ترامپ به‌‌دنبال جنگ جهانی تجاری است

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۴۷

گروه جهان   منوچهر فخرزاد   رییس‌جمهوری امریکا برخلاف توصیه اکثر مشاوران ارشد و اعضای کابینه‌اش در نظر دارد تعرفه فولاد وارداتی را با شیب تندی افزایش دهد. به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، دونالد ترامپ در نشست اخیر کاخ سفید با حضور بیش از ۲۰مقام ارشد طرحی برای اجرای تعرفه حدود ۲۰درصدی بر واردات فولاد ارائه کرد. اکثر حاضران در این نشست از پیشنهاد او حمایت نکردند و معتقد بودند که چنین اقدامی می‌تواند یک جنگ تجاری با اثرات مخرب برای اقتصاد امریکا به همراه داشته باشد. ترامپ همچنین از این مساله مطلع شد که اکثر اعضای کابینه‌اش با چنین طرحی مخالف هستند اما همچنان مصمم ماند.

این طرح ظاهرا از سوی ویلبور راس وزیر تجارت امریکا، استیو بنن استراتژیست ارشد ترامپ، پیتر ناوارو مدیر سیاست تجاری و استفان میلر مشاور ارشد سیاسی او تدوین شده است. آنها خواستار اجرای تعرفه سنگین بر اصلی‌ترین واردکنندگان فولاد ازجمله چین شدند و هدفشان انگیزه دادن به تولیدات ساخت امریکا عنوان شده است. ترامپ رویکردی جدی در قبال تجارت با چین اتخاد کرده و این کشور را به «دامپینگ» فولاد در سراسر امریکا متهم می‌کند. او می‌گوید، اقدام چین، شرکت‌های فولاد و کارگران آنها را می‌کشد. با این حال طرح کنونی می‌تواند اثراتی منفی روی متحدان امریکا ازجمله کانادا، مکزیک، ژاپن، آلمان و بریتانیا هم داشته باشد همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که این طرح کارآمد باشد.  جورج بوش، رییس‌جمهوری سابق امریکا در سال ۲۰۰۲ تعرفه مشابهی را به مرحله اجرا درآورد که نتیجه آن افزایش ناگهانی قیمت فولاد و بیکار شدن ۲۰۰هزار کارگر بود. اجرای این تعرفه‌ها زمانی متوقف شد که سازمان تجارت جهانی به غیرقانونی بودن آنها رای داد.

ترامپ اخیرا در پی انتقادها درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفته که به عنوان یک رییس‌جمهور مدرن از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. اصرار ترامپ برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب درگیری لفظی وی با رسانه‌ها ازجمله شبکه خبری سی‌ان‌ان شده است. رییس‌جمهوری امریکا اخیرا در پیامی توییتری با متهم کردن سی‌ان‌ان به تلاش برای متقاعد کردن جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از حضورش در رسانه‌های اجتماعی، این شبکه را «رسانه متقلب» خوانده است. ترامپ نوشته است:«رسانه‌های جعلی و متقلب سخت در تلاشند تا جمهوری‌خواهان و دیگران را متقاعد کنند که من از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنم.»

 

ارسال نظر