بیانیه مبارزه علیه تروریسم با طعم آشوب

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۴۷
بیانیه مبارزه علیه تروریسم با طعم آشوب

گروه جهان|

نشست گروه 20 با انتشار بیانیه‌یی به نشست دو روزه خود خاتمه داد. لزوم مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن از طریق تشدید سازوکارهای مربوط به گروه اقدام مالی (FATF) و رسیدگی به تهدید رو به گسترش بازگشت تروریست‌های خارجی از مناطقی مانند عراق و سوریه ازجمله بندهای بیانیه پایانی این اجلاس است. نشست گروه 20 درحالی به پایان رسید که هامبورگ میزبان آن در تب خشونت و آشوب ناشی از تظاهرات وسیع مخالفان می‌سوخت.

به گزارش رویترز، در پایان روز دوم نشست گروه 20 رهبران قدرت‌های بزرگ اقتصادی ازجمله دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در محکومیت اعمال تدابیر حمایت‌گرایی اقتصادی به اجماع رسیدند؛ امری که باعث شد دستورکار نشست از شکست قطعی نجات یابد. اما در زمینه تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط‌زیست، اختلافات به قوت خود باقی مانده است. کشورهای گروه 20 جز امریکا بر قطعی بودن توافق پاریس تاکید کردند و به این ترتیب ایالات‌متحده که از توافق اقلیمی پاریس خارج شده در انزوا قرار گرفته است.

در حاشیه این اجلاس، ترامپ از انعقاد قراردادهای تجاری بازرگانی در آینده نزدیک با بریتانیا خبر داده است. وی همچنین به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای برگزاری موفق این اجلاس تبریک گفته است. این درحالی است که انتقادهای داخلی از مرکل به‌دلیل آشوب و تظاهرات خشونت‌بار در هامبورگ به‌شدت بالا گرفته است.

 خشونت بی‌سابقه در هامبورگ

تظاهرات‌های خشونت‌آمیز در دومین روز از نشست گروه 20 نیز ادامه داشت، به‌طوری که برخی محلات شهر هامبورگ شاهد خشونت بی‌سابقه گروه‌های افراطی بود. رسانه‌های آلمان نوشته‌اند، اغتشاشگران محله «شانتسن‌فرتیل» هامبورگ را به صحنه نبرد واقعی تبدیل کرده، به مراکز خرید حمله کرده و سطل‌های زباله و خودروهای شخصی را آتش زدند. همچنین تعداد زیادی خودرو شهروندان عادی که در کنار خیابان‌ها پارک شده بودند در آتش سوختند.

بی‌بی‌سی نوشته، شدت اعتراض‌ها به حدی بوده که ملانیا ترامپ همسر رییس‌جمهور امریکا، ناچار شده در هتل بماند. برنامه سخنرانی ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان هم به‌دلیل مشابهی لغو شد. ناامنی گسترده باعث شد تا بسیاری از فروشگاه‌ها در مرکز هامبورگ روز شنبه تعطیل باشند. این تعطیلی نزدیک به ۱۵ میلیون یورو به این فروشگاه‌ها ضرر زده است. معترضان با سیاست اقتصاد باز، جهانی‌سازی، کوتاهی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و محدودیت آزادی‌ها مخالف هستند. گفته شده، تاکنون بیش از ۲۰۰ مامور پلیس زخمی شده‌اند. تعدادی از شورشگران نیز زخمی و تعداد زیادی بازداشت شده‌اند. بیش از ۲۰ هزار نیروی پلیس تامین امنیت اجلاس گروه 20 را برعهده داشتند.

هایکو ماس وزیر دادگستری آلمان، در واکنش به این اعتراض‌های خشن خواستار برخورد شدید با عاملان خشونت‌ها شده است. وزیر دادگستری آلمان گفته است: «جای این جنایتکاران افراطی نه در خیابان‌ها، بلکه در دادگاه‌هاست. حق قانونی برای تظاهرات، مجوزی برای شورشگری لجام‌گسیخته نیست.» رسانه‌های آلمان شمار اغتشا‌شگران در هامبورگ را ۱۵۰۰نفر ذکر کرده و از آنها به‌عنوان افراد شبه‌نظامی نام برده‌اند.

 صبحانه کاری بی‌نتیجه

با وجود فضای ناآرام شهر هامبورگ، بازار دیدارهای دوجانبه و چندجانبه رهبران سیاسی جهان در روز دوم نشست گروه 20 همچنان داغ بود. خبرگزاری آلمان گزارش داده، آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین رهبران آلمان، فرانسه و روسیه، صبح شنبه روز کاری خود را با یک صبحانه مشترک در هتل آتلانتیک هامبورگ آغاز کردند. هدف گفت‌وگوهای این صبحانه کاری، تحرک‌ بخشیدن به اجرای توافقنامه صلح مینسک در ارتباط با بحران شرق اوکراین بود. اما ظاهرا این دیدار نتیجه‌ چندانی در پی نداشته و نتوانسته تحرکی در اجرای توافقنامه مینسک به وجود بیاورد. دیمتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین، پس از این دیدار گفته که نمی‌توان سرخوردگی جدی حاصل از این دیدار را پنهان کرد. با این ‌حال یکی از سخنگویان دولت آلمان گفته است در این دیدار توافق شده که آتش‌بس پیش‌بینی شده در توافقنامه مینسک باید به‌طور کامل و همه‌جانبه رعایت شود.

 توافق تجاری امریکا و بریتانیا

ترامپ شنبه پس از دیدار با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، در حاشیه اجلاس گروه 20 گفت انتظار دارد توافق تجاری میان دو کشور پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خیلی زود به نتیجه برسد. رییس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه هیچ دو کشوری رابطه‌یی نزدیک‌تر از رابطه امریکا و بریتانیا ندارند، گفته است: «ما در رابطه با توافق تجاری بزرگ و قوی که برای دو کشور سودمند خواهد بود، صحبت کردیم. به نظر من این توافق خیلی زود به نتیجه می‌رسد... نخست‌وزیر ترزا می‌ و من رابطه ویژه‌یی با یکدیگر شکل داده‌ایم و به نظر من همکاری‌های تجاری، مساله مهمی میان دو کشور به‌شمار می‌رود.» نشریه فوربس با اشاره به وعده جدید ترامپ درباره آغاز سریع مذاکرات تجاری با بریتانیا در دوران پسابرگزیت، چنین مذاکراتی را امکان‌پذیر خوانده است.

 دیدار پوتین و اردوغان با موضوع سوریه

ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه 20 با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه نیز دیدار کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده پوتین در این دیدار گفته که اوضاع سوریه به‌طور چشمگیری بهبود یافته و تروریست‌ها متحمل خسارات سنگینی شده‌اند که ازجمله دلایل این دو مساله، اقدامات ترکیه است. پوتین خطاب به اردوغان گفته است: «به‌خاطر مواضع شما آقای رییس‌جمهور، پیشرفت چشمگیری در توافقنامه صلح حاصل شده است.» پوتین از مواضع همتای ترکیه‌یی خود و همچنین موضع‌گیری همه شرکایی که در فرآیند مذاکره درمورد مساله سوریه دخیل هستند، قدردانی کرد. پوتین در ادامه این دیدار تحولات اخیر در روابط دوجانبه روسیه-ترکیه را مورد ستایش قرار داد. رییس‌جمهوری روسیه افزود: «اقدامات زیادی اخیرا برای توسعه جامع روابط دوجانبه مسکو-آنکارا انجام شده است.»

 دیدارهای دوجانبه رهبران شرق آسیا

روسای جمهوری چین و کره‌جنوبی هم در حاشیه اجلاس سران گروه 20 دیدار کردند. این درحالی است که روابط دو کشور به‌دلیل تحرکات موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی و استقرار سامانه موشکی امریکایی تاد در شبه ‌جزیره کره چندان حسنه نیست. گفته شده، شی جین‌پینگ در دیدار با مون جائه ‌این‌ بار دیگر ناخرسندی خود را از استقرار سامانه موشکی امریکا در شبه جزیره کره اعلام کرده است. کره‌جنوبی، ژاپن و امریکا هر سه با انتشار یک بیانیه مشترک نیز از چین به‌طور تلویحی به‌دلیل کم‌کاری در حل مساله کره‌شمالی انتقاد کرده‌اند. شی جین‌پینگ همچنین در حاشیه اجلاس گروه20 دیداری کم‌سابقه با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن داشته و با وی درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده است. دو کشور درباره مسائل دریای جنوبی و دریای شرقی چین اختلافات عمده‌یی دارند.

 

ارسال نظر