از منطقه

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۹۴

عربستان پیشنهاد اردوغان را رد کرد

عربستان پیشنهاد ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در خاک این کشور را رد کرده است و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با «آرتی‌پی» گفته است: «درباره این طرح در جریان دیدار قبلی‌ام با پادشاه عربستان صحبت کردم و وی قول داد این پیشنهاد را بررسی کند اما تاکنون پاسخی نداده است.» ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ریاض این پیشنهاد را رد کرده است. این اظهارنظر در پی تصویب لایحه‌یی از سوی پارلمان ترکیه در هفتم ژوئن ۲۰۱۷ است که به دولت ترکیه اجازه استقرار یگان‌هایی از نیروهای مسلح ترکیه را در خاک قطر داد.

اعلام فهرست شکایت‌ کشورهای عربی از قطر

گروه جهان| وزیر خارجه عربستان گفته کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند در حال تهیه و تدوین فهرستی از شکایت‌ها علیه دوحه هستند و به‌زودی این فهرست به قطر ارائه می‌شود. به گزارش رویترز، عادل الجبیر در سفر به لندن گفته است که قطر باید به درخواست‌ها برای پایان دادن به حمایت از «تروریسم و افراط‌گرایی» پاسخ بدهد. در دوره تازه‌یی از تنش بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عربستان، امارات‌متحده‌عربی و بحرین به همراه مصر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند.

پاکستان: اتهام‌زنی را تمام کنید

فرمانده ارتش پاکستان شنبه در اظهاراتی، بدون اشاره به نام کشوری خاص، گفت: «از همسایگان می‌خواهیم به‌جای اینکه پاکستان را متهم و مقصر بدانند، دلایل مشکلات خود را در داخل کشور خود جست‌وجو کنند.» به گزارش رسانه‌های پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا بدون اشاره مشخص به نام کشور یا کشورهای خاص، توصیه‌های خود را به‌طور کلی خطاب به همسایگان پاکستان مطرح کرد، هرچند به نظر می‌رسد منظور وی متوجه افغانستان و هند است که همواره پاکستان را عامل حوادث تروریستی و بسیاری از بی‌ثباتی‌ها در داخل این کشورها می‌دانند.

عزل و نصب‌های جدید در عربستان‌سعودی

پادشاه عربستان‌سعودی دستورات جدیدی را درخصوص عزل و نصب برخی مقامات این کشور صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملک سلمان در تغییرات جدید، نام «هیات تحقیق و دادستانی کل» این کشور را به «دادستانی کل عربستان» تغییر نام داده و دستور داد تا رییس آن دادستان کل کشور خوانده شود. وی همچنین «شیخ سعود بن عبدالله بن مبارک المعجب» را به‌عنوان دادستان کل عربستان منصوب کرده است. به گفته ناظران، هدف از چنین اقدامی ارتباط مستقیم این نهاد با پادشاه سعودی و نزدیکی بیشتر این سازمان به شاه سعودی است. مدیر امنیت عمومی عربستان، روسای سازمان هواپیمایی و رییس سازمان کل زکات این کشور از جمله کسانی هستند که برکنار شده‌اند.

 

ارسال نظر