۷۴۳ ابتلا و ۴۹ فوتی جدید کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۲۶:۱۳
کد خبر: ۱۶۵۱۱۹

آخرین موارد بروز و فوتی کروناویروس جدید در کشور اعلام شد. کیانوش جهانپور – مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شناسایی موارد قطعی ابتلا به کووید - ۱۹ در کشور، گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا (کووید ۱۹) در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۶۵۶۶ نفر رسید. او گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴۹ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴ مورد رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه در کشور تاکنون ۲۱۳۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته‌اند. او در توضیح تعداد کل بیماران کووید۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: در مجموع در تهران ۱۸۰۵ مورد، قم ۶۸۵، گیلان ۴۹۶، اصفهان ۵۶۴، البرز ۳۰۷، مازندران ۶۲۰، مرکزی ۳۳۵، قزوین ۲۰۷، سمنان ۱۷۵، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۵۴، فارس ۱۰۴، لرستان ۱۴۴، آذربایجان شرقی ۱۰۷، خوزستان ۶۹، یزد ۸۷، زنجان ۵۳، کردستان ۶۳، اردبیل ۵۰، کرمانشاه ۳۳، کرمان ۴۱، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۳۵، خراسان جنوبی ۴۴، خراسان شمالی ۲۴، چهارمحال و بختیاری ۲۱، ایلام ۱۵، آذربایجان غربی ۴۰، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۰ مورد بیماری ثبت شده است.

   ظرفیت بیمارستان‌های گیلان پر شد

اما در این بین وضعیت گیلان و مازندران وخیم است و آنگونه که برخی منابع اعلام کرده‌اند، ظرفیت بیمارستانهای گیلان پر شده است. مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لاهیجان در مجلس درباره کمبود کادر درمان در شهرستان لنگرود، گفت: لحظه به لحظه وضعیت بیماری کرونا را در استان رصد می‌کنیم، روز گذشته هم جلسه مشترکی با استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص شیوع و چگونگی مقابله با بیماری در استان داشتیم. نماینده مردم لنگرود و لاهیجان اظهار کرد: استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر وضعیت حادتری دارد و نیاز است امکاناتی به این استان برای مقابله و مبارزه با بیماری کرونا هدایت شود. او تاکید کرد: کادر ونیروی انسانی تکافوی وضعیت استان را ندارد، نیاز است که آقای وزیر تعدادی از پزشکان را از استان‌هایی که کمتر با بیماری درگیری شده‌اند به گیلان بفرستد. این نماینده مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: نیروهای کادر پرستان قبلا به صورت طرحی بودند اما به طریقی حذف شدند و امروز باید برای این خلأ فکری شود. نیروهای کافی برای حضور در بیمارستان و ارایه خدمات وجود ندارد؛ یعنی همین نیروهایی که در حال حاضر هستند دیگر بیشتر از این توان ندارند زیرا ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است. لاهوتی ادامه داد: دهه فجر باید بیمارستانی را افتتاح می‌کردیم که بنا به دلایلی نشد و ما در لنگرود به دنبال این هستیم تا ظرف ۱۰ روز یا دو هفته این بیمارستان تجهیز و افتتاح شود. وی با بیان اینکه افتتاح این بیمارستان می‌تواند ایجاد آرامش کند، گفت: تنها بیمارستان ما در حال حاضر امینی است و ما در تلاش هستیم هرچه زودتر بیمارستان شهید حسین‌پور را با ظرفیت ۱۳۷ تختخواب افتتاح کنیم که با این کار وضعیت ما را از بقیه شهرستان‌ها متمایزتر خواهد بود.

   برخورد با اقدامات مجرمانه در فضای مجازی

تورج کاظمی رییس پلیس فتا تهران بزرگ نیز درباره اقدامات پلیس فتا در برخورد با جرایم فضای مجازی گفت: هر موردی که در فضای مجازی مربوط به حوزه استحفاظی پلیس فتا تهران باشد به محض شناسایی برخورد و با هماهنگی مرجع قضایی نسبت به شناسایی و دستگیری اقدام می‌کنیم. همچنین چنانچه جنس احتکار شده یا خارج از قیمت تعیین شده در بازار باشد نسبت به توقیف اجناس اقدام خواهیم کرد. او ادامه داد: روزانه چندین مورد محموله‌های مرتبط با احتکار اجناسی مانند دستکش‌های یک‌بار مصرف، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک را شناسایی و توقیف و به مراجع قضایی تحویل می‌دهیم. رییس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: مواردی که در سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی مجرمانه شناخته شود اقدامات قانونی نسبت به آنها صورت خواهد گرفت.  کاظمی درباره کانال‌ها و سایت‌هایی که در فضای مجازی تبلیغاتی درباره داروهای ضد کرونا انجام می‌دهند، اظهار کرد: هفته گذشته یک مورد از کانال‌ها که اقدام به فروش داروهایی برای درمان کرونا کرده بود شناسایی و نسبت به دستگیری آن اقدامات لازم انجام شد. مواردی که در این خصوص شناسایی می‌شوند سریعا به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

   سرانجام ۲۰  میلیون  ماسکی که گم شد، چه شد؟

کمبود ماسک، مواد ضد عفونی‌کننده و تجهیزات لازم برای کادر درمانی در بیمارستان‌ها، معضل مهم سه هفته اخیر در کشور بوده است. رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در معالجه بیماران نیز با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین ماسک و البسه حفاظتی در بیمارستان‌ها، از توزیع روزانه ۶۰۰۰ لباس حفاظتی برای بیمارستان‌های درگیر کرونا خبر داد. مهدی یوسفی با اشاره به وضعیت تامین تجهیزات حفاظتی مانند ماسک N۹۵ و لباس مخصوص برای پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا ویروس جدید قرار دارند، به ایسنا گفت: باید توجه کرد که هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی یک نهاد عمومی غیر دولتی و مربوط به وزارت بهداشت است که اقدامات مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی را انجام می‌دهد و به نوعی مسوول خرید برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است و بنابراین مسوولیتی در حوزه‌های خارج از دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارد. بر این اساس اقدام برای تامین تجهیزات حفاظتی مطب‌ها در حوزه مسوولیت ما نیست.

او افزود: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون ماسک برای دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کرده‌ایم که سه میلیون آن از شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری شد، نزدیک سه میلیون هم از طریق مکشوفات تامین شد و مابقی آن را خودمان هم از بازارهای موجود خریداری کرده‌ایم. یوسفی با بیان اینکه با آغاز شیوع کرونا در کشور در حوزه بیمارستان‌ها به یک‌باره شاهد افزایش نیاز به تجهیزات حفاظتی بودیم، ادامه داد: پیش از این در زمینه مراقبت‌های فردی پزشکان و پرستاران و بر اساس نیاز بیماران، ماسک در بیمارستان‌ها تامین می‌شد و میزان تولیدات داخلی کشور نیز کفاف این نیاز را نمی‌داد. بنابراین امیدواریم با عملیات وارداتی که در این حوزه انجام می‌دهیم و افزایش تولیدی که در کارخانه‌هایمان آغاز کردیم و با بسیج اصناف با کمک وزارت صمت و وزارت دفاع، توان تولید داخل را افزایش داده و تغییراتی در خطوط تولید ایجاد خواهیم کرد و ما هم تضمینی خرید می‌کنیم. در عین حال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قسمتی از کمبودهایمان را از طریق واردات رفع کنیم تا بتوانیم در هفته آینده خبر خوبی را مبنی بر ایجاد دپوی مناسب در زمینه ماسک برای دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کنیم. وی درباره وضعیت مکشوفات ماسک نیز گفت: تا قبل از بحث کرونا مکشوفات توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت، اما با آغاز کرونا درخواست کردیم که مکشوفاتی مانند ماسک در اختیار هیات امنا قرار گیرد تا بتوانیم تمام کشور را پوشش دهیم، اما ابلاغیه صادر شد که بر اساس آن فقط مکشوفات استان تهران در اختیار هیات امنا قرار گیرد. در عین حال بعد از چند روز هم دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، از تعزیرات خواستند که مکشوفات استان تهران هم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گیرد.

یوسفی تاکید کرد: بنابراین مجموع مکشوفاتی که در اختیار هیات امنا قرار گرفت حدود ۳ میلیون ماسکی بود که آن را در کشور توزیع کردیم و دیگر مکشوفات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، بلکه مکشوفات هر استان، مستقیم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همان استان قرار می‌گیرد. البته آقای مهندس صفوی-مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به تعزیرات پیشنهاد کردند که شما به ما اعلام کنید که چه میزانی از مکشوفات به هر یک از دانشگاه‌ها ارایه شده است تا ما یک انبار مجازی داشته باشیم تا اگر میزان مکشوفات یک دانشگاه، فراتر از نیاز آن استان بود، اعلام کنیم تا شرکت‌های پخش‌ مازاد آن را دریافت کرده و در کل کشور توزیع کنند. در این صورت توزیع عادلانه می‌شود. به‌طوری که استان‌هایی که بیشتر بیمار دارند از این امکانات محروم نمی‌مانند.

او درباره ۲۰ میلیون ماسکی که از صادراتش جلوگیری شده، اما مشخص نیست که این ماسک‌ها کجا هستند، گفت: ما این موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم. وقتی این ماسک‌ها به دست ما نرسیده و از طرفی صادر هم نشده است، به این معناست که در انبارها مخفی شده و از مجاری غیرقانونی وارد بازار می‌شود و با قیمت‌های گران فروخته می‌شود. منتها تعزیرات تلاش می‌کند که اینها را پیدا کنند.

 

ارسال نظر