شهادت کومی می‌تواند ترامپ را به دردسر بیندازد

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۱۸

گروه جهان| کارشناسان حقوقی می‌گویند، شهادت منتقدانه رییس سابق اف‌بی‌آی علیه ترامپ موجب شده تا اتهام «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» که علیه رییس‌جمهوری امریکا مطرح می‌شود، تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال شواهد بیشتری نیاز است تا ثابت کند، دونالد ترامپ برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات درباره مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تلاش کرده است. در صورت وجود شواهد قوی‌تر، ترامپ ممکن است با همان اتهامات کیفری مواجه شود که ریچارد نیکسون را در سال ۱۹۷۳ مجبور به استعفا از سمت ریاست‌جمهوری امریکا کرد. در موردی دیگر وجود عدله محکم موجب شد تا بیل کلینتون در مقام یک رییس‌جمهور در مجلس نمایندگان استیضاح شود اما در دادگاه سنا جان سالم به در ببرد.

کارشناسان حقوقی معتقدند، رابرت مولر رییس سابق اف‌بی‌آی که اکنون ریاست شورای ویژه تحقیقات درباره پرونده روسیه را در دست دارد، اکنون می‌خواهد در مسیری حرکت کند که نشان می‌دهد آیا ترامپ به صورت غیرقانونی مداخله‌یی انجام داده است یا خیر.

رییس‌جمهوری امریکا در واکنش به سخنان کومی، او را دروغگو خطاب کرده و گفت که ۱۰۰درصد آماده است تا در هر تحقیقاتی که لازم باشد، همکاری کند. در پی اظهارات رییس سابق اف‌بی‌آی جف سشنز، دادستان کل امریکا هم اعلام کرده، آماده است تا در کمیته تحقیق کنگره شهادت داده و به ادعاهای مطرح شده از طرف جیمز کومی پاسخ دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، جیمز کومی در کنگره گفته که جف سشنز، سناتور سابق ایالت آلاباما دیدارهای بیشتری با طرف‎های روسی داشته است. سشنز پیش‌تر پس از افشای دو دیدار اعلام نشده‌اش با سفیر روسیه از کمیته بررسی دخالت روسیه در انتخابات امریکا کناره‌گیری کرده بود. سی‌ان‌ان نوشته: «دادستان کل امریکا نه تنها با پرسش‌هایی درباره دیدارش با سفیر روسیه در امریکا روبه‌روست بلکه باید به پرسش‌های دیگری درباره نقش احتمالی‌اش در برکناری رییس سابق اف‌بی‌آی نیز پاسخ دهد.  سشنز متهم است که در جلسه استماع تایید احراز سمتش در سنا درباره دو دیدار فاش نشده خود با سفیر روسیه قصور کرده و تحقیقات اف‌بی‌آی در این زمینه نشان می‌دهد که سشنز دیدار سومی نیز با سفیر روسیه داشته که آن را اعلام نکرده است. این درحالی بود که وزارت دادگستری امریکا هم هر گونه دیدار دیگر سشنز با سفیر روسیه را رد کرده است.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا تاکنون چندین بار استعفای سشنز را خواستار شده است. طبق نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد 46درصد از امریکایی‌ها گفته‌اند جیمز کومی، رییس سابق پلیس فدرال امریکا قابل اعتمادتر و صادق‌تر از ترامپ است. به نوشته هافینگتن پست فقط 26درصد از امریکایی‌ها گفته‌اند که ترامپ را معتمدتر از کومی می‌دانند.

 

ارسال نظر