سالگرد کودتای نافرجام ترکیه برگزار شد

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۰۶

گروه جهان|

در مراسم نخستین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه، رجب طیب اردوغان شنبه در نشست ویژه مجلس حاضر شد و سپس در راهپیمایی استانبول، روی پل بسفر و جایی که جمعیت طرفدار رییس‌جمهوری ترکیه با سربازان مواجه شدند، شرکت کرد. کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته بیش از 260 کشته بر جا گذاشت و حدود 2 هزار و 196نفر نیز در تلاش برای کودتا زخمی شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در آستانه نخستین سالگرد این رویداد در سراسر استانبول و آنکارا، تابلوهای بزرگ و پوسترهایی نصب شده است که در آنها شهروندان عادی که در شب کودتا برابر سربازان کودتاچی قدعلم کرده بودند، به تصویر کشیده شده‌اند. روز شنبه نیز همزمان با راهپیمایی‌های گسترده و مراسم متعدد، اردوغان دقیقا در لحظه‌یی که کودتا آغاز شد، در پارلمان این کشور سخنرانی کرد.

ارودغان و حامیان وی شکست کودتا را «تولدی دوباره» برای ترکیه می‌‌دانند. اما مخالفان بر این عقیده‌اند که این اتفاق زمینه‌ساز استبداد در کشور بوده است. در دوران پس از کودتا و اجرای وضعیت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از 150هزار نفر از کارمندان نهادهای دولتی و همچنین بیش از 50هزار نیروی نظامی امنیتی به اتهام داشتن رابطه با کودتاچیان از کار برکنار شده‌اند. دولت اعلام کرده که این برکناری‌ها و بازداشت‌ها برای برقراری امنیت و ثبات در کشور ضروری بوده است، اما منتقدان اردوغان بر این باورند که او با «فرصت‌طلبی» به سرکوب مخالفان سیاسی خود مشغول است.

در همین حال، دولت همزمان با نخستین سالگرد کودتا هزاران نفر دیگر را به ظن همراهی با کودتاچیان از کار برکنار کرد. اخراج‌های جدید که بیش از

7 هزار مورد گزارش شده‌اند در پی فرمانی که ظاهرا روز 5 ژوئن گذشته صادر شده، صورت گرفته است؛ اما خبر مربوط به آن روز جمعه در روزنامه دولتی گزت برای نخستین‌بار منتشر شد. در این حکم دولتی آمده است: «اخراج‌شدگان کسانی هستند که ثابت شده برخلاف امنیت ملی اقدام کرده‌اند یا عضو سازمان‌های تروریستی بوده‌اند.» در این فهرست طولانی، اسامی ۲۳۰۳ پلیس و ۳۰۲ نفر از دانشگاهیان ترکیه دیده می‌شود. در همین راستا، ۳۴۲ افسر پیشین پلیس و نظامی بازنشسته با نزول رتبه و درجه مواجه شدند.

 

ارسال نظر