فراز و فرودهای سیاسی بازارهای مالی

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۱۹
فراز و فرودهای سیاسی بازارهای مالی

گروه جهان|

شاخص ارزش سهام در بازارهای مالی اروپا چهارشنبه سیر نزولی داشت. وال استریت هم به دلیل نگرانی از تعویق افتادن رای رهبران جمهوری‌خواه سنای امریکا درباره اصلاحات بهداشت و درمان تا ماه در روز چهارشنبه عقب‌نشینی داشت.

به گزارش رویترز، گذشته از کشمکش‌های سیاسی بر سر لایحه موسوم به «ترامپ کر» بخشی از نگرانی سرمایه‌‌گذاران به توانایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای اجرای وعده‌های اقتصادی ازجمله کاهش نرخ مالیات و تسهیل مقررات بانکداری مربوط می‌شود. همچنین افزایش نگرانی‌ها از وضعیت بخش بانکداری ایتالیا، سخنرانی سه‌شنبه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا و ژانت یلن، رییس فدرال رزرو امریکا هم از دلایل کاهش ریسک‌پذیری بازارهای مالی عنوان شده است.

 ورشکستگی بانک‌های ایتالیایی

نگرانی‌ها درباره وضعیت بانکداری ایتالیا زمانی بالا گرفت که اعلام شد، احتمال ورشکستگی دو بانک بزرگ این کشور به دلیل ارائه وام‌های پرخطر بالا گرفته است. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که بحران در بانکداری ایتالیا می‌تواند به سرعت به سایر بانک‌های اروپایی نیز سرایت کند. بر این اساس پس از افزایش فشار بانک مرکزی اروپا بر رم، دولت ایتالیا اعلام کرد که برای نجات این دو بانک ونیزی که با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند 17میلیارد یورو معادل 19میلیارد دلار بسته نجات مالی در نظر گرفته است. پیر کارلو پادوان، وزیر دارایی ایتالیا گفته کل بسته حمایتی و منابع مالی آن می‌تواند تا 17میلیارد یورو نیز برسد اما درحال حاضر کمی بیش از 5 میلیارد یورو منابع مالی لازم است. این اقدام ایتالیا پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا، دولت رم را به اختصاص بسته حمایتی از این دو بانک ملزم کرد. این دو بانک با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند و مقامات اروپایی از دولت ایتالیا خواسته‎اند، سازوکاری برای نجات آنها ایجاد کند. قرار است در مرحله اول دست‌کم 5 میلیارد یورو برای تامین منابع مالی مورد نیاز این دو بانک تخصیص یابد و دولت ایتالیا در مراحل بعد مسوولیت فروش دارایی‌های این دو بانک و انتقال دارایی‌های رسمی آنها به یک بانک دیگر را بر عهده داشته باشد.

 

 تعدیل سیاست‌های پولی تسهیلی

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا سه‌شنبه از احتمال تعدیل سیاست پولی تسهیلی در صورت بهبود روند رشد اقتصادی اتحادیه اروپا خبر داد که نتیجه‌اش افزایش ارزش یورو در برابر دلار امریکا بود. گفته شده، یورو چهارشنبه بالاترین سطح قیمتی 9ماه اخیر را تجربه کرده است. فایننشال تایمز نوشته، ماریو دراگی گفته، مطمئن است که سیاست‌های بانک مرکزی اروپا فشارهای تورمی را در منطقه یورو برطرف کرده و زخم‌های ناشی از بحران مالی را به طور کامل بهبود خواهد بخشید.

در این گزارش آمده، ارزیابی صعودی دراگی از بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اینکه سیاستمداران اتحادیه اروپا به زودی بحث درباره محرک‌های مالی را کنار بگذارند افزایش داده است، مساله‌یی که بازارها را تا حدی نگران کرده است. رییس بانک مرکزی اروپا در نشست سالانه این بانک در سینترا پرتغال گفته است:«تمام نشانه‌ها از تقویت و گسترش بهبود اقتصادی در منطقه یورو حکایت دارد.»

دراگی همچنین تاکید کرده که به هیچ عنوان نگران کاهش اخیر تورم نیست. رییس بانک مرکزی اروپا گفته، دلیل این کاهش نرخ تورم عوامل جهانی و تغییرات در بازار کار است که در واقع به معنی کاهش فشار بر شرکت‌ها برای افزایش دستمزدهاست.

ماریو دراگی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم موقتی است، پیش‌بینی کرده بانک مرکزی اروپا می‌تواند در میان‌مدت به نرخ هدف خود، کمتر از دو درصد، برسد. رییس بانک مرکزی اروپا در این نشست بار دیگر از سیاست‌های مالی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا انتقاد کرد. ترامپ در نخستین روزهای آغاز زمامداری‌اش دستور تجدیدنظر در سازوکارهای نظارتی بخش مالی را صادر کرد.

 هشدار درباره توقف اصلاحات

پس از اینکه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا از چشم‌انداز مثبت اقتصادی منطقه یورو صحبت کرد، ژانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا نیز گفت که به اعتقاد او تا زمانی که زنده است بحران مالی بزرگ تکرار نخواهد شد. به گزارش رویترز، ژانت یلن گفته که به لطف اصلاحات گسترده سیستم بانکی از بحران بزرگ 2009-2007 این کابوس در آینده‌یی نزدیک تکرار نخواهد شد.

ژانت یلن با این حال در آکادمی رویال لندن تاکید کرده که به اعتقاد او توقف روند اصلاحات صعنت خدمات مالی چیز خوبی نیست چراکه هنوز زخم‌های ناشی از بحران بزرگ بهبود نیافته و این جراحت‌ها درحال التیام است. یلن در ادامه از تمام کسانی که در زمان بحران مالی بزرگ به مهار این بحران کمک کرده‌اند، خواسته تا مانع از توقف روند اصلاحات در صعنت خدمات مالی شوند.

سخنان رییس فدرال رزرو امریکا را می‌توان اشاره تلویحی به دونالد ترامپ، رییس‎جمهوری امریکا خواند که در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود، قوانین نظارتی بر بانکداری را متوقف خواهد کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا نیز اوایل ماه جاری میلادی لایحه کاهش قوانین دست و پا گیر ناظر بر عملیات‌های بانکی را پیشنهاد داده است.

در گزارش رویترز آمده، گرچه ژانت یلن از پاسخ دادن به پرسش درباره رابطه خود با دونالد ترامپ طفره رفته است اما گفته که همکاری خوبی با وزارت خزانه‌داری امریکا دارد. یلن همچنین تاکید کرده که بانک مرکزی امریکا افزایش نرخ بهره را حتما به تدریج و مرحله به مرحله ادامه خواهد داد. تحلیلگران بر این باورند که دیدگاه مثبت بانک مرکزی امریکا احتمال یک افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری را به ‌دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر