آغاز ترمیم کابینه دولت فرانسه پس از انتخابات

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۵۷

گروه جهان|

کریستف کاستنر، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرده که در پایان انتخابات مجلس ملی این کشور ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه برای ترمیم فنی هیات وزیران استعفای خود را تسلیم رییس‌جمهوری کرده است. حزب رییس‌جمهوری فرانسه «جمهوری به پیش» در پایان دومین دور انتخابات پارلمان اکثریت مطلق کرسی‌ها را از آن خود کرد. به این ترتیب نخست‌وزیر فرانسه برای ترمیم کابینه براساس نتایج به دست آمده در انتخابات، استعفای خود را به رسم جمهوری پنجم و برای تشکیل کابینه جدید تسلیم رییس‌جمهوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دولت فرانسه تصریح کرده در روزهای آینده کابینه جدید به ریاست ادوار فیلیپ تشکیل خواهد شد. او همچنین گفته در ترمیم کابینه تغییری مهمی در ترکیب آن روی نخواهد داد و ادوار فیلیپ از نو به عنوان نخست‌وزیر، هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

در دومین دور انتخابات مجلس ملی فرانسه حزب رییس‌جمهوری، «حزب جمهوری به پیش»، با کسب ٣٠٨کرسی (۴٣٫٦درصد آرای ریخته شده در صندوق‌ها) اکثریت مطلق را در مجلس ملی فرانسه به دست آورد. متحد رییس‌جمهوری «حزب دموکرات» (موسوم به«مودم») توانست ۴٢کرسی مجلس را به دست آورد. حزب جمهوری‌خواهان که مهم‌ترین گرایش راست فرانسه به شمار می‌رود در این انتخابات ١١٣کرسی به دست آورد که با احتساب ٢۴کرسی دیگر گرایش‌ها و احزاب راست فرانسه توانست موقعیت یک اقلیت قدرتمند را در مجلس آینده کسب کند.

حزب سوسیالیست فرانسه که در مجلس پیشین اکثریت کرسی‌ها را در اختیار داشت در انتخابات جدید تنها توانست ٢۹کرسی به دست آورد و حزب رادیکال چپ ٣کرسی مجلس را از آن خود کرد. حزب چپ رادیکال فرانسه سرکش به رهبری ژان-لوک ملانشون ١٧نماینده و حزب کمونیست فرانسه ١٠نماینده در مجلس جدید دارند و بالاخره حزب راست افراطی جبهه ملی توانست ٨ نماینده ازجمله رهبر این حزب، مارین لوپن را راهی مجلس فرانسه کند. در انتخابات پارلمانی فرانسه 56.37 درصد واجدان شرایط رای‌دهی از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

 

ارسال نظر