بار مالی که «سرطان» به جامعه تحمیل می‌کند

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۵۰
بار مالی که «سرطان» به جامعه تحمیل می‌کند

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت اصل پیشگیری برای جلوگیری از بروز سرطان، گفت: علی‌رغم این تاکید اما در عمل به چنین اصلی توجه نمی‌شود. اگر پیشگیری بر درمان مقدم است آیا بودجه‌ای که برای حوزه بهداشت درنظر گرفته می‌شود، قابل توجه است؟ همچنان شکاف عمیقی بین بهداشت و درمان وجود دارد که روز به روز هم عمیق‌تر می‌شود.

دکتر زهرا شیخی افزود: زمانی که در مورد زنان صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که در عین حال سلامت نیم دیگر جامعه را نیز تضمین می‌کنند. در واقع اگر در یک خانواده، زن در سلامت باشد ناخودآگاه این سلامتی به افراد دیگر خانواده هم منتقل می‌شود که با نگاهی وسیع در مجموع، این سلامت به جامعه نیز منتقل خواهد شد و اگر زن در یک خانواده دچار مشکل یا آسیب باشد، کل خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

شکاف عمیق میان بهداشت و درمان

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر مقدم بودن اصل پیشگیری بر درمان بیماری‌ها، اظهار کرد: علی‌رغم این تاکید اما در عمل به چنین اصلی توجه نمی‌شود. اگر پیشگیری بر درمان مقدم است آیا بودجه‌ای که برای حوزه بهداشت درنظر گرفته می‌شود، قابل توجه است؟ چیزی که بنده به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌کنم این است که همچنان شکاف عمیقی بین بهداشت و درمان وجود دارد که روز به روز هم عمیق‌تر می‌شود. 

بار مالی که «سرطان»  به جامعه تحمیل می‌کند

شیخی ادامه داد: سرطان نوعی بیماری است که بار مالی بسیار شدیدی به جامعه تحمیل می‌کند. در حوزه سرطان‌های بانوان باید بپذیریم که اگر زن به عنوان ستون خانواده به عنوان مثال به سرطان سینه که شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایران و جهان است، مبتلا شود، ابتدا خانواده و بعد جامعه باید چه هزینه‌ای از ابعاد روانی و اقتصادی پرداخت کند؟ این در حالی است که اگر در بعد پیشگیری هزینه کنیم، مبالغ اصلا قابل مقایسه با بعد درمانی نیست. آیا باید تمام تمرکز و سیاست‌گذاری‌ها به ابعاد درمانی معطوف شود؟ اگر این بودجه در زمینه بهداشت و ترویج سبک زندگی سالم هزینه شود قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. 

تنها وزارت بهداشت مسوول «پیشگیری» از بیماری‌ها نیست

این عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، گفت: در سال جاری برای اولین‌بار در طول انقلاب اسلامی یک ردیف بودجه مستقلی با بودجه ۸۰ میلیارد تومانی برای شبکه ملی پیشگیری از سرطان با نگاه ویژه بر سرطان سینه با تصویب مجلس شورای اسلامی به این مهم اختصاص یافت که این نشان از اهمیت موضوع و نگاه عدالت و سلامت محور تصمیم‌گیران دارد؛ ولیکن آیا برای بحث پیشگیری صرفا و تنها وزارت بهداشت و درمان نقش دارد؟ خیر به هیچ عنوان چنین نیست. سایر وزارتخانه‌ها نظیر وزارت صمت، وزارت رفاه، وزارت اقتصاد و.... هم مسوولیت دارند. 

«هوای پاک» حق اولیه مردم

این متخصص طب سنتی ایرانی، افزود: بر اساس تعاریف حکیمانه طب سنتی، از مهم‌ترین اصول تضمین‌کننده سلامتی، آب و هوای سالم در کنار تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است. برای داشتن جان سالم، نیاز به هوای پاک داریم اما آیا در کشور ما قانون هوای پاک به درستی اجرا می‌شود؟ تنفس در هوای پاک حق اولیه مردم است تا سلامت باشند؛ موضوعی که فقدان آن در بروز انواع سرطان‌ها نیز بسیار موثر است. 

او با بیان اینکه سرطان یک بیماری با علل ناشناخته است که ژنتیک، چاقی و اضافه وزن، میزان فعالیت بدنی، عادات غذایی و... در آن موثر است، تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه آمار بروز و شیوع بیماری بیشتر است، اما علت این موضوع چیست؟ در این کشورها اغلب صنایع بزرگ وجود دارند و رویکرد آنها به سمت مصرف فست‌فودها و غذاهای صنعتی است و در کنار آن فعالیت بدنی مناسبی هم ندارند. 

آیا تغییر شاخص‌های آلودگی هوا راهکار رفع این معضل است؟

این پزشک لنفولوژیست، ادامه داد: علت بروز سرطان در ایران هم به عنوان یک کشور در حال توسعه مانند سایر کشورها است که سبک زندگی و آب و هوای آلوده عامل مهمی برای بروز بیماری است. باید این دیدگاه به وجود‌ آید که اگر برای پیشگیری از آلودگی هوا هزینه کنیم قطعا هزینه درمان سرطان کمتر خواهد شد. چرا صنایع فیلترینگ مناسب ندارند؟ این کار چه زمانی قرار است انجام شود؟ آیا اینکه بیاییم شاخص آلودگی هوا را تغییر دهیم واقعا راهکار مناسبی است یا صورت مساله پاک شده است؟ 

وزارت صمت پاسخگو باشد

او آلودگی هوا را معضلی با علل بروز مختلف معرفی کرد و گفت: البته نکته شایان توجه این است که نه تنها درمورد سرطان بلکه درمورد انواع دیگر بیماری‌ها و حتی یک احساس خستگی مزمن فردی، آلودگی هوا موثر است. یکی از علل ایجاد آلودگی هوا در کنار صنایع، وجود خودروهایی با کیفیت نامناسب است اما آیا وزارت صمت در این زمینه پاسخگو است؟ تکنولوژی خودرو در ایران به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، وقتی در مجلس شورای اسلامی صحبت از واردات خودرو می‌شود، رویکرد بنده به عنوان یک‌ پزشک، رویکردی سلامت‌محور است. 

 

ارسال نظر