پیونگ‌یانگ، تنهاتر از همیشه

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۵۳
پیونگ‌یانگ، تنهاتر از همیشه

 گروه جهان|

 یک روز پس از اینکه ایالات متحده هشدار داد برای رویارویی با بحران کره شمالی، تمام گزینه‌های احتمالی را روی میز دارد، پکن و واشنگتن توافق کردند که اقداماتی را برای خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی انجام دهند؛ اقداماتی که کامل، معتبر و برگشت‌ناپذیر باشد.

رویترز به نقل از شینهوا گزارش داده، طرف امریکایی و چینی تاکید کرده‌اند که باید خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی کامل، بی‌نقص و برگشت‌ناپذیر باشد. معاون سخنگوی کاخ سفید گفته بود که امریکا خواستار همکاری با چین علیه کره شمالی بوده و در ‏صورتی که نتیجه‌یی به دست نیاید، رییس‌جمهوری امریکا همه گزینه‌ها را علیه پیونگ‌یانگ مدنظر قرار خواهد داد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا هم پنج‌شنبه گفته بود که امریکا به چین تاکید کرده تا فشارهای اقتصادی و سیاسی را بر پیونگ‌یانگ افزایش دهد.  اکنون رویترز از تسریع روند مذاکرات چین و امریکا برای کنترل برنامه هسته‌یی کره شمالی گزارش داده و اعلام کرده که یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین و ژنرال فانگ فنگویی با تیلرسون و جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا دیدار کرده‌اند. وزیر خارجه چین هم با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در کاخ سفید دیدار کرده است.

خبرگزاری چینی شینهوا گزارش داده که شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین و همتای امریکایی‌اش قرار است در جریان نشست گروه ۲۰ که در هامبورگ، آلمان و در ماه آتی برگزار می‌شود، به تفصیل در این باره صحبت کنند. پیش از انتشار خبر توافق چین و امریکا برای خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی، نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که نگرانی از تحرکات کره شمالی و احتمال وقوع درگیری در شبه‌جزیره کره، چین را وادار کرده تا فشارها بر پیونگ‌یانگ را افزایش داده و برای کنترل شرایط با واشنگتن همکاری کند.

 همراهی کره‌جنوبی و امریکا

کره‌جنوبی نیز به همراه امریکا از چین خواسته تا جایی که می‌تواند برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌یی کره شمالی به این کشور فشار وارد کند. مون جائه این، رییس‌جمهوری کره جنوبی گفته که پکن برای حل مساله هسته‌یی شبه جزیره کره تلاش لازم را مبذول نداشته است. مون گفته کره شمالی با پرتاب‌های بالستیک و موفقیت‌هایی که در این زمینه کسب کرده فاصله زیادی با ساخت و پرتاب آزمایشی موشک‌های قاره‌‌پیمای بالستیک ندارد.

رسانه‌های خبری همچنین گزارش داده‌اند که کره جنوبی بلافاصله پس از آزمایش موتور یک راکت در کره شمالی که با موشک بالستیک قاره‌پیمای این کشور مرتبط بود، یک موشک میان‌برد را آزمایش کرده است. آزمایش موتور مذکور از سوی کره شمالی این نگرانی را تقویت کرده که پیونگ‌یانگ به سرعت با دستیابی به موشک بالستیک قاره‌پیما که می‌تواند امریکا را هدف قرار دهد، نزدیک می‌شود. بر همین اساس از جمله درخواست‌های امریکا از چین این است که ضمن قطع ارتباطات مالی با کره شمالی در حد امکان، اجازه پولشویی به این کشور را ندهد و در زمینه بانکی هم موانع زیادی را برای کره‌شمالی ایجاد کند. امریکا هفته گذشته هم گفته بود نشانه‌هایی از ‏افزایش فعالیت در سایت آزمایش هسته‌یی کره شمالی مشاهده شده است. ‏

 بحران «اتو وارمبیر»

روابط امریکا و کره شمالی پس از آن وارد دور جدیدی از تنش‌ها شد که یک دانشجوی که 17 ماه در پیونگ‌یانگ زندانی بود، یک روز پس از آزادی در امریکا درگذشت. مرگ این دانشجوی جوان امریکایی موج گسترده‌یی از انتقادها و تهدیدها در ایالات متحده را در پی داشت.

با این حال وزارت خارجه کره شمالی با هدف دفاع از خود و پاسخ به اتهاماتی درباره مرگ «اتو وارمبیر» با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «اگر چه ما هیچ دلیلی برای نشان دادن خلوص نیت خود علیه این دشمن نداشتیم اما تا زمانی که وارمبیر به امریکا بازگشت مراقبت‌های پزشکی را با رعایت تمام قواعد بشردوستانه فراهم کردیم.» کره شمالی پیش‌تر گفته بود که وارمبیر را به دلایل بشردوستانه آزاد کرده و هنگام بازگشت شاخص‌های سلامتی‌اش طبیعی بوده است.

وارمبیر ژانویه 2016 با وجود هشدار وزارت خارجه امریکا در مورد سفر به کره شمالی، به همراه یک تور گردشگری از پکن راهی پیونگ‌یانگ شد. وی در حالی که قصد ترک کره شمالی را داشت، به اتهام آنچه ارتکاب اقدامی خصمانه علیه این کشور از سوی پیونگ‌یانگ به حساب می‌آمد، بازداشت شد. گفته شده، این دانشجوی امریکایی سعی داشته یک بنر تبلیغاتی را از هتل محل اقامت خود سرقت کند. وی تقریبا 6 هفته پس از بازداشت به 15سال کار اجباری در کره شمالی محکوم شد. پدر وارمبیر معتقد است که وی را در زندان به صورت وحشیانه‌یی شکنجه کرده‌اند. با این‌حال کره شمالی اعلام کرده وارمبیر پس از محکومیت به زندان به بیماری بوتولیسم مبتلا شده و پس از مصرف یک قرص خواب‌آور به کما رفته است. پیونگ‌یانگ اصرار دارد وارمبیر قربانی سیاست «صبر استراتژیک» باراک اوباماست، سیاستی مبتنی بر خودداری از مذاکره با کره شمالی.

رویترز گزارش داده که در حال حاضر 3شهروند امریکایی، یک کشیش کانادایی و 6شهروند کره‌جنوبی در کره شمالی در بازداشت هستند و نگرانی‌ها درباره امنیت و سلامت این افراد بعد از فوت دانشجوی امریکایی به‌شدت افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر