فاجعه در کمین شبه‌جزیره کُره

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۰۶
فاجعه در کمین شبه‌جزیره کُره

گروه جهان  

کره‌شمالی یک موشک بالستیک بین قاره‌یی را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک بامداد سه‌شنبه به‌وقت محلی از غرب کره‌شمالی شلیک شده و پس از حدود 40دقیقه طی مسیر در دریای ژاپن فرود آمده است.

به نوشته گاردین، گزارشگر تلویزیونی دولتی کره‌شمالی با موفقیت‌آمیز خواندن این آزمایش اعلام کرده که کیم‌جونگ‌اون، رهبر این کشور شخصا بر عملیات پرتاب موشک بالستیک بین قاره‌یی (ICBM) نظارت داشته است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرده که «این کشور اکنون یک قدرت بزرگ هسته‌یی است که موشک‌های بالستیک بین قاره‌یی دارد و می‌تواند هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد.» پیونگ‌یانگ پیش‌تر اعلام کرده بود؛ قصد دارد به پیشبرد برنامه هسته‌یی برای دفاع از خود ادامه دهد.

به اعتقاد ناظران همزمانی آزمایش موشکی کره‌شمالی با جشن استقلال امریکا و در آستانه نشست گروه 20 یک هشدار سیاسی به واشنگتن و متحدان آسیایی‌ آن است. آسوشیتدپرس نوشته، کره‌شمالی با این آزمایش یک گام دیگر به تکمیل برنامه موشکی خود نزدیک شده‌ است.

آزمایش کره‌شمالی بلافاصله واکنش توکیو را در پی‌ داشت. ژاپن این اقدام همسایه خود را نقض صریح قطعنامه‌های سازمان ملل توصیف کرده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ژاپن، ارتفاع پرواز این موشک که در ناحیه اقتصادی ژاپن سقوط کرده بیشتر از 2500 کیلومتر بوده و حدود 40دقیقه پرواز کرد؛ این زمان طولانی‌تر از زمان پرواز موشک‌هایی است که کره‌شمالی تاکنون آزمایش کرده است. فرمانده نیروهای امریکایی در منطقه اقیانوس آرام نیز با تایید این خبر گفته یک موشک منفرد ساخت کره‌شمالی از نوع بالستیک میان‌برد ۳۷دقیقه در آسمان بوده سپس در آب‌های ژاپن فرود آمده است.

رییس‌جمهور امریکا نیز در صفحه توییتر خود نوشته است: «کره‌شمالی همین حالا یک موشک دیگر شلیک کرد. آیا این فرد (رهبر کره‌شمالی) در زندگی خود کار بهتری برای انجام دادن ندارد؟»

دونالد ترامپ در مطلب دیگری با اعلام اینکه بعید است ژاپن و کره‌جنوبی بتوانند با این آزمایش موشکی کنار بیایند، گفته امیدوار است که چین مواضع محکم‌تری را در برابر رفتارهای کره‌شمالی در پیش گیرد. دولت کره‌شمالی در یک‌سال گذشته و به‌ویژه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ آزمایش‌های موشکی خود را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

متخصصان کره‌جنوبی معتقدند که موشک اخیر یکی از دو موشک بالستیک میان‌برد کره‌شمالی بوده که اولی در اوایل امسال آزمایش شد. رییس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفته این آزمایش از استان شمالی پیونگان انجام شده و مسافتی بالغ بر ۹۳۰ کیلومتر را طی کرده است. یک مفسر نظامی در سئول گفته موشک‌های این نوع ساخت کره‌شمالی بردی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰کیلومتر دارند و در صورتی که با زاویه پرواز ۴۵درجه شلیک شوند ظرف ۱۰دقیقه به هدف می‌رسند.  هفته گذشته مون‌جائه‌‌این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی و دونالد ترامپ همتای امریکایی‌اش اعلام کردند که محور گفت‌وگوها و ملاقات آتی آنها برنامه نظامی هسته‌یی کره‌شمالی و تهدید متحدان امریکا از سوی پیونگ‌یانگ خواهد بود.

رییس‌جمهوری ژاپن آزمایش موشکی کره‌شمالی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته که برنامه موشکی پیونگ‌یانگ یک تهدید بزرگ است. شینزو آبه گفته است: «آزمایش موشکی اخیر نشان داد که این تهدید بزرگ‌تر شده است.» آبه در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ تاکید کرده که سران دو کشور قصد دارند، تقاضای همکاری بیشتر سران سایر کشورها در نشست گروه ۲۰ در آلمان را مطرح کنند.

به گزارش دویچه‌وله، سفیر چین در سازمان ملل نیز نسبت به تشدید تنشی که هم‌اکنون نیز با کره‌شمالی وجود دارد، هشدار داده و گفته ممکن است این تنش از کنترل خارج شود. لیو جیی گفته است: «پیامدهای چنین چیزی می‌تواند، فاجعه‌بار باشد.» شبه‌جزیره کره از زمان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا 1953 به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. نگرانی‌هایی جدی و فزاینده وجود دارد نسبت به اینکه کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی برنامه هسته‌یی این کشور را گسترش داده و موشک‌های بالستیکی تولید کند که قادر به حمل کلاهک هسته‌یی باشند.

ناظران سیاسی معتقدند با توجه به تحرکات اخیر کره‌شمالی و سخت‌تر شدن رویکرد امریکا علیه پیونگ‌یانگ در دولت ترامپ، انتظار نمی‌رود تنش بین دو کره در آینده‌یی نزدیک حل شود یا حداقل کاهش یابد، زیرا با رفع این تنش، توجیه حضور نظامیان امریکایی در منطقه کمرنگ می‌شود، بنابراین یکی از نتایج ادامه این وضعیت می‌تواند حفظ و حتی افزایش فشارهای نظامی بر مسکو و پکن به عنوان متحدان کره‌شمالی و رقبای سنتی واشنگتن باشد.

همزمان روسیه و چین در چارچوب رفع این خطرها و کاهش فشارها تلاش‌ می‌کنند تا با همگرایی بیشتر و پیشنهاد نقشه راه‌حل سیاسی بحران شبه‌جزیره کره به وضعیت پرتنش رویارویی نظامی کنونی پایان دهند یا حداقل از التهاب آن بکاهند، ولی نه تنها پاسخ امیدوار‌کننده‌یی از امریکا و کره‌شمالی نشنیده‌اند، بلکه هر دو کشور تحرکات خود را افزایش داده‌اند که می‌تواند با گسترده‌تر شدن دامنه‌های تقابل، پکن و مسکو را هم در تنگنای بیشتری قرار دهد.

 

 

ارسال نظر