فساد نخست‌وزیر، بورس را قرمزپوش کرد

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۸۰
فساد نخست‌وزیر، بورس را قرمزپوش کرد

گروه جهان|

«میزان درآمد و دارایی‌های نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و خانواده‌اش مشکوک است.» این خبری است که باعث شد تا بورس پاکستان در نخستین ساعات آغاز به کارش در روز سه‌شنبه سقوط کند. برخی تحلیلگران پاکستانی براین باورند که با توجه به گزارش کمیته تحقیقات درباره فساد نخست‌وزیر و خانواده‌اش، شرایط برای نواز شریف سخت شده و احتمال کناره‌گیری او وجود دارد.

به گزارش رسانه‌ها، شاخص بورس پاکستان سه‌شنبه هنگام شروع به‌کار بازار سهام، 46 هزار و 273 واحد بود اما به‌دلیل انتشار گزارش کمیته تحقیقات درباره فساد مالی نواز شریف و فرزندانش، شاخص بورس روند نزولی را در پیش گرفت و تا لحظه تنظیم این گزارش با کاهش نزدیک به 5درصد به 44هزار و 163 واحد سقوط کرد. کمیته تحقیقات اعلام کرده براساس نتیجه حاصل از تحقیقات انجام شده، بین میزان درآمد اعضای خانواده نخست‌وزیر و دارایی‌های آنها، اختلاف‌هایی وجود دارد. به گفته اعضای کمیته بررسی پرونده اسناد پاناما، نواز شریف و فرزندانش نتوانستند منابع مالی خود را به‌طور واضح در جلسات کمیته تحقیقات بیان کنند.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف و جدی‌ترین چهره مخالف سیاسی نواز شریف در واکنش به گزارش کمیته تحقیقات خطاب به نخست‌وزیر گفته است: «بازی تمام شد، کاخ نخست‌وزیری را باید خالی کنید.»

محمد نواز شریف سه‌شنبه با اعضای کابینه و افراد نزدیک به خود از جمله گروهی از زبده‌ترین حقوقدانان و وکلا تشکیل جلسه داده است. گفته شده، هدف از این جلسه بررسی راهکارهایی برای رهایی از تبعات احتمالی ادامه روند قضایی رسیدگی به اتهامات او و اعضای خانواده بوده است.

 واکنش خانواده نواز شریف

سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش کمیته بررسی پاناما، راه‌های انتقال پول خانواده نواز شریف در عربستان، امارات و از آنجا به بریتانیا با هدف خرید واحدهای مسکونی گران‌قیمت را مشکوک اعلام کرد. از آنجایی که براساس بند 9 آیین‌نامه دیوان ملی دیوان محاسبات، چنین اقداماتی به عنوان اختلاس و پولشویی محسوب می‌شود نتیجه تحقیقات به دادگاه عالی ارجاع شده است. مریم نواز، دختر نخست‌وزیر در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن این گزارش اعلام کرده این گزارش هیچ ارزشی ندارد. او که خود یکی از متهمان اصلی پرونده اتهام‌های فساد مالی علیه خانواده نخست‌وزیر است، مدعی شده که گزارش کمیته نمی‌تواند معیار قضاوت صحیح از سوی دادگاه عالی محسوب شود. کمیته تحقیقات مریم نواز را به ارائه مجموعه‌یی از اسناد و مدارک جعلی به این کمیته متهم کرده است.

گرچه تعدادی از کلیدی‌ترین اعضا و وزیران کابینه با تشکیل کنفرانس مطبوعاتی اتهام‌های مطرح شده علیه خانواده نخست‌وزیر را رد کرده‌اند اما احزاب مخالف از جمله حزب مردم و حزب تحریک انصاف با تاکید بر لزوم کناره‌گیری نخست‌وزیر از قدرت تلاش‌ دارند تا از راهکارهای قانونی نخست‌وزیر را مجبور کنند که از سمت خود استعفا دهد.

 ردپای شاهزاده قطری

کمیته تحقیقات پرونده اسناد پاناما در شرایطی گزارش خود را منتشر کرده که شیخ حمدبن جاسم بن‌جابر آل‌ثانی شاهزاده قطری و نخست‌وزیر پیشین این کشور که با این پرونده ارتباط دارد حاضر نشده تا برای پاسخگویی به سوالات در کمیته حاضر شود. این کمیته اعلام کرده دو نامه منتسب به این شاهزاده نمی‌تواند ملاک قضاوت قرار گیرد و این نامه‌ها، بدون حضور شخص وی، فاقد ارزش است. دلایل عدم حضور این شاهزاده قطری در کمیته تحقیقات و حاضر نشدن او به پاسخ دادن به سوالات این کمیته، مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، این شاهزاده قطری، یکی از طرف‌های این پرونده است و خانواده نخست‌وزیر پاکستان در طول مدت رسیدگی دستگاه قضایی و کمیته تحقیقات به پرونده اسناد پاناما، مدعی شده‌اند که اتهامات مبنی بر پولشویی علیه آنان صحت ندارد و پول خرید املاک خود در برخی کشورهای اروپایی را از این شاهزاده قطری گرفته‌اند.

دیوان عالی پاکستان پس از رسیدگی طولانی‌مدت به دادخواست ارائه شده از سوی مخالفان سیاسی دولت 31 فروردین ماه سال جاری تشکیل کمیته تحقیقاتی ویژه‌یی را علیه نواز شریف و فرزندان وی صادر کرد که به‌طور مفصل و آزادانه اتهامات مطرح شده علیه آنان را بررسی کند. موساک فونسکا، یک موسسه پانامایی سال گذشته بیش از 11میلیون سند را درباره بیش از 214هزار شرکت و شخصیت‌های شناخته شده جهان منتشر که حکایت از دست داشتن این افراد در پولشویی، تخلفات مالیاتی و تاسیس شرکت‌های مالی پنهانی در خارج از کشور داشت. با وجود اینکه نام نواز شریف در اسناد افشا شده از سوی این موسسه پانامایی نیست اما مخالفان سیاسی وی مدعی هستند که خانواده نخست‌وزیر و حتی شخص نواز شریف دارایی غیرقانونی انباشته کرده و تخلفات غیرقابل انکاری در زمینه پولشویی انجام داده است. فضای سیاسی پاکستان در شرایطی متشنج شده که اسلام‌آباد در حال حاضر در حوزه سیاست خارجی نیز با مشکلات بسیاری روبه‌روست. افغانستان و هند بارها این کشور را به حمایت از گروه‌های افراطی از جمله شبکه حقانی و طالبان متهم کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان و مشاور ارشد ترامپ در امور بین‌الملل، سه‌شنبه با اعلام اینکه پاکستان مرکز فعالیت گروه‌های تروریستی مثل شبکه حقانی و طالبان افراطی است، گفته بعید می‌داند اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم همکاری واقعی داشته باشد.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که ترامپ قصد دارد تا در استراتژی جدید خود برای مبارزه با تروریسم بیش از پیش بر پاکستان فشار بیاورد و از ژنرال‌های پاکستانی بخواهد تا در مبارزه با تروریسم، همکاری بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر