون رویترز نوشته که با وجود انتشار خبر نامه عربستان و متحدانش رونوشتی از این نامه را ندیده و جیانی اینفانتیو، رییس فیفا نیز گفته که این فدراسیون چنین نامه‌یی دریافت نکرده است. با این حال یک مقام نزدیک به کمیته برگزاری جام جهانی قطر به این خبرگزاری گفته که دوحه از تحرکات عربستان و متحدانش برای لغو برگزاری جام جهانی در قطر مطلع است. فیفا تاکنون از اعلام موضع خود درباره بحران قطر خودداری کرده است.

 حمایت فرانسه از قطر

عربستان سعودی در ادامه جنگ لفظی خود علیه قطر اعلام کرده که مدارکی مبنی بر حمایت دوحه از تروریسم در اختیار دارد. به گزارش یورونیوز همزمان با سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به عربستان سعودی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت که مدارکی مبنی بر حمایت قطر از تروریسم در اختیار دارد که تسلیم مقامات فرانسوی می‌شود. به نظر می‌رسد که این سخنان عادل الجبیر تلاشی برای جلب حمایت فرانسه از ادامه سیاست‌های ریاض و متحدانش علیه قطر است به ویژه اینکه ژان ایو لودریان یک روز پیش‌تر در سفر به دوحه خواستار پایان تحریم‌ها علیه قطر شده بود.

فرانسه روابط تجاری بازرگانی وسیعی با دو کشور عربستان سعودی و قطر دارد و به همین دلیل تنش در منطقه و بحران قطر پاریس را عمیقا نگران کرده است. وزیر خارجه فرانسه در ادامه رایزنی‌های خود برای حل بحران یک‌شنبه از عربستان راهی کویت و امارات شده است.

 

 نشانی از پایان بحران نیست

در همین حال مرکز تحقیقاتی کارنگی با هشدار نسبت به سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه به‌ویژه بحران قطر اعلام کرده که هیچ نشانه و علامتی از پایان این بحران وجود ندارد. این مرکز صراحتا نسبت به لغزش در بحران سعودی با قطر به ایالات متحده هشدار داده و اعلام کرده که واشنگتن نباید در دام رویارویی با طرف‌های بحران بیفتد. در گزارش این مرکز آمده است:«دولت امریکا در پی راهی برای حفظ آبروست. اما ابتدا باید نقش خود را در حفظ منافع تمام شرکای منطقه‌یی پیدا کند و هر جایی که ضرورت داشت، تضمین‌های امنیتی ارائه کند. این فرمول تا حدی زاییده افکار رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا‌ و جیمز متیس، وزیر دفاع است که قطعا درست است؛ اما در عمل واشنگتن هنوز ابزاری برای میانجی‌گری در بحران و رسیدن به راه‌حل میانه نیافته و ممکن است که این مصیبت گسترش و توسعه یابد. در این میان آنچه واشنگتن باید از آن پرهیز کند، تلاش برای حل یکجانبه چالش‌های منطقه‌یی است چراکه این اقدام می‌تواند خسارت‌های جدی به منافع امریکا وارد کرده و باعث پراکندگی هر چه بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس شود؛ شرایطی که در مجموع کمک به دشمن و تروریسم است.»

این موسسه همچنین به امریکا و کشورهای محاصره ‌کننده قطر نسبت به امکان بازی دوحه با ورق‌های دیپلماتیک مثل روسیه و ایران و تمام شدن صبر آنکارا نسبت به درخواست سعودی‌ها و امارات درخصوص بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر هشدار داده است.

در این گزارش با اشاره به احتمال پناه آوردن قطر به روسیه یا ایران برای دستیابی به حمایت‌های نظامی آمده است:«این مساله کاملا با حق حاکمیت قطر همخوانی دارد. تفکر خلاف این منطق آن است که امریکا تلاش کند با عملیات نظامی جلو چنین اقدامی را بگیرد حتی اگر این کار موجب حضور نیروهای روس در حوزه خلیج فارس شود.»

عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین از 5 ژوئن با قطع رابطه دیپلماتیک خود با قطر تحریم‌هایی را ضد دوحه وضع کردند؛ این درحالی است که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در قطر قرار دارد. رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌ان نسبت به آینده روابط کشورش با قطر و حفظ پایگاه نظامی امریکا در این کشور ابراز امیدواری کرده اما گفته بود که ۱۰کشور دیگر آماده هستند تا در صورت نیاز پایگاهی نظامی برای امریکا در کشور خودشان احداث کنند. رییس‌جمهوری امریکا در این مصاحبه با اشاره به عقد قرارداد فروش سلاح به عربستان گفته بود:«عربستان صدها میلیارد دلار صرف خرید هواپیماها و تجهیزات نظامی ما و سرمایه‌گذاری در کشورمان می‌کند.» ارزش قراردادهای تسلیحاتی امضا شده بین ریاض و واشنگتن ۱۱۰میلیارد دلار عنوان شده است.

 

ارسال نظر