موصل آزاد شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۵۲

گروه جهان| نیروهای عراقی اعلام کردند که عملیات نیروهای پلیس فدرال و نیروهای یگان مبارزه با تروریسم عراق در منطقه موصل قدیم به پایان رسید و همه محله‌های اشغال شده توسط عناصر گروه تروریستی داعش آزاد شدند و نیروهای عراقی در حال پاک‌سازی این مناطق هستند. قرار است حیدر العبادی در بیانیه‌یی تلویزیونی آزادی کامل موصل را به‌طور کامل اعلام کند.

به گزارش یورونیوز، سخنگوی ارتش عراق گفت که خط دفاعی داعش در موصل درهم شکسته و اکنون نبرد خانه به خانه برای پاک‌سازی منطقه از تک‌تیراندازها و نیروهای انتحاری در جریان است. خبرنگار تلویزیون عراق که روز شنبه در محل درگیری‌ها حضور داشت نیز تصریح کرد که تا پیروزی نهایی تنها «چند متر» باقی مانده است.

در این حال طبق گزارش‌های میدانی ارسالی از موصل، این شهر کاملا آزاد شده و اکنون در آرامش کامل است. هیچ صدای انفجار و تیراندازی در این شهر شنیده نمی‌شود و مردم در شرق موصل زندگی عادی را ازسر گرفته‌اند. شهرداری موصل کار آسفالت خیابان‌ها و وصل آب و برق را آغاز کرده و حمل‌و‌نقل عمومی در شهر ازسر گرفته شده است. بخش قدیمی موصل هم که صحنه درگیری‌های نهایی میان نیروهای مردمی و ارتش عراق با عناصر داعش بود، کاملا امن شده است. با این حال، زندگی در این بخش جریان ندارد. شبکه المیادین شنبه در خبری فوری از آزادی یکی دیگر از مناطق موصل قدیم خبر داده و اعلام کرده بود که نیروهای عراقی موفق شدند با آزادسازی محله «الحاوی» در موصل قدیم، پرچم عراق را در این محله برافرازند. در همین حال، برخی رسانه‌ها همچون اسکای نیوز عربی و شبکه خبری الجزیره از کشته شدن شماری از فرماندهان داعش در عملیات آزادسازی موصل قدیم خبر دادند. به گزارش اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق، یگان‌های لشکر نهم زرهی این کشور یکی از فرماندهان و امیران داعش با نام

ابو زید و هفت مفر از همراهان وی را کشتند. یک مسوول امنیتی عراقی هم اعلام کرد که تروریست‌های داعش دو گزینه بیشتر ندارند؛ یا خودکشی ‌می‌کنند یا توسط نیروهای ارتش کشته می‌شوند. وی افزود: «در بخش قدیمی موصل هنوز کمیته‌یی حضور دارد که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، برای اداره جنگ تعیین کرده بود. در میان این افراد یک سرکرده تبعه سوریه و سه سرکرده عراقی دیده می‌شوند. یکی دیگر از سرکرده‌های داعش نیز ابویحیی بود که در درگیری‌های بخش قدیمی موصل کشته شد. در حال حاضر دو سرکرده دیگر داعش در موصل قدیم که ازجمله مهم‌ترین افراد این گروه تروریستی محسوب می‌شوند، ابوطیبه و غانم الجبوری هستند.»

 

ارسال نظر