درگیری بر سر سامانه «تاد» در کره‌جنوبی

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۹۱

گروه جهان|

شماری از اعضای گروه‌های مدنی و مردم کره‌جنوبی در محدوده منطقه سئونگجو بر سر استقرار سامانه دفاع موشکی امریکایی «تاد» با نیروهای پلیس درگیر شدند.

به گزارش ایرنا، مردم در جریان این تظاهرات گسترده برخی راه‌ها را مسدود و از تردد خودروها جلوگیری کردند. تظاهرات گروه‌های مدنی و مردم از روز چهارشنبه آغاز شد و نزدیک به ۳۰۰ نفر از ماموران پلیس محلی نیز به منطقه اعزام شدند؛ این در حالی است که گزارش‌هایی از زد و خورد و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس منتشر شده است. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داده این درگیری‌ها چندمین مورد از زد و خورد میان روستاییان خشمگین با نیروهای پلیس در ماه‌های گذشته بوده است. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه شماری از فعالان مدنی در اطراف منطقه برای نشان دادن اعتراض خود به استقرار این سامانه چادرهای اعتراضی برپا کرده‌اند. طبق گزارش‌های رسانه‌های کره‌جنوبی، در جریان تظاهرات در روزهای گذشته برای چندین‌بار ماموران پلیس به منطقه اعزام شدند. همچنین گزارش شد که مردم موانعی را بر سر راه قرار داده‌اند و پلیس می‌گوید که دست‌کم با ۶۰ نفر درگیر شده و چند نفر نیز زخمی شده‌اند. شبکه خبری «ان اچ کی» ژاپن هم گزارش کرد که سفارت روسیه در توکیو به استقرار سامانه «تاد» در منطقه اعتراض کرده و آن را خطری برای مسکو دانسته است. روسیه گفته است که موشک‌های سامانه دفاع موشکی «تاد» یک تهدید جدی برای این کشور است و به همین دلیل مسکو اکنون می‌تواند موشک‌های خود را در جزایر کوریل -جزایر مورد منازعه با ژاپن- مستقر کند.

روستایی‌ها می‌گویند که رادارهای این سامانه پیشرفته ضدموشکی می‌تواند مخاطرات زیست‌محیطی به همراه داشته باشد و سلامت مردم منطقه را به خطر بیندازد. استقرار سامانه تاد برای مقابله با تهدید کره‌شمالی از برنامه‌های دولت گذشته در سئول بود و رییس‌جمهوری کنونی دستور داده این برنامه تا زمان اتمام تحقیقات زیست‌محیطی به تعلیق درآید، اما بخشی از این سامانه که پیش‌تر نصب شده بود برچیده نمی‌شود و همین مساله خشم مردم را برانگیخته است.

 

ارسال نظر