مرکل: بازیگران منطقه‌ای به حل بحران قطر کمک کنند

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۳۵

 

گروه جهان| منوچهر فخرزاد| آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از ایران، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس خواسته تا برای حل بحران قطر کمک کنند. صدراعظم آلمان ضمن ابراز نگرانی از اوضاع پیش آمده برای قطر گفته که حل بحران مذکور جز با کمک تمام بازیگران در منطقه ممکن نیست. به گزارش یورونیوز، مرکل که برای دیدار با انریکه پنانیتو، رییس‌جمهوری مکزیک به مکزیکوسیتی سفر کرده، گفته: «ما برای حل مناقشاتی نظیر آنچه در سوریه، لیبی یا عراق شاهد هستیم باید راه‌حلی سیاسی در پیش‌گیریم و چنین امری جز با حضور بازیگران منطقه‌یی از حمله قطر، ایران و ترکیه در مذاکرات ممکن نخواهد بود.»

اظهارات آنگلا مرکل ساعتی پس از آن ایراد شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا قطر را به حمایت و پشتیبانی از تروریسم در سطحی بالا متهم کرد. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان هم از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس خواست تا به تحریم‌های زمینی و هوایی تحمیل شده بر قطر پایان دهند. بامداد همان روز عربستان سعودی و متحدانش نام ۱۲ سازمان و ۵۹ نفر را به دلیل همکاری با قطر در فهرست تحریم‌های خود جای دادند؛ اقدامی که در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک در منطقه خلیج‌فارس و ادامه تلاش‌های کشورهای عربی برای در انزوا قرار دادن قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریسم صورت گرفت.

در همین حال خبرگزاری فرانسه با اشاره به اظهارنظرهای ضد و نقیض رییس‌جمهوری و وزیر خارجه امریکا درباره بحران قطر از عبارت «هرج و مرج» برای توصیف مواضع امریکا در این باره استفاده کرده است. ترامپ و تیلرسون تقریبا همزمان دو موضع کاملا متفاوت در قبال قطر اعلام کرده‌اند. بنا براین گزارش، در حالی که ترامپ بار دیگر تحریم و انزوای قطر را به عنوان یک اقدام ضد تروریستی قاطعانه مورد ستایش قرار داد، تیلرسون آشکارا خواستار رفع تحریم‌ها شده و اعلام کرده بود که اختلافات پدید آمده بین عربستان و کشورهای متحد آن با قطر می‌تواند تاثیری منفی بر مبارزه با داعش به همراه داشته باشد.

اما هرج و مرج در مواضع امریکا نسبت به قطر به اظهارات ضد و نقیض ترامپ و تیلرسون محدود نمی‌شود. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون هم که گفته بود انزوا و تحریم قطر تاثیری بر مبارزه امریکا با داعش در منطقه ندارد، پس از اظهارات تیلرسون درباره قطر با انتشار توییتی اظهارات پیشین خود را تعدیل کرد. دیویس گفت که انزوای قطر تاثیری بر فعالیت‌های جاری امریکا در پایگاه نیروی هوایی امریکا در العدید قطر ندارد، اما در درازمدت می‌تواند بر عملیات نظامی امریکا تاثیری منفی بنهد. به اعتقاد کارشناسان، اظهارنظرهای متفاوت ترامپ و وزیر خارجه دولت او درباره تحریم و انزوای قطر حکایت از آن دارد که در دولت ترامپ بر سر مسائل اصلی نیز هماهنگی لازم صورت نمی‌گیرد.

 

 

ارسال نظر