از منطقه

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۵۹

تنها گذرگاه زمینی قطر با جهان مسدود شد

عربستان گذرگاه مرزی سلوی، تنها گذرگاه زمینی مرزی که قطری‌ها را با سایر کشورهای جهان مرتبط می‌کند را مسدود کرد. به گزارش روسیا الیوم، این گذرگاه پس از پایان مهلت ۱۴روزه‌یی که عربستان برای شهروندان قطری جهت ترک خاک این کشور تعیین کرده بود، در قالب سایر اقداماتی که ریاض، ابوظبی و منامه در راستای تحریم دوحه در پیش گرفته‌اند، مسدود شد. پس از تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر، روند زندگی عادی در این گذرگاه طی دو هفته گذشته متوقف شد.

العبادی: باید از صف‌بندی منطقه‌ای فاصله گرفت

نخست‌وزیر عراق در بدو سفر منطقه‌یی سه روزه خود، پیش از ترک بغداد به سمت عربستان‌سعودی گفت که کشورهای منطقه باید از سیاست صف‌بندی منطقه‌یی فاصله بگیرند. حیدر العبادی افزود: «امیدوارم این سفر منطقه‌یی، پایان موفقیت‌آمیزی داشته باشد و باعث دور کردن کشورها از سیاست صف‌بندی منطقه‌یی شود.» وی تاکید کرد که سیاست صف‌بندی جز جنگ و ویرانی دستاوردی برای کشورهای منطقه نداشته است. العبادی پس از عربستان سعودی به ایران و کویت سفر می‌کند.

ورود نخستین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به قطر

وزارت دفاع قطر از ورود نخستین گروه از نیروهای ترکیه‌یی به این کشور خبر داد. به گزارش یورونیوز، نیروهای ترکیه‌یی که با هدف حمایت از قطر وارد این کشور شده‌اند، نخستین تمرینات نظامی خود را در گردان «طارق بن زیاد» در شهر دوحه انجام دادند که در آن از تانک استفاده شده است. پارلمان ترکیه پیش‌تر با اکثریت آرا با برپایی یک پایگاه نظامی در قطر و استقرار سربازان ترکیه‌یی در این کشور موافقت کرده بود. بحران میان عربستان و کشورهای متحد آن با قطر در پی اتهام دوحه به حمایت از تروریسم و برهم زدن ثبات کشورهای حوزه خلیج‌فارس آغاز شد.

اظهارات بی‌سابقه مشاور اردوغان علیه ریاض

ییغیت بولوت، مشاور اقتصادی رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی بی‌سابقه علیه عربستان، حکومت این کشور را حکومتی قبیله‌یی خواند و گفت که در عربستان همه از پادشاه این قبیله پیروی می‌کنند.

به گزارش تی‌آر‌تی، بولوت گفته: «حکومت پادشاهی و قبیله‌یی در عربستان را عقل و منطق بشری نمی‌تواند، بپذیرد.» وی با انتقاد از سیاست‌های ریاض در منطقه و ناسازگار خواندن روش اداره کشور در عربستان با عقل بشری گفته: «اگر بهاری قصد رخ دادن دارد، باید در کشورهای عربی و به خصوص عربستان رخ دهد.»

 

ارسال نظر