کورسوی امید در درمان موارد حاد کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۷۵
کورسوی امید در درمان موارد حاد کرونا

انتشار خبرها و فیلم‌هایی از کشف احتمالی داروی مقابله با کرونا در ایران، امیدها را برای بهبود شرایط زنده کرده است. برخی همچنان به چشم تردید به این خبرها می‌نگرند و برخی معتقدند شاید بتوان به درمان بیماران در موارد حاد امیدوار بود.

دیروز آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کروناویروس در کشور نیز اعلام شد و کیانوش جهانپور- سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شناسایی موارد قطعی ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور گفت: از ظهر سه شنبه تا ظهر دیروز، بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۹۰۰۰نفر رسید.

او گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به۳۵۴ مورد رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۹۵۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند.

   بهبود نسبی علایم بیماری با داروی ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از بهبود نسبی علایم برخی موارد شدید کروناویروس (کووید-19) با داروی ایرانی و ادامه روند بررسی‌ها در این زمینه خبر داد.

او در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تجویز نوعی داروی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن به نام «اکتمرا» در بیماران مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های اصفهان و بهبودی نسبی علائم بیمار در گرافی‌های انجام شده، با تایید این موضوع گفت: این مورد اولین کیس ترایال داروی بیوسیمیلار ایرانی توسیلیزومب بوده و علائم بیماری در ۴۸ ساعت پس از تجویز آن تخفیف نسبی یافته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح بیشتر با بیان اینکه این دارو ظرف 24 ساعت پس از تزریق اولیه پاسخ نسبی نشان داده و اکسیژناسیون بیمار و نمای گرافی ریه فعلا بهتر شده است اما همچنان بیمار اینتوبه است، اضافه کرد: طی امروز و روزهای آینده نیز این ترایال در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتاً وارد فهرست دارویی کشور نیز خواهد شد و گزارش‌های موردی در چین نیز از سودمندی نسبی آن در برخی موارد شدید ابتلا به کووید ۱۹ حکایت دارد.جهانپور تاکید کرد: البته تولید انبوه این دارو با توجه به بومی‌ شدن فناوری طی حدود سه هفته می‌تواند وارد بازار کشور شود. او در عین حال با تاکید بر اینکه این دارو قاعدتا کاربرد عام در درمان کرونا ندارد، اظهار کرد: تنها به شرط اثربخشی برای مراحل پایانی بیمارانی که در CRS هستند و البته با لحاظ برخی شرایط قابل تجویز است. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: همزمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که تولید داخلی هستند نیز مطرح است. این داروها شامل اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش ازین نیز استفاده می‌شده‌اند. دو داروی اول در فهرست دارویی کشور وجود داشته و چند تولیدکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در فهرست رسمی دارویی کشور نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی در این زمینه آغاز شده است.

    دستگیری 300 نفر به اتهام احتکار

اقلام ضدعفونی

در حالی که ضعف در مدیریت توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی در روزهای کرونایی، به معضلی جدی تبدیل شده، رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا بااشاره به دستگیری 300 تن به اتهام احتکار اقلام بهداشتی و ضدعفونی از کشف بیش از 100 میلیون دستکش، هشت میلیون و 353 هزار ماسک و دو میلیون و 463 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده از بعد از انتخابات تاکنون خبر داد.

محمدرضا مقیمی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های جاری، بحث مبارزه با احتکار را همیشه در پایان سال پیش بینی می‌کنیم به همین جهت یک سری از آمادگی‌هایی را از قبل از اسفند و در طول برنامه سالانه خود تعریف کرده بودیم و آمادگی ضمنی و مقدماتی را برای این موضوع داشتیم.

او با اشاره به آمار کشفیات، گفت: بالغ بر 100 میلیون دستکش، هشت میلیون و 353 هزار ماسک و دو میلیون و 463 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده کشف شده است، از بیش از 2400 انبار از بعد از انتخابات تا به امروز بازدید شده است و این بازدید به‌طور مستمر نیز ادامه دارد. مقیمی با اشاره به اینکه انبارهایی که بازدید شده ممکن است دوباره بازدید شوند، اظهار کرد: 269 پرونده تشکیل و به حوزه قضایی ارجاع داده شده است و بالغ بر 300 متهم دستگیر شده‌اند.رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در پایان درباره اینکه کشفیات به کجا تحویل داده می‌شود، گفت: این موضوع در قانون تعریف دارد تا قبل از اینکه وزارتخانه بخواهد که به آن تحویل بدهیم اقلام پزشکی براساس تعریف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل داده می‌شد اما اکنون باید به وزارتخانه تحویل دهیم.

   تشکیل کمیته سه‌نفره برای تصمیم‌گیری

درباره قرنطینه شهرها

وزیر بهداشت از تشکیل کمیته سه‌نفره برای تصمیم‌گیری در مورد قرنطینه شهرها خبر داد و گفت: در حال حاضر در پیک بیماری کرونا قرار داریم و خیز جدید این ویروس به دلیل جابه‌جایی موارد آلوده در حال شکل‌گیری است.

نمکی با بیان اینکه در حال حاضر در پیک بیماری کرونا قرار داریم، گفت: شمار مبتلایان رو به افزایش است البته در برخی استان‌ها به حالت تعادل رسیدیم اما در برخی استان‌ها خیز جدید این ویروس به دلیل جابه‌جایی موارد آلوده در حال شکل‌گیری است؛ همکاران ما در قالب بسیج ملی مبارزه با کرونا در حال انجام اقداماتی در رابطه با بیماریابی، هدایت آنان به مراکز بهداشتی و درمانی، جداسازی از بخش‌های بستری و اعزام موارد بستری به بیمارستان‌های خاص هستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: اگر همکاران ما بتوانند بر روی جمعیت خاصی برنامه‌ریزی کنند قابل کنترل است اما مواردی مانند عدم توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی، نماندن آنها در منزل و روی آوردن به سفر ممکن است کنترل بیماری را از دست ما خارج کند؛ متاسفانه سفر و نماندن مردم در منزل مشکلات زیادی را برای ما فراهم خواهد کرد.او یادآور شد: متاسفانه برخی از نقاط آلوده به غیر آلوده و بالعکس تردد می‌کنند و این حرکت به‌شدت غیربهداشتی دو پدیده بزرگ را برای ما به همراه خواهد داشت یکی اینکه هرگز نمی‌توانیم برای جمعیت خاصی محاسبه ارایه خدمات داشته باشیم به عنوان مثال اگر در استان مازندران برای جمعیتی محاسبه خدمت کردیم می‌توان آن را با 5 تا 10 درصد برآورد کرد اما اگر دو میلیون نفر به جمعیت استان افزوده شود امکانات فنی، تخصصی، بیماریابی، درمان و تشخیص به همان میزان برای مردم بومی با مشکل مواجه می‌شود. نمکی ادامه داد: دومین مشکل جابه‌جایی سویه‌های مقاومی از ویروس است که ممکن است با جهش و متاسیون در نقطه‌ای خاص شکل گرفته باشد و این جابه‌جایی خطرناک می‌توان جمعیت زیادی را به عارضه جدید و غیرقابل کنترل مبتلا کند به همین دلیل امروز بزرگ‌ترین خطر برای مجموعه نظام سلامت ترددها و جابه‌جایی موارد آلوده و غیرآلوده در سراسر کشور است که کار را برای همه همکاران ما سخت می‌کند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد قرنطینه شهرها، گفت: در نشست امروز در مورد اینکه شهری را قرطنینه کنیم صحبتی نشد اما قرار شد کمیته‌ای متشکل از سه نفر با عضویت کارشناسان ما و مقامات تصمیم‌گیر اجرایی در مورد این موضوع تصمیم‌گیری و پیشنهادات خود را ارایه کنند.

   طول عمر اپیدمی کرونا تا ۲ ماه است

رییس گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری را یک تا دو ماه عنوان کرد.

طلعت مختاری در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کووید ۱۹، در ایران رفتاری متفاوت نسبت به چین دارد؟ گفت: ماهیت ویروس به گونه‌ای نیست که بتواند به این سرعت تغییر رفتار داشته باشد. ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان مستعد تغییر رفتار و تحول‌ هستند، اما نمی‌توانیم تغییرات در شدت بیماری‌زایی آن را با این سرعت انتظار داشته باشیم. مختاری در پاسخ به این پرسش که ممکن است، طول اپیدمی کرونا در ایران با چین متفاوت باشد؟ به ایلنا گفت: طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری یک تا دو ماه است. ویروس وارد می‌شود، عده‌ای مبتلا می‌شوند و افرادی ایمن می‌شوند. سرانجام اپیدمی عبور می‌کند. این ویژگی اپیدمی است و این فرایند تنها مربوط به کرونا هم نیست. وی افزود: اگر می‌بینیم که مدارس و دانشگاه‌ها و... تعطیل می‌شوند، به این دلیل است که افراد مبتلا به یک‌باره افزایش پیدا نکنند و شرایط به گونه‌ای پیش نرود که سیستم درمانی نتواند پاسخگو باشد. به هر حال ما با یک ویروس جدید روبرو هستیم. رییس گروه ویروس‌شناسی علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اینکه سازمان بهداشت جهانی به دلیل آنفلوآنزا اعلام بحران جهانی نکرد به این خاطر است که با ویروسی جدید مواجه نبودیم، وگرنه ویروس آنفلوآنزا می‌توانست خطرناک‌تر باشد. ویروس آنفلوآنزایی که چند ماه پیش شیوع پیدا کرد، همان ویروس H۱N۱ بود که آن را می‌شناختیم و تنها تغییراتی در آن اتفاق افتاده بود، اما ویروس عامل کووید ۱۹ کاملا جدید است.

 

ارسال نظر