بازگشت تعطیلی‌های آلوده به تهران

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۰۹:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۹۸۳
بازگشت تعطیلی‌های آلوده به تهران

گروه راه و شهرسازی| سرخوشی ناشی از هوای پاک تنها چند روز دوام آورد. از روز جمعه گذشته بار دیگر آلاینده‌های هوا دست به کار شدند تا زندگی را در مقابل چشمان تهرانی‌ها تیره و تار کنند. آن‌گونه که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، این شرایط تا سه‌شنبه پایدار خواهد بود و از روز چهارشنبه سامانه بارشی تازه‌ای وارد پایتخت خواهد شد و «طبیعت» بار دیگر به دست طبیعت پاکیزه و سالم خواهد شد.

در این شرایط، بار دیگر کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و محدودیت‌هایی را برای امروز و فردا وضع کرد. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اجرای زوج و فرد از درب منزل از جمله این اقدامات است.

در همین حال، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفته: با پاسکاری نمی‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد و این کار نیاز به همت دارد. این سخنان در حالی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر، خبرهای ضد و نقیضی از احاله مسوولیت و ماموریت کنترل آلودگی به زاکانی در آبان سال گذشته در رسانه‌ها درج و منتشر شد. البته مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران این خبرها را تکذیب کرد و گفت، شهردار فرمانده کنترل آلودگی هوا نیست.

پایداری و سکون نسبی هوا

بر اساس این گزارش، وضعیت جوی استان تهران طی چند روز آینده صاف تا کمی ابری همراه با پایداری و سکون نسبی جو، ماندگاری هوای سرد و وارونگی دما در مناطق پرتردد شهری و صنعتی استان غبار آلود همراه با انباشت آلاینده‌ها و به دنبال آن تداوم کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از سازمان هواشناسی، از اواخر وقت چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به استان به تدریج همراه با افزایش ابرناکی وزش باد و بارش‌های برف و باران به‌ویژه در ارتفاعات خواهد بود تا روز چهارشنبه تغییرات دمایی خاصی وجود ندارد از روز چهارشنبه و طی روز پنجشنبه با فعالیت سامانه بارشی در استان کاهش تدریجی دما دور از انتظار نیست.

تازه‌ترین مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران

در پی تشدید آلودگی هوای پایتخت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران به جز فیروزکوه و دماوند برای یکشنبه و دوشنبه خبر داد و گفت: طرح زوج و فرد از درب منازل اجرایی خواهد شد.

عابد ملکی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا با حضور اعضا شنبه ۱۰ دی‌ماه برگزار و مقرر شد تمامی دانشگاه‌ها و مدارس در تمامی مقاطع ابتدایی و متوسطه در استان تهران به جز دماوند و فیروزکوه فردا و پس فردا به صورت غیر حضوری و مجازی دایر باشند همچنین تمامی کودکستان‌ها در استان تهران به جز دو شهرستان دماوند و فیروزکوه فردا و پس فردا تعطیل خواهند بود.

وی افزود: طرح زوج و فرد در این دو روز از درب منازل در تهران اجرایی خواهد شد همچنین مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک برای فردا و پس فردا توسط شهرداری تهران صادر نمی‌شود.

معاون استاندار تهران تاکید کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد غیر ضروری خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک‌های مناسب N۹۵ استفاده کنند همچنین روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند.

برگزاری امتحانات نهایی طبق برنامه در دو روز آتی

به گزارش ایسنا، آموزش و پرورش شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلانشهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استانداری تهران، آموزش در همه مدارس پایتخت، در روز یکشنبه (یازدهم) و دوشنبه (دوازدهم) دی‌ماه ۱۴۰۱ به صورت مجازی برگزار می‌شود. شایان ذکر است، کلیه کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی تهران نیز تعطیل خواهند بود.

بر اساس این اطلاعیه، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه و ایجاد سابقه تحصیلی برای ورود به آموزش عالی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی دی ماه ۱۴۰۱ و امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ارزشیابی جامع طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد. همچنین ارزشیابی و امتحانات داخلی نوبت دی ماه ۱۴۰۱ دوره‌های تحصیلی، در ایام آموزش غیر حضوری مدارس، برگزار نمی‌شود و زمان برگزاری امتحانات داخلی این ایام، توسط مدیر واحد آموزشی متعاقبا به اولیا و دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پاسکاری مشکل آلودگی هوا را حل کرد

در تحولی دیگر، شهردار تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفت: با پاسکاری نمی‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد و این کار نیاز به همت دارد. این همت عالی در متن جامعه و مدیران کشور وجود دارد تا رونقی را برای کشور ایجاد کنند.

به گزارش فارس، زاکانی در آیین آغاز عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیر همسطح اظهار کرد: یکی از مسائل مورد غفلت در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران مساله اصلاح تقاطعی در بزرگراه‌های مختلف بود در بسیاری از بزرگراه‌ها مردم برای رسیدن به مقصد خود ناچار بودند مسیر زیادی را طی کنند و در نهایت دور بزنند تا به مقصد خود برسند همین مساله باعث شده است حدود ۷۸۰ کیلومتر راه اضافی در شهر تهران داشته‌باشیم.

شهردار تهران اضافه کرد: ۹۸ اصلاح تقاطع که سرجمع آن به ۲۰۰ کیلومتر زیرسازی و توسعه نیاز داشت با اعتبار ۱۲هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است تا مردم به جای ۷۸۵ کیلومتر حدود ۵۷ کیلومتر راه را طی کنند و مصرف بنزین در شهر روزانه ۶۰۰ هزار لیتر کاهش پیدا کند. ضمن اینکه وقت مردم در این خیابان‌ها و بزرگراه‌ها گرفته نمی‌شود و در واقع از تضییع حقوق مردم جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: کل بزرگراه‌های شهر تهران بیش از ۶۰۰ کیلومتر است و با این اصلاح‌ها بیش از کل بزرگراه‌ها برای مردم تسهیلاتی از جمله دسترسی منطقه‌ای و محله‌ای ایجاد می‌شود. تا قبل از امروز قریب ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این ۲۳ پروژه با ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار را عملیاتی کرده تا سال آینده ۱۸۵ کیلومتر با این ۳۸ پروژه‌ای که بخشی از آن از قبل انجام شده و بخشی دیگر نیز انجام خواهد شد، عملیاتی شود. در واقع بخشی از این پروژه‌ها در نیمه اول سال بدون مراسم افتتاحیه، به بهره‌برداری رسید. امیدواریم معطل اعتبار این پروژه‌ها و الباقی پروژه‌ها که ۶۰ تقاطعی است که باید با ۹ هزار میلیارد اصلاح شود؛ نشویم.

 

ارسال نظر