اقتصاد همسایه

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۳۰

10 کشته و زخمی حمله انتحاری به مسجدی در کابل

حمله انتحاری به مسجد الزهرا(س) در غرب کابل پایتخت افغانستان دست‌کم 10 کشته و زخمی برجای گذاشت. شاهدان گفتند که سه مهاجم که جلیقه انتحاری بر تن داشتند به این مسجد حمله کردند. دو نفر از مهاجمان خود را در داخل مسجد منفجر کرده‌اند و انتحارکننده سوم با شلیک گلوله ماموران از پا درآمده است. حمله‌های انتحاری دقایقی پیش از ورود محمد محقق معاون دوم رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان

به وقوع پیوست. مسوولیت این حمله را داعش برعهده گرفت.

 سازمان ملل از همه‌پرسی استقلال اقلیم حمایت نکرد

ماموریت ویژه سازمان ملل متحد در عراق با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که در جریان همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق هیچ‌گونه دخالتی ندارد. مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق چندی پیش اعلام کرد که برای استقلال همه پرسی برگزار خواهد شد. در بیانیه اخیر سازمان ملل، مشخص نیست چرا این نهاد از جریان همه‌پرسی فاصله گرفته است. دولت مرکزی عراق و ترکیه مخالفت خود را با این همه‌پرسی ابراز کرده‌‌اند. اقلیم کردستان با داشتن انتخابات، پارلمان، رییس و نیروهای مسلح، هم‌اکنون نیز تا حد زیادی از خودمختاری برخوردار است.

 سفر حیدر العبادی به ریاض به تعویق افتاد

خبرگزاری آلمان گزارش داده سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی به تعویق افتاده است. بنا بر این گزارش، این سفر قرار بوده چهارشنبه گذشته برگزار شود. هفته گذشته ثامر السبهان سفیر سابق سعودی در بغداد که به دلیل اهانت‌هایش به نمادهای مقدس از جمله مرجعیت و الحشدالشعبی از عراق اخراج شده است، گفته بود که سفر العبادی به ریاض و دیدارش با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان چهارشنبه انجام خواهد شد. با این‌حال خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک در ریاض نوشته که سفر العبادی به عربستان به درخواست بغداد و بنا به دلایل داخلی به تاخیر افتاده است. این منابع گفته‌اند این دیدار به‌زودی در مکه مکرمه انجام خواهد شد.

وزارت خارجه ترکیه سفیر امریکا را فراخواند

وزارت خارجه ترکیه در پی صدور قرار بازداشت محافظان رجب اردوغان توسط دولت امریکا، سفیر این کشور را فراخواند. به گزارش رویترز، جان باس، سفیر امریکا در آنکارا جمعه به وزارت خارجه ترکیه فراخوانده شده و اعتراض ترکیه به صورت شفاهی و کتبی به او ابلاغ شده است. وزارت خارجه ترکیه حدود یک ماه پیش در بیانیه‌یی مدعی شد که در جریان دیدار اردوغان از واشنگتن، پلیس امریکا نسبت به محافظان اردوغان و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه رفتار تهاجمی داشته است. وزارت خارجه امریکا نیز حدود یک ماه پیش سفیر ترکیه در واشنگتن را درخصوص همین رویداد فراخوانده و مدعی شده بود که معترضان به سیاست‌ها و دولت ترکیه که در مقابل سفارت این کشور تجمع کرده بودند، توسط محافظان مقامات و ماموران امنیتی ترکیه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. دولت امریکا پنج‌شنبه قرار بازداشت محافظان حمله‌کننده به تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ترکیه در واشنگتن را صادر کرد.

 

ارسال نظر