از منطقه

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۲۴۹۸

عربستان‌ اصلی‌ترین مروج افراط‌گرایی در بریتانیاست

یک موسسه تحقیقاتی در بریتانیا با قاطعیت عربستان سعودی را اصلی‌ترین مروج اسلام‌گرایی افراطی در این کشور معرفی کرده است. بنابر ادعای موسسه «هنری جکسون» اسلامگرایی افراطی در بریتانیا موتور محرکه تروریسم در این کشور است. این موسسه با استناد به تحقیقاتش ادعا کرده که میان دریافت کمک‎های مالی خارجی به سازمان‌های افراطی، سخنرانی‌های نفرت‌انگیز و گروه‌های جهادی مروج خشونت ارتباطی آشکار وجود دارد. نتایج تحقیق اخیر این موسسه نشان می‌دهد که بریتانیایی‌های پیوسته به گروه‌های جهادی در عراق و سوریه مواردی هستند که توسط نهادهای تحت حمایت مالی خارجی به افراط‌گرایی کشیده شده‌اند.

فرزندان نوازشریف در کمیته بررسی فساد مالی

پس از حضور نخست‌وزیر پاکستان در کمیته تحقیقات ویژه بررسی پرونده فساد مالی علیه خانواده وی (پرونده اسناد پاناما)، سه فرزند او نیز برای پاسخگویی به سوالاتی در این کمیته حضور یافتند. به گزارش ایرنا، اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان و مقاماتی از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، نهادهای مالی، دیوان محاسبات، نهادهای مالیاتی و... است. 31 فروردین سال جاری دیوان عالی پاکستان دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی ویژه‌یی را داد که به‌طور مفصل و آزادانه اتهامات عنوان شده علیه خانواده نخست‌وزیر پاکستان را بررسی کند. یک موسسه پانامایی به نام «موساک فونسکا» سال گذشته بیش از 11میلیون اوراق و اسناد را درباره 214 هزار شرکت و شخصیت‌های شناخته شده جهان از جمله سه نفر از فرزندان نوازشریف افشا کرد که از دست داشتن این افراد در پولشویی، تخلفات مالیاتی و تاسیس شرکت‌های مالی پنهانی در خارج از کشور حکایت داشت.

انتقال شبکه الجزیره به لندن

قطر در حال بررسی طرحی برای انتقال شبکه خبری الجزیره به لندن است تا در صورت شکست میانجی‌گری‌ها در حل بحران قطر با کشورهای تحریم‌کننده آن، این شبکه هدف بمباران قرار نگرفته یا تعطیل نشود. به گزارش رای‌الیوم از طریق برخی منابع آگاه مطلع شد که مسوولان قطری طرح جایگزینی را تدوین کرده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در تعطیلی شبکه خبری الجزیره در قطر یا تغییر حاکمیت در دوحه آن را به اجرا بگذارند. این منابع اعلام کردند که اساس این طرح راه‌اندازی شبکه الجزیره از شهر لندن و انتقال فوری تمام کارکنان آن از جمله مجریان، کارگردانان و گویندگان این شبکه خبری با تابعیت کشورهای اروپایی و بریتانیا به لندن در صورت وقوع هرگونه اتفاق خارق‌العاده‌ است. پیش‌تر برخی رهبران کشورهای عربی در سال 2003 و در جریان جنگ علیه عراق از جورج بوش، رییس‌جمهور وقت امریکا خواستند ساختمان شبکه خبری الجزیره را هدف قرار دهد.

 

 

ارسال نظر