تقابل کرونایی وزارت بهداشت و وزارت صمت

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۶۶
تقابل کرونایی وزارت بهداشت و وزارت صمت

تعطیلی مراکز اقتصادی و مغازه‌ها و کارگاه‌ها، شرایط را برای مردم به‌ویژه بخش خصوصی سخت کرده است، کسب و کارهای خرد، کارگران روزمزد، مغازه‌دارهای مستاجر و... بیش از همه نگران رزق روزانه‌شان هستند. دولت نیز توان چندانی در کمک به این کسب و کارها ندارد. اما سلامت مردم در شرایط فعلی اهمیت بیشتری دارد. در این شرایط، قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به نوعی دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار را داد ه است؛ اقدامی که وزیر بهداشت را برآشفته کرده است.  او در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به دستور وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغل و کسب و کار‌ها اعتراض خود را اعلام کرد. سعید نمکی در نامه‌ای به رییس‌جمهور نسبت به اقدام ناگهانی وزارت صمت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار انتقاد کرد. او در بخشی از نامه‌اش نوشته است: متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملاً دستور العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسوولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد. ضمن اعتقاد راسخ اینجانب و وزیر محترم کشور و دیگر همکاران مان به کمک هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کم بنیه کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی با اولویت ویژه، قویا اعلام می‌کنیم که هر گونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و ... که مورد تایید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌شود و کشور در شرایط مناسب‌تری در مقابل هجوم ویروس قرار دارد علاوه بر مرحمت الهی، آثار مدل مدیریت مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و حمایت جمعی و گام‌های برنامه‌ریزی شده است که پیموده‌ایم. کوچک‌ترین حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی آسیب‌های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه‌هایش میسر نیست.

  افزایش تولید الکل اتانول

پس از گذشت ۴۴ روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۵۳۱۸۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۲۹۴ نفر فوت شده و ۱۷۹۳۵ نفر بهبود یافته‌اند.

همچنین روز پنجشنبه وزیر کشور اعلام کرد در مورد «باز فعالیت» مشاغل با حضور وزاری بهداشت و صمت و نمایندگانی از اصناف و مشاغل پروتکل جدیدی تنظیم و در آن از نظرات کارشناسی و تخصصی اصناف نیز بهره گرفته می‌شود. همچنین وزرای آموزش و پرورش و آموزش عالی موظف شدند تا شرایط لازم برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت را در گزارشی ارایه کرده تا در زمان مقتضی در خصوص بازگشایی این مراکز تصمیمات لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شود. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است که ما هنوز در فاز مدیریت بیماری هستیم و به زمان کنترل و مهار بیماری نرسیده‌ایم و تصور نشود که باز فعالیت مشاغل به دلیل مهار بیماری کرونا است، بلکه باید همچنان موارد پیشگیرانه و بهداشتی برای کاهش شیوع بیماری رعایت شود.

  ۲۷۱۵ مورد جدید ابتلا

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ گفت: طی ۲۴ ساعت از پنجشنبه ظهر تا جمعه ظهر، ۲۷۱۵ نفر مبتلای قطعی جدید به بیماری کووید ۱۹ در کشور ثبت شده است که با جمع کل مبتلایان ۵۳ هزار و ۱۸۳ مورد رسمی و قطعی در کشور ثبت شده‌اند.  او گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۷۹۳۵ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. جهانپور اظهار کرد: متاسفانه در این 24 ساعت، ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۲۹۴ نفر رسیده است. او ادامه داد: ۴۰۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. جهانپور تاکید کرد: نیروهای خستگی ناپذیر حوزه بهداشت، از طریق سامانه ۴۰۳۰ با مردم تماس می‌گیرند و وضعیت سلامتی آنها را پیگیری می‌کنند. در صورت مشاهده شماره ۴۰۳۰ بر روی تلفن همراه، حتما پاسخگوی همکاران پرتلاش ما باشید.

  تاکنون همه‌گیری در پاتوق معتادان متجاهر نداشته‌ایم

«فرید براتی سده» مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء معتادان متجاهر به بیماری کرونا، گفت: مسوولیت کمیته درمان با وزارت بهداشت است و اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در خصوص موضوعات درمان معتادان متجاهر با این وزارتخانه است.پیش از عید در جلسه کمیته درمان ابلاغ شد طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و طرح‌های نوروزی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شود و ما نیز این موضوع را پذیرفتیم. او با بیان اینکه یکی از اولین دستگاه‌هایی که ستاد مبارزه با کرونا را فعال کرد، سازمان بهزیستی بود، ادامه داد: بلافاصله بعد از ابلاغیه ممنوعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر یک طرحی را با عنوان طرح ارایه خدمات در پاتوق‌ها و مراکز استقرار افراد مصرف‌کننده بی‌خانمان آغاز کردیم. همچنین در بخشنامه‌هایی به مراکز اعتیاد اعلام کردیم ملاقات‌ها را ممنوع کنند و اگر فرد مشکوکی مشاهده شد به سرعت او را به قرنطینه منتقل کرده و با هماهنگی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شوند. همچنین بحث غربالگری، موردیابی و بیماری یابی را در مراکز انجام دهند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به  ایلنا گفت: با توجه به نوبت ترخیص معتادان از مراکز جمع‌آوری معتادان، این افراد از مراکز خارج شده و دوباره در پاتوق‌ها حضور خواهند داشت، از همین رو طرحی را به ستاد مبارزه با موادمخدر با عنوان طرح آموزش و پیشگیری از شیوع کرونا در افراد مصرف‌کننده بی‌خانمان پیشنهاد دادیم. همچنین برای اجرای این طرح از ستاد مبلغ ۴.۵ میلیارد درخواست کردیم که بخشی از این مبلغ به ما پرداخت شد.

«محمد امامی امین» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز درباره وضعیت تولید اقلام بهداشتی گفت: مراکز تولیدی برای تولید اقلام مورد نیاز بهداشتی در حال حاضر به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند.  او ادامه داد: بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل هستند، اما تولیدکنندگان اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش به صورت فعالانه در حال کار هستند. در حال حاضر نیز این اقلام نه تنها در داروخانه‌ها موجود است، بلکه در سوپرمارکت‌ها نیز یافت می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: در بخش مواد ضدعفونی‌کننده نیز کارخانجات توان تولید بسیاری دارند و حتی برخی کارخانه‌ها مدعی هستند یک پنجم تولیدات خود را در حال حاضر به فروش می‌رسانند و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد و نیاز بازار تامین می‌شود. امامی امین با بیان اینکه ظرفیت تولید ماسک در استان تهران حدود 20 برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: قبول داریم کاستی‌هایی وجود دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه باقی است. بخشی از مشکل کارگاه‌های تولید ماسک بودند، البته در حال حاضر به اندازه کافی کارگاه داریم، اما در خصوص تولید پارچه اولیه برای ماسک با مشکل مواجه هستیم که این موضوع در حوزه استان تهران نیست. البته اطلاع دارم که کارخانه‌های تولید پارچه نیز با افزایش نیرو به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند تا بتوانند نیاز کارخانه‌های تولید ماسک برطرف کنند.

او درباره مواد اولیه مواد ضدعفونی‌کننده گفت: چون رقابت در بازار ایجاد شده، با مشکل کمبود الکل مواجه شدیم، البته در اوایل شیوع بیماری ما گلایه‌های بسیاری از کارخانجات درخصوص کمبود مواد اولیه مانند الکل داشتیم در حالی که هم‌اکنون این گلایه‌ها بسیار کمتر شده است و این به معنی این است که تولید الکل اتانول نیز افزایش داشته و تقریبا نیاز تولیدکنندگان را تامین می‌کند.

  ابهام درباره یک دارو

اما در پی مصاحبه انجام شده یکی از متخصصین بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص داروی فاوی پیراویر (favipiravir)، معاون درمان وزارت بهداشت به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت، اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در خصوص داروی (favipiravir) به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارایه هر نوع گزارش به عنوان تایید یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود. تاکنون هیچ گزارش مکتوبی از اثربخشی این دارو از مراکز درمانی ازجمله مرکز مسیح دانشوری چاپ نشده یا به وزارت بهداشت ارایه نشده است. صرف گزارش تجربی از یک اقدام درمانی در دنیای علم جایگاهی ندارد و چه بسا سبب نگرانی خانواده بیماران به جهت عدم تهیه یا حتی احساس گناه در بازماندگان بیمارانی که به رحمت خدا رفته‌اند ایجاد کند.  بدیهی است تمام داروهای مصرفی در درمان کرونا به عنوان ضدویروس یا ضد التهاب، درمان قطعی نمی‌باشد آنچه ثابت شده، مراقبت صحیح از بیماران موثرترین راه کمک به درمان بیماران است که کادر درمانی مراکز بیمارستانی کشور ما از جمله عزیزان ما در بیمارستان مسیح دانشوری از موفق‌ترین‌های دنیای پزشکی محسوب می‌شوند که جای سپاس و قدردانی دارد. پس از اتمام کار آزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد.

  برآورد کمک‌ معیشتی هلال احمر

به ۲ میلیون نفر

سرپرست جمعیت هلال احمر ایران نیز به برآورد کمک‌ معیشتی هلال احمر به ۲ میلیون نفربه خاطر کرونا، اشاره کرد و گفت: از روز شنبه ۵۰۰ هزار نفر از بیماران مبتلا به سرطان، بیماران خاص و بیماران نادر تحت پوشش هلال احمر قرار خواهند گرفت تا در شرایط بحران کرونا به کمک آنها برویم. کریم همتی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به اقدامات سازمان هلال احمر در کمک به مدیریت بحران‌های ناشی از کرونا، افزود: در روزهای گذشته اکثر بخش‌های کشور درگیر بیماری کرونا ویروس بودند و سازمان ما هم از این قائده جدا نیست. هلال احمر در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عواقب شیوع کووید۱۹، مشکلات معیشتی است، اظهار کرد: بخش زیادی از افراد آسیب‌پذیر در این بحران دچار مشکل شده‌اند به همین دلیل گروه‌های مختلفی به دنبال کمک به هموطنان بودند که سازمان هلال احمر را منتخب دانستند. با توجه به مسیرهای قانونی موجود کمک‌های مردم از طریق سازمان هلال احمر جمع‌آوری می‌شود و به صورت شفاف در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر