واکنش پکن به پرواز جت‌های امریکایی

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۷۷

گروه جهان

وزارت خارجه چین در واکنش به پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی امریکا بر فراز دریای چین جنوبی اعلام کرد که پکن مخالف استفاده از آزادی پرواز به عنوان بهانه‌یی برای آسیب رساندن به امنیت کشورش است. به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست روزانه خبری‌اش در پکن، مخالفت این کشور را با پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی امریکا بر فراز دریای چین جنوبی اعلام کرد. نیروی هوایی امریکا اعلام کرده بود که دو فروند بمب‌افکن این نیرو بر فراز منطقه ادعایی جمهوری خلق چین واقع در دریای چین جنوبی پرواز کرده‌اند و هدف از این اقدام اعمال حق عبور آزاد از مناطق مشترک بین‌المللی بوده است.

گفته شده، دو فروند هواپیمای بمب‌افکن از نوع بی-١ لانسر که در این ماموریت شرکت داشتند برای اجرای تمرین‌های آموزشی با جنگنده‌های نیروی هوایی ژاپن به منطقه اعزام شده بودند. این نخستین تمرین مشترک شبانه نیروی هوایی دو کشور بوده است. پرواز هواپیماهای امریکایی بر فراز منطقه مورد ادعای جمهوری خلق چین در حالی گزارش می‌شود که آزمایش موشکی اخیر کره شمالی باعث افزایش تنش در منطقه شده است. ارتش کره شمالی سه‌شنبه اعلام کرد که یک فروند موشک بالستیک دوربرد را آزمایش کرده و دستگاه تبلیغاتی آن کشور گفت که این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌یی و هدف قرار دادن خاک ایالات‌متحده است.

منابع نظامی امریکا آزمایش یک فروند موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی را تایید کردند و گفتند که بخشی از ایالت آلاسکا در برد این موشک قرار دارد. در واکنش به این آزمایش، امریکا ضمن اجرای مانورهای مشترک با کره‌جنوبی در خاک آن کشور از جامعه جهانی خواست تا فشار بیشتری بر کره شمالی وارد کنند در حالی که وزیر خارجه روسیه، ضمن ابراز ناخرسندی از این آزمایش موشکی، در مورد استفاده از این واقعه برای تغییر رژیم در کره‌شمالی هشدار داد و گفت که روسیه با خفه کردن اقتصاد کره شمالی هم مخالف است. پیش‌تر مقامات امریکایی از دولت چین خواسته‌ بودند برای وادار کردن کره شمالی به توقف برنامه‌های هسته‌یی و موشکی خود فشار بیشتری را بر آن کشور وارد کند. دریای چین جنوبی یکی از پر رفت و آمدترین آبراه‌های جهان است و هر ساله محموله‌های تجاری به ارزش چند هزار میلیارد دلار با کشتی از این منطقه عبور می‌کند.

 

 

ارسال نظر