«روسیه‌گیت» یک گام تا ترامپ

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۴۰
«روسیه‌گیت» یک گام تا ترامپ

گروه جهان|

 «اگر این‌طور است که می‌گویید من عاشق آن هستم.» این پاسخ جنجالی پسر دونالد ترامپ به ایمیلی بوده که پیشنهاد داده تا اطلاعاتی را درباره هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی رییس‌جمهوری فعلی امریکا در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد. این جنجال تازه باعث شده تا بار دیگر آتش موسوم به «روسیه‌گیت» در فضای سیاسی امریکا تندتر از قبل شود.

دونالد ترامپ جونیور، پسر دونالد ترامپ با رسانه‌یی شدن دیدارش با وکیل روس، ایمیل‌هایی را منتشر کرده که نشان از استقبال وی از پیشنهاد وکیل روس دارد. رویترز نوشته که این ایمیل‌ها می‌تواند تبعات جدی داشته باشد و فصل جدیدی را در تحقیقات مربوط به ارتباط تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه باز کند.

دولت ترامپ از آغاز کار خود تاکنون گرفتار سوءظن‌ها و اتهاماتی است که پیرامون احتمال روابط پنهانی با روسیه شکل گرفته است. در آخرین مورد، مساله ملاقات محرمانه پسر بزرگ دونالد ترامپ با یک وکیل روس، پرسش‌ها و بدبینی‌های زیادی برانگیخته است. به چه دلیل پسر دونالد ترامپ ژوئن ٢٠١۶ یعنی در اوج کارزار انتخاباتی پدرش با ناتالیا وزل‌نیتسکایا، وکیل روسی دیدار کرده است؟ این پرسش جدی است که نیویورک تایمز پس از افشای ماجرا مطرح کرده است.

گفته شده که دونالد ترامپ جونیور همراه با جرد کوشنر داماد و مشاور نزدیک پدرش به این ملاقات رفته بوده تا اطلاعات حساسی را درباره هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ به دست آورد. وکیل روسی ظاهرا یکی از رابطان نزدیک کرملین است. اما ترامپ جونیور گفته هیچ شناختی از شخصیت این وکیل و از مقاصد وی نداشته است.

به گفته او یکی از آشنایان این ملاقات را توصیه کرده بود. پسر ترامپ گفته است: «وکیل روسی ادعا می‌کرد که اطلاعاتی درباره کسانی دارد که با روسیه مرتبط بودند و در عین حال به کمیته دموکرات‌ها برای پشتیبانی از کلینتون کمک مالی می‌کردند.»

اما به گفته وکیلی سیاسی ترامپ جونیور، خیلی زود معلوم شد که این زن هیچ اطلاعات به درد‌خوری ندارد و هدف اصلی‌اش فقط وساطت برای به فرزندی پذیرفتن کودکان روس توسط زوج‌های امریکایی است. با این حال نکته مهم اینجاست که ترامپ جونیور کاملا آگاه بوده وکیل روسی در چارچوب تلاش‌های مسکو برای تضعیف هیلاری کلینتون و پشتیبانی از نامزدی ترامپ به امریکا آمده بوده است. وکیل ترامپ جونیور مطالب نیویورک تایمز را رد کرده اما منتقدان می‌گویند با توجه به انکارهای قبلی پسر ترامپ نمی‌توان به گفته‌های او اطمینان کرد.

در حال حاضر چند تحقیق جداگانه توسط پلیس فدرال امریکا جریان دارد که همگی به مساله روابط اطرافیان رییس‌جمهوری امریکا با روسیه مربوط می‌شود. با اینکه شخص دونالد ترامپ همه اتهامات را دروغ و تهمت می‌داند اما مارک وارنر، معاون کمیسیون تحقیق سنای امریکا گفته است: «این نخستین‌بار است که مردم شاهدند که تیم انتخاباتی ترامپ برای کسب اطلاعات از یک عامل بیگانه، آن‌هم در جهت مداخله در کارزار انتخاباتی رقیبش کلینتون تلاش می‌کرده است.» با بالا گرفتن جنجال‌ها، پسر ترامپ تاکید کرده که پدرش درباره ملاقات او با وکیل روس اطلاعی نداشته است و این دیدار آن‌قدر پیش پا افتاده و بی‌اهمیت بوده که نیازی نبوده تا پدر را در جریان آن بگذارد در مقابل رییس‌جمهور امریکا هم پسر بزرگش را یک انسان درجه یک توصیف کرد.

دونالد ترامپ در بیانیه‌یی که توسط سخنگوی کاخ سفید قرائت شده، گفته است: «پسر من یک انسان درجه یک است و من صداقت و شفافیت او را تحسین می‌کنم.» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته که دیگر سوالات در خصوص این مساله باید از وکیل دونالد ترامپ جونیور یا مشاور رییس‌جمهور امریکا پرسیده شود.

 واکنش‌های رسانه‌ای

سی‌ان‌ان در گزارشی با عنوان «ایمیل‌های دونالد ترامپ جونیور گفته‌های کاخ سفید را زیر سوال می‌برد» نوشته است: «استدلال همیشگی حامیان ترامپ این بوده که کل تئوری مداخله روسیه در انتخابات امریکا یک آتشی است که هیچ دودی از آن برنخواهد خاست. اما به نظر می‌رسد که این استدلال دیگر خریداری نداشته باشد. پسر رییس‌جمهور با انتشار ایمیل‌هایی فاش کرده که این ایده چندان هم بی‌پایه و اساس نبوده است. حالا این پرسش مهم مطرح شده که آیا ستاد انتخاباتی ترامپ تمایل داشته تا با استفاده از اطلاعات طرف روسی به کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ضربه بزند؟ رییس‌جمهوری در این باره اطلاع داشته است؟ جرد کوشنر، داماد رییس‌جمهوری چطور؟»

نشریه نیویورکر نیز در گزارشی با عنوان «افشاگری‌های دونالد ترامپ جونیور» نوشته است: «پس از تصمیم ترامپ جونیور برای انتشار مجموعه‌یی از ایمیل‌های جنجالی درباره دیدارش با یک وکیل روس شناخته شده، کاخ سفید از جمله دونالد ترامپ اجازه دادند تا او خود را برای دیگران قربانی کند. وقایع به‌گونه‌یی پیش رفته که نمی‌شود اطمینان داشت که پسر ترامپ تمایلی به پذیرش این نقش داشته است یا خیر.»

روزنامه واشنگتن‌پست نیز به نقل از جینز دیوید اوهیلین، حقوقدان امریکایی نوشته است: «حالا دیگر بحث عوض شده است. اکنون دیگر مساله این است که آیا رییس‎جمهور ترامپ شخصا به این ماجرا ارتباط پیدا می‌کند یا خیر، زیرا این پرسش که آیا تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها تماس داشته‌اند یا خیر تقریبا پاسخ داده شده است؛ بله.»

 

 

ارسال نظر