قبرس همچنان دوپاره باقی می‌ماند

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۷۵

گروه جهان  

با وجود تلاش دبیرکل سازمان ملل برای رسیدن به یک نتیجه مشخص در مذاکرات قبرس این گفت‌وگوها بدون نتیجه پایان گرفت. این مذاکرات با امید تلاش برای وحدت قبرس شمالی و جنوبی آغاز شده بود. به گزارش دویچه‌وله، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل جمعه پس از پایان مذاکرات قبرس در کرانس مونتانا سوییس این خبر را اعلام کرد. این مذاکرات پنج‌شنبه صبح آغاز شده بود و تا ساعت ۳ بامداد جمعه ادامه داشت.

دبیرکل سازمان ملل در جلسه مطبوعاتی پس از این کنفرانس که تنها ۳ونیم دقیقه به طول انجامید به‌طور محسوسی نگران و ناامید بود. او گفت: «من تنها برای شمال و جنوب قبرس بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.»

گوترش اما همه درها را بسته نمی‌بیند و امیدوار است که بتوان از راه‌های دیگری به هدف یکپارچه شدن قبرس دست یافت. در مذاکرات سوییس، رییس‌جمهور یونانی قبرس جنوبی و همتای ترک او از قبرس شمالی شرکت داشتند. دیپلمات‌های ترک و یونانی که در این کنفرانس شرکت داشتند همگی بر این عقیده هستند که علت اصلی شکست این مذاکرات اختلاف بر سر موضوع حفاظت از منافع اقلیت ترک قبرس از سوی ترکیه و نیز خروج نزدیک به ۳۵هزار سرباز ترک از قبرس شمالی است. ترکیه اعلام کرده آمادگی دارد بخش بزرگی از این نیروها را از قبرس خارج کند. اما بخشی از این نیروها باید حداقل تا ۱۵ سال برای امنیت تر‌ک‌های قبرس در این جزیره باقی بمانند. پس از این زمان می‌توان دوباره بر سر خروج این نیروها مذاکره کرد. علاوه‌بر این ترکیه باید به‌عنوان حافظ منافع اقلیت ترک قبرس به‌رسمیت شناخته شود.

آتن و نیکوزیا اما مخالف این مساله هستند. به عقیده آنان یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیازی به وجود نیروهای یک کشور خارجی برای حفظ منافع یک اقلیت در داخل خاک خود ندارد. به همین دلیل نیروهای ترکیه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از قبرس شمالی خارج شوند. علاوه بر این مساله پرسش‌های زیاد دیگری نیز تاکنون اجازه حل مشکل قبرس را نداده‌اند. از جمله تقسیم قدرت در آینده، چگونگی تقسیم مناطق و حق مالکیت در این جزیره. جزیره قبرس در سال ۱۹۷۴ به دنبال یک کودتای نظامی در یونان و تهاجم ترکیه به این کشور به دو بخش تقسیم شد.

 

ارسال نظر