شکست و پیروزی ترامپ در پیشبرد 2 لایحه

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۴۴
شکست و پیروزی ترامپ در پیشبرد 2 لایحه

گروه جهان   

با دستور دیوان عالی امریکا در مورد اجرایی شدن نمونه نسبتا محدود فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت ورود اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران، رییس‌جمهوری امریکا موفق شد به نخستین پیروزی بزرگ خود از زمان ورود به کاخ سفید دست یابد. با این حال این پیروزی برای ترامپ چندان بی‌قید و شرط نبوده و قرار است که دیوان عالی در ماه اکتبر بار دیگر این لایحه را مورد بررسی قرار دهد. از سوی دیگر، تلاش‌های رییس‌جمهوری برای نابود کردن میراث باراک اوباما و جایگزینی برنامه بهداشت و درمان «اوباما کر» با «ترامپ کر» چندان موفق نیست و پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد اینکه با اجرایی شدن لایحه پیشنهادی دولت، 22میلیون نفر از امریکایی‌ها از پوشش بیمه خارج می‌شوند، حتی قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه ترامپ نیز تمایلی به حمایت از این لایحه ندارند.

 روز خوشحالی ترامپ

دیوان عالی امریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تقاضای وکلای دولت ترامپ در پرونده فرمان مهاجرتی را بررسی می‌کند و تا زمان رسیدگی نهایی، بخش‌هایی از این فرمان قابلیت اجرا شدن خواهند داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم دیوان عالی به این معنی است که بخش‌هایی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی دادگاه‌های رده پایین‌تر علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ برداشته می‌شود. این فرمان روز 6 ماه مارس امضا و از همان زمان با مخالفت‌ها و انتقادهای گسترده مواجه شد و انتظار می‌رود با وجود اجرایی شدن، همچنان مجادله قضایی طولانی مدتی بر سر آن صورت بگیرد. به موجب این فرمان ورود شهروندان 6کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن به مدت ۹۰ روز به امریکا ممنوع می‌شود. این فرمان همچنین ورود پناهجویان به امریکا را به مدت ۱۲۰ روز به تعلیق در می‌آورد.

ترامپ که پیش‌تر هدف از این فرمان مهاجرتی را بهبود امنیت امریکا توصیف کرده بود، تصمیم جدید دادگاه عالی را «پیروزی آشکار» برای امنیت ملی توصیف کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دیوان عالی امریکا تصریح کرده است که فرمان مهاجرتی علیه شهروندان خارجی که «ارتباطی اصیل» با شخص یا شرکتی در امریکا دارند، اجرایی نیست؛ اما در مورد دیگر شهروندان این 6 کشور اجرایی است. ارتباط اصیل افرادی را شامل می‌شود که می‌خواهند وارد امریکا شوند تا با عضو خانواده خود زندگی یا دیدار کنند، دانشجوی دانشگاهی در امریکا یا کارمند شرکتی در این کشور هستند یا برای سخنرانی به امریکا دعوت شده‌اند.

همچنین فرمان مهاجرتی اولیه ترامپ ممنوعیت سفر اتباع 7 کشور مسلمان را شامل می‌شد، اما در پی اعتراض‌های دادگاه‌های ایالتی و نقض گسترده این فرمان، رییس‌جمهوری در ماه مارس اصلاحیه آن را صادر کرد و طبق دستور جدید، کشور عراق از این ممنوعیت حذف شد و افرادی که روادیدهای معتبر دارند نیز از این فرمان مستثنا شدند. با این حال، قاضی دادگاه فدرال در ایالت هاوایی در ماه مارس اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ را در سراسر کشور معلق کرد و دولت نیز در واکنش به نظر دادگاه‌های ایالتی، بررسی پرونده در دیوان عالی، بالاترین مرجع قضایی این کشور را خواستار شد.

ترامپ در بیانیه‌یی که کاخ سفید روز دوشنبه منتشر کرد، گفت: «حکم امروز دیوان عالی، به من اجازه می‌دهد تا از ابزاری مهم برای محافظت از میهن‌ استفاده کنم. » وی ضمن بیان اینکه وظیفه اصلی او حفاظت از مردم امریکاست، تاکید کرد که به عنوان رییس‌جمهوری نمی‌تواند اجازه دهد مردمی که قصد صدمه زدن به امریکا را دارند، وارد این کشور شوند.

 انتقادها ادامه دارد

اگرچه رای دیوان عالی یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ محسوب می‌شود، اما کارشناسان و تحلیلگران سیاسی همچنان این اقدام را اشتباهی بزرگ و اقدامی مغایر با آزادی‌ مذهبی می‌دانند. جیسون کاندر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تصریح کرد: «این فرمان بهانه ‏خوبی به دست کسانی می‌دهد که برای داعش عضوگیری می‌کنند. این کارهایی که انجام می‌شود و شعارهای پیرامون آن، ‏کمک موثری به سران داعش می‌کند تا بگویند که امریکا با اسلام در جنگ است. این موضوع تهدیدی برای امنیت ملی خواهد بود. ‏» وی همچنین تاکید کرد که این فرمان با ‏ارزش‌های امریکا مغایرت دارد.

بیش از 130کارشناس سیاست خارجی امریکا نیز با انتشار نامه‌یی سرگشاده، فرمان مهاجرتی ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی ‏امریکا دانستند و از رییس‌جمهوری خواستند که فورا آن را لغو کند. ‏تحلیلگران شاخه اطلاعاتی وزارت امنیت ملی امریکا نیز درباره ادعای ترامپ در خصوص تهدید تروریستی از سوی اتباع کشورهای مطرح شده در این فرمان ابراز تردید کرده و صحت چنین ادعایی را زیر سوال برده‌اند. ‏

کریگ کانسیداین، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه رایس امریکا در توییتی نوشت: «دولت امریکا ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارد. وی با ابراز ناراحتی شدید از موافقت دیوان عالی امریکا با اجرای محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به امریکا افزود: «بسیاری از مردم امریکا ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور خود را جشن می‌گیرند، حال آنکه مسلمانان یک‌چهارم کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.» وی پیش‌تر تاکید کرده بود که داعش از وهابیسم سعودی الهام می‌گیرد.

 «ترامپ‌ کر» نه چندان موفق

یکی از دیگر تلاش‌های ترامپ در هفته‌های اولیه ریاست‌جمهوری پیشبرد لایحه بهداشت و درمان در راستای لغو برنامه «اوباما کر» بود. این لایحه که تحت عنوان «قانون درمان مقرون به‌صرفه» معرفی و بعدتر به «ترامپ کر» مشهور شد، روز دوشنبه تا مرز فروپاشی کامل پیش رفت، چرا که طبق گزارش دفتر بودجه کنگره، شمار افرادی که تحت پوشش بیمه درمانی نیستند را تا سال 2026 به 22میلیون نفر افزایش می‌دهد.

سوزان کالینز و راند پال، دو سناتور جمهوری‌خواه، روز دوشنبه اعلام کردند که حتی علیه مباحثه بر سر این لایحه خدمات درمانی رای می‌دهند و این در حالی است که دن هلر سناتور دیگر جمهوری‌خواه روز جمعه مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده بود و ران جانسون نیز احتمالا به گروه مخالفان خواهد پیوست. این در حالی است که این لایحه از ابتدای امر با مخالفت شدید دموکرات‌های سنا مواجه شده بود و از این رو گزارش دفتر بودجه کنگره به‌شدت مورد استقبال آنها قرار گرفت.

قانونگذاران جمهوری‌خواه در 7سال گذشته تلاش‌های بسیاری در جهت از بین بردن پیروزی بزرگ باراک اوباما در سیاست داخلی صورت داده بودند و پس از روی کار آمدن ترامپ، لایحه درمان مقرون به‌صرفه بهترین گزینه برای نتیجه گرفتن از این تلاش‌های طولانی به نظر می‌رسید؛ اما گزارش دفتر بودجه کنگره سبب شد که حتی جمهوری‌خواهان از مواضع پیشین خود روی برگردانند. طبق این گزارش، در یک سال آینده 15 میلیون نفر دیگر از پوشش بیمه خارج خواهند شد و این در حالی است که خدمات درمانی برای اقشار با درآمد اندک و همچنین افرادی که نزدیک به بازنشستگی هستند، بسیار پرهزینه است.

کاخ سفید گزارش مربوطه را فاقد اعتبار دانست و اعلام کرد که دفتر بودجه کنگره به‌طور مداوم اثبات می‌کند که توانایی پیش‌بینی چگونگی تاثیرگذاری قانون خدمات بهداشت و درمان بر پوشش بیمه‌یی افراد را ندارد. به هر حال، به نظر می‌رسد که ترامپ اگرچه در زمینه فرمان مهاجرتی به یک پیروزی دست یافته، اما با توجه به جبهه گرفتن جمهوری‌خواهان در برابر لایحه بهداشت و درمان، فرصت زیادی برای لذت بردن از پیروزی خود نداشته است.

 

 

ارسال نظر