بیش از ۶۵میلیون نفر در جهان آواره شده‌اند

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۵۵

گروه جهان|

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد: حدود ۶۵میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم سراسر جهان آواره و بی‌خانمان شده‌اند و با افزایش درگیری‌ها در سودان امکان افزایش این تعداد وجود دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد کل آوارگان در سراسر جهان شامل پناهندگان، پناهجویان و مردم بی‌خانمان در داخل کشورها در پایان سال ۲۰۱۶ نسبت به این آمار در سال ۲۰۱۵ افزایش ۳۰۰ هزار نفری داشته است، افزایشی که بنا بر این گزارش نسبت به سال ۲۰۱۴ ناچیز محسوب می‌شود. تعداد آوارگان در پایان سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن 5میلیون نفر افزایش یافته بود.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی در امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است: افزایش کم تعداد آوارگان نسبت به سال ۲۰۱۵، تصویری نسبتا پایدار از یک وضعیت بسیار ناپایدار ارائه می‌دهد. جنگ داخلی سوریه که 6سال است، ادامه دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۲میلیون آواره بر جای گذاشته که معادل دوسوم جمعیت این کشور است. پیش از این یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، نبرد برای تصرف شهر رقه پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه جان بیش از ۴۰هزار کودک را به خطر انداخته است. یونیسف در بیانیه‌یی گفته که خشونت‌ها به آوارگی گسترده مردم در درون و اطراف این شهر منجر شده و اکنون حدود ۸۰هزار کودک آواره در اردوگاه‌ها یا سرپناه‌های موقت زندگی می‌کنند.

در افغانستان نیز دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل گزارش داده که از زمستان گذشته تاکنون بیش از ۱۰۳هزار افغان به دلیل جنگ از خانه‌های خود آواره شده‌اند. این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۵میلادی حدود ۳۶درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس آمار سازمان ملل در سال گذشته میلادی، بیش از ۶۶۰هزار نفر از شهروندان افغانستان از خانه‌ و محل زندگی خود آواره شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش در سفری از پیش اعلام نشده به افغانستان با برخی از این آوارگان دیدار کرد. گوترش در این دیدار خواستار افزایش سطح کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد تا خانواده‌هایی که بر اثر جنگ آواره شده‌اند، کرامت انسانی‌شان رعایت شود.

 

 

ارسال نظر