تمدید آتش‌بس در جنوب سوریه

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۷۶

گروه جهان

با پایان مهلت آتش‌بس در جنوب سوریه، ارتش این کشور آتش‌بس را تا شنبه (امروز) تمدید کرد. به گزارش رویترز، ارتش سوریه پنج‌شنبه اعلام کرد که آتش‌بس در جنوب این کشور را تا پایان شنبه تمدید کرده است. با این حال مخالفان می‌گویند دولت با حملاتش به مناطق تحت سیطره آنها آتش‌بس را نقض کرده است. ارتش سوریه پیش‌تر از روز دوشنبه تا پنج‌شنبه آتش‌بس اعلام کرده بود که هدف از آن تقویت تلاش‌ها برای آشتی با مخالفان است. این دومین آتش‌بسی است که ظرف یک هفته از سوی ارتش سوریه اعلام می‌شود اما دامنه آتش‌بس دوم گسترده‌تر است و شامل شهر درعا، استان قنیطره و السویداء نیز می‌شود.

نیروهای دولتی سوریه اخیرا عملیاتی را در جنوب این کشور برای سیطره بر استان درعا در نزدیکی مرزهای اردن آغاز کرد. در همین حال سرپرست کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه با تاکید بر اینکه این کمیته هنوز مدرک موثقی دال بر شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه به دست نیاورده ابراز امیدواری کرده که تا اکتبر سال جاری نتایج تحقیقات خود را به شورای امنیت سازمان ارائه دهد.

ادموئد موله، سرپرست کمیته حقیقت‌یاب درباره حملات شیمیایی سوریه به‌دنبال نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «یافته‌های این کمیته بی‌هیچ تردیدی نشان می‌دهد که در حملات سپتامبر سال گذشته و آوریل امسال سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است. » او در عین حال تصریح کرد که این یافته‌ها هنوز عامل یا عاملان این حملات را شناسایی نکرده‌اند و نمی‌توان گروه یا گروه‌های خاصی را مسوول این حملات شناخت. این مقام سازمان ملل گفته است: «نمایندگان گروه‌ها و کشورهای مختلف ذی‌نفع در بحران سوریه در جریان این تحقیقات خواستار نحوه عمل و شیوه‌های تحقیقات خاصی از سوی این کمیته شده و تهدید کرده‌اند که در غیر این صورت نتایج این تحقیقات را به رسمیت نخواهند شناخت.»  ادموئد موله در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره هویت این گروه‌ها و کشورها بدون اشاره به نام مشخصی، تعداد این کشورها را بین یک تا 20 کشور مختلف اعلام کرد و گفت که به‎‌رغم این دخالت‌ها و تهدیدها، این کمیته در تلاش است تا در فضایی بی‌طرف به تحقیقات خود ادامه داده و با شناسایی عاملان اصلی این حملات از تکرار آنها جلوگیری کند.

 

ارسال نظر