افشای توافق محرمانه پیشین قطر با کشورهای عربی

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۸۴

گروه جهان| عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در اظهاراتی جدید قطر را متهم به نقض توافقنامه محرمانه‌یی در سال 2013 کردند که طبق آن دوحه به دخالت نکردن در امور کشورهای عرب همسایه تعهد داده بود.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با افشای محتوای توافقنامه محرمانه‌یی که در سال 2013 به امضای دوحه رسیده بود، فشار بر قطر را افزایش دادند. براساس این گزارش؛ طبق این توافقنامه که محتوایش تاکنون محرمانه مانده بود، قطر متعهد شده که در امور داخلی این چهار کشور دخالت نکند. متن این توافقنامه از سوی سی‌ان‌ان افشا و سپس توسط مقام‌های عربستان سعودی سعودی در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

چهار کشور تحریم‌کننده قطر در بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند متن این توافقنامه که برای حل اختلافی در آن زمان میان دوحه و این کشورها امضا شده بود، نشان می‌دهد که قطر بدون تردید در عمل به تعهداتش ناموفق بوده و کاملا آنها را نقض کرده است. مقام‌های قطری پاسخی به درخواست رویترز برای توضیح در این زمینه ندادند اما یک سخنگوی دولتی قطر به سی‌ان‌ان گفت که عربستان سعودی و امارات روح توافقنامه سال 2013 ریاض را نقض کرده و در حمله به حاکمیت قطر زیاده‌روی می‌کنند. شیخ سیف بن‌احمد آل‌ثانی مدیر اداره روابط دولت قطر گفت: «متن توافقنامه نشان می‌دهد که هدف از آن تضمین همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در چارچوبی شفاف بوده است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، توافقنامه 2013 در نشستی در ریاض حاصل شده و به امضای شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر و شیخ صباح احمدالصباح امیر کویت رسید و سازوکار پیاده‌سازی آن توسط وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس امضا شد. این توافقنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را از حمایت جریان‌های سیاسی که هر کدام از این کشورها را تهدید می‌کند، منع کرده و آن دسته از رهبران اخوان‌المسلمین که تبعه این کشورها نیستند را ملزم به ترک منطقه می‌کند.

در همین حال روسیا الیوم گزارش داده، رکس تیلرسون سه‌شنبه در جریان سفر خود به قطر اعلام کرده مواضع دوحه در بحران با همسایگانش منطقی است. وزیر خارجه امریکا گفته است: «مواضع قطر در بحران با همسایگانش منطقی و کاملا شفاف است. ما اینجا هستیم تا از اختلاف میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس جلوگیری کنیم.»

گفته شده تیلرسون چهارشنبه (امروز) در ادامه سفرش به کشورهای منطقه وارد عربستان سعودی خواهد شد، وی دوشنبه در نخستین ایستگاه از سفرهایش به منطقه وارد کویت شد و با مقامات این کشور دیدار کرد. عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسائل عرب در تحلیلی درباره آخرین تحولات بحران در روابط کشورهای عضو شورای همکاری و حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در منطقه در نشریه رای‌الیوم نوشته است: «تلاش‌های میانجیگرانه تا حد زیادی به بن بست رسیده و منطقه خلیج در آرامش قبل از توفان به‌سرمی‌برد.»

 

ارسال نظر