چین به خارجی‌ها اوراق قرضه فروخت

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۲۳

گروه جهان

دولت چین برای نخستین مرتبه عرضه گسترده اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران خارجی را در بازار بورس آغاز کرد. بازار اوراق قرضه این کشور سومین بازار بزرگ جهانی محسوب می‌شود و ارزش آن حدود ۹ هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ارزش اوراق قرضه خریداری شده فقط در 20 دقیقه اول عرضه عمومی، حدود ۳۰۰میلیون دلار برآورد شده است. پیش‌تر تنها حدود ۲درصد از بازار اوراق قرضه چین در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گرفت. هدف دولت چین از چنین اقدامی، جذب بیشتر سرمایه‌های خارجی و آزادسازی بازار سرمایه است. خریداری این اوراق در نخستین روز عرضه آن به سرمایه‌گذاران خارجی از طریق بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مدیران ارشد موسسات مالی صورت گرفت. بانک اچ‌اس‌بی‌سی و بخش مدیریت سرمایه بانک چین نخستین موسساتی بودند که در دقایق اولیه باز شدن بازار بورس چین، ۳۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه خریداری کردند.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران خارجی پیش‌تر به دلایلی همچون نبود یک برنامه‌ فوری برای اصلاحات مالی در چین، درباره ورود به بازار این کشور احتیاط می‌کردند. اما سرمایه‌گذاران بین‌المللی از سال گذشته توانستند از طریق بازار‌های مالی هنگ‌کنگ به معامله سهام‌های حدود ۹۰۰ شرکت چینی در بازار سهام «شنزن» چین بپردازند. شنزن یکی از سه بازار سهام بزرگ در چین است و دسترسی به سهام آن از طریق راه‌اندازی خط ارتباطی دو بازار سهام چین و هنگ‌کنگ میسر شد.

اقتصاد چین در سال ۲۰۱۶ برابر با 6.7 درصد رشد داشت که 2 دهم درصد از رشد اقتصادی سال 2015 کمتر بود. رشد اقتصادی سال 2016 کمترین میزان رشد از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. با این حال دولت چین از تسریع روند رشد اقتصادی در سال 2017 خبر داده است. رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری میلادی به 7درصد رسید که از پیش‌بینی‌ها بیشتر بود. اداره ملی آمار چین در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: «اقتصاد ملی رشد معقول و ثابت خود را از اواسط سال گذشته میلادی حفظ کرد و در سال ۲۰۱۷ شروع خوبی داشت.» سرمایه‌گذاری‌های دولتی در امور زیربنایی و افزایش تقاضا در بخش مسکن از جمله عوامل رشد اقتصادی در این مدت عنوان شدند.

 

ارسال نظر