روسیه ۳۰ دیپلمات امریکایی را اخراج می‌کند

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۸۳

گروه جهان|

یک مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 میلادی باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، در اخراج 35 دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را از روسیه اخراج می‌کند.

روزنامه روسی ایزوستیا به نقل از این مقام وزارت خارجه روسیه که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «مسکو به‌عنوان اقدام متقابل به اقدامات امریکا در اواخر سال گذشته، 30 دیپلمات امریکایی را اخراج می‌کند.» وی افزود که در

6 ماهه گذشته طرف امریکایی (دولت ترامپ) هیچ اقدامی برای حل‌و‌فصل اختلاف دیپلماتیک بر سر توقیف اماکن دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک انجام نداده و مسکو مجبور به انجام اقدامات متقابل است.

این اقدام تنها سه روز پس از برگزاری نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری روسیه و امریکا در هامبورگ آلمان اعلام شد؛ دیداری که امیدها را به بهبود روابط دو کشور افزایش داده بود. پس از دیدار روسای جمهور روسیه و امریکا در نشست گروه ۲۰ مشخص شد که مقامات امریکایی هیچ برنامه و پاسخ مشخصی برای رفع این بحران دیپلماتیک میان دو کشور ندارند و ادامه تحریم‌های امریکا بر ضد روسیه نیز به وضوح موضع واشنگتن در برابر کرملین را نشان می‌دهد. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پیش‌تر در این باره گفته بود که مسکو بارها پاسخ درست و شفاف واشنگتن در این خصوص را خواستار شده است، اما آنها بدون هیچ پاسخی بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه را در کنگره بررسی می‌کنند. به گفته زاخارووا، روسیه در حال بررسی اخراج دیپلمات‌های امریکایی از خاک روسیه و ممنوعیت سفر دیپلمات‌های امریکایی به ویلاهای آنها در روسیه است. اوباما دسامبر گذشته در واکنش به ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که به شکست هیلاری کلینتون منجر شد، در یک اقدام ناگهانی دیپلمات‌های روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را در واشنگتن و نیویورک توقیف کرد. روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دوره اوباما رو به اتمام بود، اما مسکو هنوز موفق به راضی کردن دولت ترامپ برای مذاکرات جدی در این زمینه نشده و ظاهرا همین مساله به تصمیم‌گیری در مورد اخراج دیپلمات‌های امریکا منجر شده است.

 

ارسال نظر