اتحاد چپ و راست علیه «ترامپ‌کر»

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۰۳
اتحاد چپ و راست علیه «ترامپ‌کر»

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه را تحت فشار گذاشته تا لایحه جدید اصلاح شده در لغو قانون خدمات بهداشت و درمان دولت پیشین را تصویب کنند، اما مساله اینجاست که تلاش‌های رییس‌جمهوری برای از بین بردن میراث باراک اوباما حتی در میان هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه وی نیز طرفدار ندارد و فقط کافی است یک سناتور دیگر مخالفت رسمی خود را با لایحه اصلاح شده اعلام کند تا این لایحه برای همیشه محکوم به فنا شود. در همین حال فرمانداران امریکا که برای جلسه تابستانی سالانه خود در رودآیلند گردهم آمده‌اند، با این لایحه جدید پیشنهادی مخالف هستند و این مساله بیش از پیش رهبران جمهوری‌خواه را تحت فشار می‌گذارد.

لغو «اوباماکر» و فرمان مهاجرتی برای ممنوعیت ورود اتباع چند کشور با اکثریت جمعیت مسلمان در حقیقت از نخستین برنامه‌های جنجال‌برانگیز دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود که البته رییس‌جمهوری هنوز در اجرای هیچ‌یک موفق نبوده است. از همان زمان امضای فرمان مهاجرتی، دادگاه‌های ایالتی در مقابل ترامپ به پا خواستند و حتی پس از اینکه قرار شد نمونه اصلاح و تلطیف شده این فرمان به اجرا گذاشته شود، باز هم برخی دادگاه‌های ایالتی آن را جدی نمی‌گیرند. در جبهه دوم هم لایحه پیشنهادی ترامپ که به «ترامپ‌کر» معروف است، هنوز نتوانسته حمایت لازم را برای تبدیل شدن به قانون کسب کنند و این سومین مرتبه است که نمونه اصلاح‌ شده آن در سنای امریکا به رای گذاشته می‌شود.

 ترامپ‌کر محکوم به فنا

نمونه اصلاح شده لایحه بهداشت و درمان پنج‌شنبه ارائه شد و قرار است هفته آینده توسط میچ‌ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا به رای گذاشته شود. جمهوری‌خواهان کنترل 52 کرسی از مجموع 100 کرسی سنا را در دست دارند و با توجه به جبهه متحد دموکرات‌ها در مخالفت با این لایحه، مخالفت تنها رای مخالف یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر برای نابودی مجدد و احتمالا نهایی ترامپ‌کر کافی است، چرا که دو سناتور جمهوری‌خواه پیش‌تر مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده‌اند. به گزارش رویترز، ترامپ که در کمپین‌های انتخاباتی نابودی اوباماکر را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود معرفی می‌کرد، از پاریس در توییتر خود نوشت: «بعد از همه این سال‌ها زجر کشیدن به دلیل اوباماکر، سناتورهای جمهوری‌خواه باید همان‌طوری که وعده داده بودند کار را یکسره کنند.»

جامعه پزشکی امریکا و گروه‌های پزشکی و بیمارستانی از این لایحه انتقاد کردند. اما آنها تنها مخالفان لایحه جدید نبودند. فرمانداران امریکایی نیز شامگاه جمعه مخالفت شدید خود را با لایحه جدید سنا اعلام کردند و مساله مهم این بود که نه‌ تنها فرمانداران دموکرات، بلکه جمهوری‌خواهان نیز به‌شدت به این لایحه معتقدند؛ اگرچه در میان جمهوری‌خواهان اختلاف‌‌نظر وجود دارد: محافظه‌کاران حزب معتقدند این قانون‌ کافی نیست و میانه‌روها بر این باورند که چنین قانونی برای قشر آسیب‌پذیر جامعه بیش از اندازه دردناک است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، برایان سندووال فرماندار ایالت نوادا که شاید بتوان او را محوری‌ترین چهره در مناقشات بر سر لایحه خدمات بهداشت و درمان دانست، گفت: «در مورد این لایحه قانونی به‌شدت نگرانم و نمی‌توانم از لایحه‌یی که به عقب‌نشینی از برنامه خدمات درمانی نوادا (برای افراد کم‌درآمد) منجر می‌شود، حمایت کنم. » وی با اشاره به افرادی که تحت قانون اوباماکر از خدمات بیمه درمانی بهره‌مند شده‌اند، افزود: «باید آسوده خاطر باشم که در کیفیت زندگی و مراقبت‌های درمانی آن 210هزار نفری که اکنون از خدمات بهداشتی برخوردارند، تغییری ایجاد نمی‌شود.»

اسکات واکر، فرماندار محافظه‌کار ایالت ویسکانزین نیز چندان با این لایحه جدید موافق نیست و پیشنهاد کرده است که کنگره به ارائه نمونه جدیدی از لایحه بیندیشد که در آن انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد چگونگی تامین بودجه برای خدمات در هر ایالت در نظر گرفته شده باشد. فرمانداران ایالت‌های ورمونت و کنتاکی نیز دیگر جمهوری‌خواهانی هستند که با لایحه جدید خدمات بهداشت و درمان مخالف هستند و این در حالی است که فرمانداران نقش قابل ‌توجهی در شکل‌گیری مناقشات در کنگره ایفا می‌کنند و می‌توان انتظار داشت که سناتورهای دیگری هم برای جلوگیری از درگیری با فرمانداران ایالت خود در مورد حمایت از ترامپ‌کر تجدیدنظر کنند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: لایحه‌یی که اوایل هفته آینده به رای گذاشته می‌شود، نتیجه بررسی‌های دفتر بودجه کنگره است که پیش‌بینی کرده بود، نمونه قبلی لایحه به از بین رفتن بیمه 22 میلیون امریکایی در یک دهه آینده منجر می‌شود. یک روز پس از گزارش دفتر بودجه، مک‌کانل برنامه رای‌گیری در مورد لایحه را به دلیل ناآرامی‌ها در حزب جمهوری‌خواه به تعویق انداخت.

مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهوری در دیدار فرمانداران تلاش کرد به آنها در مورد لایحه جدید اطمینان دهد، اما جان کاسیچ، فرماندار اوهایو، همچنان یکی از مخالفان سرسخت لایحه اصلاح شده است و اعمال فشارها از سوی او می‌تواند راب پورتمن، سناتور جمهوری‌خواه این ایالت را که هنوز موضعی در مورد لایحه اتخاذ نکرده است، تحت فشار بگذارد. برخی قانونگذاران این احتمال را مطرح کرده‌اند که در صورت فروپاشی لایحه اصلاح شده ترامپ، هر دو حزب برای اصلاح بخش‌هایی از اوباما‌کر با یکدیگر همکاری کنند، اما بدنه اصلی این قانون بدون تغییر باقی خواهد ماند.

 ادامه مناقشات فرمان مهاجرتی در دیوان عالی

در میانه مناقشات بر سر لایحه خدمات بهداشت و درمان، درگیری‌های دونالد ترامپ با دادگاه‌های ایالتی بر سر خودداری از اجرای فرمان مهاجرتی اصلاح شده همچنان ادامه دارد و در جدیدترین تحولات، رییس‌جمهوری مساله را به دیوان عالی کشانده است. قاضی محلی در ایالت هاوایی محدودیت‌هایی بر اجرای ممنوعیت موقت ورود پناهجویان و مهاجران 6کشور با اکثریت جمعیت مسلمان اعمال کرده و وزارت دادگستری از دیوان عالی خواسته است تا حکم این قاضی را باطل اعلام کند.

پس از مناقشات اولیه بر سر فرمان اجرایی ماه مارس ترامپ، این فرمان با وساطت دیوان عالی به‌طور محدود به اجرا گذاشته شد، اما دولت در تفسیر حکم دیوان عالی همچنان به دنبال پیشبرد مقاصد خود بود و همین مساله سبب شد که ایالت هاوایی دریک واتسون را به عنوان مسوول معنا و تفسیر بیانیه دیوان عالی کند. وی ساعات پایانی روز پنج‌شنبه رای داد که مصونیت از فرمان مهاجرتی نه فقط اعضای نزدیک خانواده، بلکه همه اعضای خانواده را شامل می‌شود. در پی این رای، وزارت دادگستری با تشکیل پرونده‌یی در دیوان عالی اعلام کرد که تصمیم‌گیری واتسون تصمیم دیوان عالی در مورد فرمان اجرایی ترامپ را «عملا بی‌معنا» می‌کند.

طبق تصمیم دیوان عالی برای اجرای بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی ترامپ، شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت 90 روز از ورود به خاک امریکا منع شده‌اند مگر اینکه روابط خاص خانوادگی، کاری یا تحصیلی در این کشور داشته باشند. همچنین ورود پناهجویان از این کشورها به خاک امریکا برای 120روز ممنوع است. مناقشات بر سر اینکه این فرمان نقض قانون اساسی امریکاست یا خیر، در فصل پاییز بررسی خواهد شد.

 

ارسال نظر