فرانسه عصر دوگل را تکرار می‌کند؟

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۳۱

گروه جهان|

 دولت نوپای امانوئل ماکرون، جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ فرانسه با آزمونی جدی روبه‌روست. امروز(یک‌شنبه) دور نخست انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می‌شود، انتخاباتی که به دست آوردن کرسی‌های بیشتر توسط رییس‌جمهور، او را در پیش ‌بردن تصمیماتش یاری خواهد کرد. دور دوم انتخابات پارلمانی هجدهم ژوئن برگزار خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پارلمان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد و کاندیداها برای پیروزی باید اکثریت مطلق آرا و دست‌کم حمایت یک چهارم از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده محلی را به دست آورند در غیر این صورت هر نامزدی که توانسته باشد حداقل 12.5درصد آرا را به دست آورد در دور دوم این انتخابات که یک هفته بعد برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

آخرین نظرسنجی‌های پیش از رای‌گیری حاکی از آن است که حزب«جمهوری به پیش» به رهبری ماکرون که تا سال پیش وجود نداشت در دور نخست 29.5 آرا (حدود360تا 390کرسی) را به دست خواهد آورد. حدود60 درصد از فرانسوی‌هایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند از عملکرد دولت نوپای ماکرون رضایت دارند. براساس این نظرسنجی، متحدان ماکرون نیز در انتخابات روز یک‌شنبه حدود 125تا 140کرسی را به دست خواهند آورد.

رویترز گزارش داده در صورتی که حزب ماکرون موفق شود 29.5درصد از آرا را به دست آورد، بزرگ‌ترین اکثریت پارلمانی را از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری«شارل دوگل» در سال 1968 کسب خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان، کسب چنین اکثریت مطلقی به دولت ماکرون کمک خواهد کرد تا اصلاحات اقتصادی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود را محقق کند.

گفته شده، حزب راست افراطی جبهه ملی به رهبری مارین لوپن 17درصد و حزب چپ تندروی فرانسه 12.5درصد و سوسیالیست‌ها 8.5 درصد رای کسب خواهند کرد.

امانوئل ماکرون، بانکدار سابق در جریان کارزار انتخاباتی این کشور وعده داده بود که مهم‌ترین تدبیر او پس از انتخاب شدن، اصلاح قانون کار است. او تصریح کرده که در صورت نیاز برای تسریع در این کار، اصلاح قانون کار را نه از طریق مصوبه پارلمان بلکه با فرمان ریاست‌جمهوری انجام خواهد داد به طوری که در پایان تابستان سال ٢٠١٧ یکی از مهم‌ترین تدابیر مورد نیاز کشور به اجرا گذاشته شود.

ماکرون زمانی به قدرت رسیده که فرانسه با مشکلات اقتصادی جدی‌ روبه‌رو است. بدهی عمومی دایما درحال گسترش بوده و حدود 100درصد تولید ناخالص ملی ایستاده است. بیکاری هم به ‌ویژه در میان جوانان زیر 25سال زیاد شده و آمار 10درصد را نشان می‌دهد. گفته شده 15سال پیس فرانسه و آلمان استانداردهای زندگی مشابهی داشتند و هر دو کشور در سال 2002 با نرخ بیکاری حدود 8 درصد مواجه بودند. اما درحال حاضر آلمانی‌ها به طور متوسط یک‌پنجم غنی‌تر از فرانسوی‌ها زندگی می‌کنند.

 ماکرون؛ شارل دوگلی دیگر

برخی تحلیل‌گران در شرایطی از تکرار دولت شارل دوگل در فرانسه صحبت می‌کنند که اقدامات ماکرون چندان هم بی‌شباهت به تلاش‌های ژنرال دوگل در سال ۱۹۵۸ نیست، زمانی که تلاش داشت تا جمهوری پنجم را پایه‌گذاری کند.

رادیو فرانسه می‌نویسد، همانند ماکرون اصطلاح «اجتماع» به معنای«جمع کردن» گرایش‌های سیاسی چپ و راست در گفتار دوگل از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بود. دوگل این ابداع سیاسی را رفته رفته جایگزین Union به معنای اتحاد در جریان نهضت مقاومت و پس از پایان جنگ وارد فرهنگ سیاسی فرانسه کرد. بر همین اساس دوگل در سال ۱۹۴۷«اجتماع مردم فرانسه» را پایه گذاشت که در تصور او نه به راست متعلق بود نه به چپ.

با این همه، جوانی امانوئل ماکرون در ایفای وظیفه‌یی که او پس از دوگل در جمهوری پنجم فرانسه برعهده گرفته، بی‌تاثیر نبوده است. ماکرون جوان‌ترین رییس‌جمهوری فرانسه از زمان تاسیس جمهوری در این کشور است و به گمان تحلیل‌گران این جوانی می‌تواند در دوره کنونی به سود منافع ملی فرانسه نیز باشد. به ویژه اینکه تاکنون در باور عمومی رییس‌جمهوری در فرانسه باید شخصیتی مجرب و پخته‌یی می‌بود که هم سرد و گرم روزگار را چشیده باشد و هم توانسته باشد متناسب با تجارب تاریخی‌اش نگرشی روشن نسبت به جهان و جامعه و آینده بسازد.

میشل وُنک، مورخ معاصر فرانسوی در این باره می‌گوید:«مسلم است که شهروندان فرانسوی از تبدیل شدن جمهوری‌شان به نوعی سلطنت انتخابی خسته به نظر می‌رسند که اتفاقا با آغاز جمهوری پنجم از سوی دوگل ابداع و غالبا نیز در هیئت یک رییس‌جمهوری فرهمند خلاصه شده است. اما این تصور دست‌کم از 30سال پیش دستخوش تغییرات اساسی شده است. در این مدت شاهد دگرگونی‌های بزرگ جهانی بوده‌ایم که غالب تلقی‌های پیشین را زیر سوال برده‌اند: پایان جنگ سرد، جهانی شدن سرمایه، انقلاب اطلاعاتی به‌ ویژه در عرصه تولید و کار، دگردیسی صنعت، چالش‌های زیست محیطی و تغییر و تحول هنجارهای اخلاقی همگی وضعیت تازه‌یی را به وجود آورده‌اند که عملا دوره حاضر را نسبت به ۳۰سال پیش متمایز کرده‌اند. جوانی امانوئل ماکرون از آن رو مزیتی برای منافع ملی فرانسه به شمار می‌رود که فرد جوان بهتر می‌تواند تغییرات بزرگ جاری را بپذیرد و بفهمد و خود را با آنها تطبیق دهد». امانوئل ماکرون 39ساله با کسب بیش از ۶۵ درصد آرا به ریاست‌جمهوری فرانسه برگزیده شد. او جوان‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ فرانسه است، پیش از این ناپلئون بناپارت که در سن ۴۰سالگی به امپراتوری فرانسه رسیده بود، عنوان جوان‌ترین رهبر این کشور را داشت.

 

ارسال نظر