اعلان جنگ روسیه به امریکا در سوریه

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۵۸

گروه جهان| وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور از دوشنبه و به‌دنبال سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو-22 توسط ائتلاف امریکایی، همه توافقنامه‌ها و تعهدات دوجانبه امنیت پروازی با امریکا جهت ممانعت از هرگونه سانحه هوایی در سوریه را ملغی کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین دوشنبه در بیانیه‌یی سرنگونی هواپیمای سوری توسط جنگنده‌های ائتلاف امریکایی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو تحقیقات دقیق از سوی فرماندهی امریکا درخصوص حمله به جنگنده سوری و ارائه نتایج این تحقیقات را خواستار است و رفتارهای امریکا درقبال نیروهای سوری را تجاوز نظامی می‌داند.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که یک‌شنبه شب، جنگنده‌های ائتلاف امریکایی یک جنگنده سوری را هنگام عملیات علیه گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه الرصافه جنوب رقه، هدف قرار دادند که سرنگون و خلبان آن هم مفقود شد. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه درباره سقوط بمب‌افکن این کشور اعلام کرد: «این تجاوز آشکار، تردیدی درباره حمایت امریکا از تروریست‌ها باقی نمی‌گذارد و هدف از این جنایت هم تاثیرگذاری بر توان ارتش سوریه به‌عنوان تنها نیروی فعال و کارآمد در مبارزه با تروریسم بوده است.»

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود افزود که ائتلاف تحت فرماندهی امریکا از کانال‌های تماس موجود برای جلوگیری از حادثه استفاده نکرده است و روسیه در پاسخ به این اقدام و تجاوز آشکار ائتلاف امریکایی علیه سوریه، اجرای تفاهمنامه همکاری با امریکا در جلوگیری از بروز حوادث هوایی در سوریه را متوقف می‌کند.

در همین حال، معاون اول کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه هشدار داد که اقدام‌هایی مانند سرنگونی هواپیمای نظامی سوریه توسط جنگنده‌های ائتلاف امریکایی، می‌تواند خطر پاسخ متقابل را در پی داشته باشد. ولادیمیر جباروف درباره سرنگونی بمب‌افکن سوخو-22 نیروی هوایی سوریه افزود: «سرنگون کردن هواپیما غیرمجاز است و به آن پاسخ داده خواهد شد. ارتش سوریه به تسلیحات پدافند هوایی اس-300 مجهز و سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه نیز در سوریه مستقر است و به همین دلیل چنین اقداماتی ممکن است به وقوع مناقشه‌یی بزرگ منجر شود.» جباروف گفت: «مناقشه ممکن است دامنه‌یی گسترده بیابد و به همین دلیل در آینده نزدیک باید نمایندگان طرف‌های مربوطه با یکدیگر دیدار کنند.»

آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز با انتقاد از سرنگونی هواپیمای سوری توسط جنگنده‌های ائتلاف امریکایی، تاکید کرد: «اقدام ائتلاف امریکایی در سرنگونی جنگنده سوری انگیزه امنیتی و نظامی داشته است. چه انگیزه امنیتی و دفاعی می‌تواند در سرنگونی هواپیمای سوری وجود داشته باشد، وقتی اقدامات جنگی در خاک سوریه و نه امریکا جریان دارد و رقه شهری سوری و نه امریکایی است؟» نیروهای امریکا و ائتلاف وابسته بارها به مواضع‌ ارتش سوریه در حالی که مشغول مبارزه با داعش بودند، حمله کرده‌اند.

 

ارسال نظر