امیدآفرینی در بهره‌برداری است نه کلنگ‌زنی

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۳۵
امیدآفرینی در بهره‌برداری است نه کلنگ‌زنی

شهرداری تهران در حالی ۲۲ شنبه امید و افتخار را پشت سر گذاشت که بنابر اعتقاد یکی از اعضای شورای شهر بسیاری از پروژه‌های انجام شده در قالب این پویش، وظیفه ذاتی و عادی شهرداری محسوب می‌شود.

طی ۲۲ شنبه امید و افتخاری که در ماه‌های گذشته برگزار شد، پروژه‌های مختلفی افتتاح و کلنگ‌زنی شد یا به بهره‌برداری رسید که برخی از آنها شامل پروژه‌هایی می‌شود که طی دوره‌های پیشین مدیریت شهری به دلایل گوناگون متوقف شده بود و در قالب شنبه‌های امید و افتخار قفل آنها گشوده شد.

بنابر وعده شهردار تهران، پویش امید و افتخار، در دهه مبارک فجر به‌صورت روزانه برگزار می‌شود و بر همین اساس در بیست و سومین روز از پویش امید و افتخار، باغ ایرانی «گلاریس» در منطقه ۵ شهرداری تهران افتتاح شد.

به‌رغم وعده شهردار تهران مبنی بر افتتاح پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری در قالب شنبه‌های امید و افتخار اما گاهی در برخی از شنبه‌های امید و افتخار مشاهده شد که شهرداری نه تنها هیچ پروژه بزرگ مقیاس شهری را افتتاح نکرده، بلکه اساساً پروژه‌ای را حتی در مقیاس کوچک به بهره‌برداری نرسانده است!

پروژه‌ها شفاف نیستند

در همین رابطه، ناصر امانی در گفت‌وگو با مهر ضمن واکاوی در کارنامه شهرداری تهران در پویش شنبه‌های امید و افتخار گفت: در همان روز اول که آقای زاکانی در شورای شهر اعلام کرد که قرار است هر هفته پروژه‌ای را در قالب شنبه‌های امید و افتخار داشته باشند، گفتم که افتتاح پروژه را کنار بگذارند؛ چرا که به اندازه کافی پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر تهران وجود دارد و اگر به جای برگزاری این پویش به‌صورت هفتگی، ماهی یک پروژه ملموس برای مردم و قابل بهره‌برداری رونمایی می‌شد، رضایت مردم به‌نحو مطلوب جلب می‌شد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امیدآفرینی در کلنگ‌زنی نیست بلکه در بهره‌برداری است، گفت: با توجه به اینکه پروژه‌های شنبه‌های امید و افتخار دارای شفافیت نیست، در مراسمات این پویش شرکت نکردم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائلی که در شنبه‌های امید و افتخار در قالب پروژه معرفی شد، وظیفه ذاتی شهرداری محسوب می‌شود، اظهار کرد: به‌طور مثال در خصوص قرارگاه جهادی ساخت مسکن شهرداری مدعی تسهیل‌گری در جهت ساخت مسکن در شهر تهران است؛ حال آنکه صدور پروانه شهرسازی برای اشخاص کار ذاتی شهرداری است و اساساً نیاز به مراسم و افتتاحیه ندارد.

قولی که بر زمین ماند

امانی افزود: شهردار قول داده بود که ماه‌شمار پیشرفت پروژه‌های عمرانی را ایجاد کند؛ اما هنوز چنین چیزی را ندیده‌ایم. عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در برخی از شنبه‌های امید و افتخار نیز پروژه‌های خوبی مانند پروژه یادگار امام مورد پیگیری قرار گرفت که سال‌ها معطل ماندن بود؛ لذا اینگونه نیست که زحمات شهرداری را نادیده بگیریم اما اینکه هر هفته برای مسائلی که وظایف عادی و ذاتی شهرداری محسوب می‌شود، افتتاحیه و مراسم برگزار شود، قابل قبول نیست.

بی‌عدالتی در تخفیف عوارض شهرسازی

امانی همچنین در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران فعالیت‌های بسیاری انجام شده است. مانند همین جمع‌آوری معتادان متجاهر، راه‌اندازی مراکز نگهداری معتادان متجاهری که مشکل زخم باز دارند و هیچ مرکزی این معتادان را پذیرش نمی‌کرد. ۵ هزار ظرفیتی که شهرداری تهران ایجاد کرده است ویژه نگهداری این معتادان است.

امانی خاطرنشان کرد: گرمخانه‌هایی که در این شب‌های سرد فعالیت می‌کنند یا اتوبوس‌هایی که در میادین مستقر شده‌اند نیز یکی دیگر از اقدامات شهرداری در حوزه اجتماعی است و در راستای رفع مشکلات در این حوزه بوده است. وی ادامه داد: اما شهرداری تهران در بخشی از حوزه‌ها نیز موفق عمل نکرده است مانند همین حوزه شهرسازی. من معتقدم این تخفیفاتی که ما در حوزه شهرسازی داده‌ایم و باعث افزایش درآمد نقدی شهرداری شده‌ایم عادلانه نبوده است. در گزارشی که آقای کاشانی در این خصوص در صحن شورا ارایه کردند نشان می‌داد که عمدتا کسانی از این تخفیفات استفاده کرده‌اند که فیش‌های آنها بیش از ۵۰ میلیارد تومان بوده است و آن فیش‌هایی کمتر از ۵۰ میلیارد بود حداقل تخفیفات را دریافت کردند. با اینکه ما در صحن شورا تاکید کرده بودیم که باید به مناطق جنوبی و افراد کم برخوردار در این زمینه توجه شود اما متاسفانه در گزارش حساب درآمد شهرداری که در صحن شورا قرائت شد حاکی از این بود که ما در این زمینه عدالت را رعایت نکرده‌ایم.

 

ارسال نظر