ویروس سفر در روزگار کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۲۴:۳۸
کد خبر: ۱۶۵۱۱۸
ویروس سفر در روزگار کرونا

شیوع ویروس کرونا روند عادی زندگی را مختل کرده است. ویروس چینی آخرین روزهای سال را به قرنطینه کشانده و دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل کرد با این حال اگرچه کادر درمان و کمیته پیشگیری از کرونا به صورت مکرر اعلام می‌کنند که بهترین راه برای پایان دادن به چرخه ابتلا به کرونا، جلوگیری از ترددهای غیرضروری و ممنوعیت سفر است اما عده‌‌ای تعطیلات را زودتر از موعد شروع کرده و بدون توجه به توصیه‌های پزشکان راهی جاده‌ها شدند. کرونا ۳۱ استان را آلوده کرده است و بیم آن می‌رود که این ویروس به روستاها هم برسد؛ مناطقی که امکانات پزشکی و بهداشتی محدودی دارند و معلوم نیست بعد از شیوع کرونا به چه سرنوشتی دچار شوند اما برخی از شهروندان نه توجهی به هشدارها دارند و نه درکی از ضرورت در خانه ماندن تا جایی که بنابر آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده و سفرهای جاده‌ای فقط 15 درصد کاهش داشته است. نتیجه بی‌توجهی برخی شهروندان سبب شده تا مسوولان استان‌های مختلف کشور، ممنوعیت‌های متعددی برای ورود به استان‌ها اعمال کنند و در برخی مناطق مانند مازندران کار به تجمع اعتراضی مردم و ورود دادستانی و اقدامات قضایی هم بکشد. با وجود این با همه این محدودیت‌ها هنوز هم مسیرهای متنهی به برخی استان‌های گردشگرپذیر شلوغ بوده و این وضعیت درحالی است که وزارت میراث‌فرهنگی و مشخصا معاونت گردشگری آن وزارتخانه که مدیریت مقابله با بیماری کرونا در بخش گردشگری و ورزش را عهده‌دار شده، هنوز یک بخشنامه در موضوع توقف سفر و حتی ملغی‌شدن آن تا رسیدن به شرایط پایدار و کاهش شیب ابتلا به کرونا در کشور منتشر نکرده است.

   مازندران در گیرودار خودقرنطینگی

موارد ابتلاء به کرونا ویروس در استان مازندران در روزهای اخیر افزایش داشته است. روند صعودی مبتلایان درحالی است که مسوولان وزارت بهداشت معتقدند قطعا یکی از دلایل افزایش آمار کرونا در شمال کشور، سفرها و مسافرت‌ها بوده است‌. به این ترتیب اگرچه دیرهنگام اما در نهایت روز جمعه راه‌های ورودی از سمت غرب به این استان بسته شد و فقط پلاک‌های بومی مجوز ورود داشتند، با این حال برخی از مسافران هم سد راهداری را شکسته‌اند و به استان مازندران وارد شده‌اند اما مسدود بودن راه‌های این استان 24 ساعت بیشتر دوام نداشت و استانداری مازندران شنبه‌شب (١٧ اسفندماه) دستور باز کردن راه‌های مواصلاتی را به روی مسافران صادر کرد و عملا مازندران پرمسافر از شمار استان‌های خودقرنطینه خارج شد. بازگشایی محورهای مواصلاتی مازندران درحالی است که برخی ممنوعیت‌ها در این استان هنوز به قوت خود پابرجاست. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اعلام اینکه تمامی اقامتگاه‌های گردشگردی این استان در حال حاضر تعطیل است، از مسافران خواست تا به خانه‌های خود بازگردند. سیف‌الله فرزانه درباره این موضوع بیان کرد: مازندران در شرایط فعلی امکان میزبانی از گردشگران و مسافران را ندارد. بهتر است مردم مسافرت‌های خود را به زمان دیگر موکول کنند و تا عادی شدن شرایط در خانه‌های خود بمانند چراکه تمامی مراکز گردشگری مازندران تا پایان سال تعطیل هستند. اظهارات فرزانه درحالی است که احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران هم به مسافران هشدار داده که ایجاد هرگونه کمپ‌ عمومی گردشگری و برپایی چادر در محیط پارک‌ها و فضای روباز ممنوع است و مدرسه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از پذیرش مسافر باید خودداری کنند. حسین‌زادگان بیان کرد: آنچه نگرانی را در این استان تشدید می‌کند، وجود ویلاهای شخصی است که انگیزه اصلی سفر به این منطقه شده است. گزارش‌های جامعه هتلداران استان مازنداران نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰ هزار ویلا و خانه شخصی در این استان وجود دارد که بدون مجوز به مسافران اجاره داده می‌شوند. به همین خاطر دادستان مازندران دستور داده خانه‌های شخصی و حتی هتل‌هایی که مسافر می‌پذیرند، پلمب شوند.

   سیل گردشگران به سومین کانون بحران کرونا

از نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران، گیلان از نظر تعداد مبتلایان بعد از قم و تهران قرار داشت. گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در این استان نشان می‌دهد وضعیت خدمات بیمارستانی آن چندان مطلوب نیست و کادر پزشکی این استان هم بارها نسبت به کمبود پزشک و پرستار هشدار داد با این حال از نخستین روزهای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها سیل مسافران به این استان سرازیر شد و سرانجام با تاخیر زمانی فراوان، روز جمعه رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان از ممنوعیت تردد در محورهای منتهی به این استان خبر داد. حسین محمدپور درباره جزییات این تصمیم افزود: ورود خودروها از مبادی ورودی به استان گیلان به غیر از حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی و غذایی و امدادی ممنوع شده است، این وضعیت درحالی است که ارسلان زارع، استاندار گیلان، اعلام کرد حتی در تعطیلات نوروزی هم هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی را در این استان نمی‌پذیرند. و از سوی دیگر علی اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هم تاکید کرد که خودروهای شخصی با پلاک‌های غیر بومی نمی‌توانند به استان‌های گیلان و مازندران وارد شوند واگر مردم به این استان‌ها سفر کنند، در ورودی شهر جلوی آنها گرفته شده و آنها را برمی‌گرداند.

   قم هنوز قرنطینه نیست

قم، کانون انتشار ویروس کرونا که انتقادهای بسیاری به قرنطینه نشدن آن وارد شده است، سرانجام در پایان روز شنبه (١٧اسفند) از اجرای برخی تدابیر سختگیرانه برای کنترل سفرهای نوروزی خبرداد. استاندار قم رسما اعلام کرد که نمی‌توانیم مسافر بپذیریم و همه هتل‌ها و مراکز اقامتی موظف به تعطیلی شده‌اند و زائران و مسافران بدانند در صورت سفر به قم، قطعا دچار مشکل می‌شوند. البته قم هنوز به حالت قرنطینه درنیامده و به عنوان استان ترانزیتی خبری دال بر محدود شدن ترددها در محورهای مواصلاتی آن اعلام نشده است. این وضعیت در قم درحالی است که احمدرضا بهره‌مند، کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیات علمی انستیتو پاستور معتقد است اگر شهرهای کانون بحران قرنطینه نشود با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو می‌شویم. او درباره این موضوع گفت: باید به کشورهایی توجه کنیم که این بیماری در آنجا نیز شیوع پیدا کرده است، ایتالیا یا چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکرده‌اند، آقای حریرچی یک‌بار گفتند، قرنطینه شهرها مربوط به جنگ جهانی دوم است، این چه حرفی است که زده می‌شود، ما مستندات علمی در حال حاضر داریم که چین و ایتالیا با این کار به نتیجه رسیده‌اند. امریکا نیز اعلام کرده است، از جمله تدابیری که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده‌اند، قرنطینه شهرها است.

   ممنوعیت تردد و ورود

در سایر استان‌های گردشگر‌پذیر

در اصفهان که چهارمین کانون شیوع کروناست همچنان تردد ادامه داشته و راه‌های دسترسی به این استان مسدود نشده است. با این حال استاندار اصفهان اعلام کرده است در تعطیلات نوروز هیچ مسافری را به این شهر نمی‌پذیرند. در استان فارس هم معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری انجام هرگونه فعالیت گردشگری را تا زمان رفع مخاطرات مربوط به شیوع کروناویروس، ممنوع کرده است. ستاد خدمات نوروزی استان فارس هم از مردم خواسته تا تابستان به این استان سفر نکنند. یزد که یکی دیگر از استان‌های گردشگرپذیر است، پیش از صدور بخشنامه‌های ستاد کرونا به صورت ‌خودجوش هتل‌ها و مراکز اقامتی را تعطیل کرد، حالا از مسافران خواسته در نوروز به این استان نیایند اما برنامه دیگری برای محدود یا ممنوع کردن ورود مسافر ندارد. در قشم و کیش هم اعلام شده به مسافران خدمات داده نشود اما احمد مرادی عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس از تردد غیرمجاز شناورهای غیراستاندارد به این جزایر خبر داده و گفته که جلوی سفرهای دریایی هنوز گرفته نشده است با این حال بنابر اعلام سازمان منطقه آزاد کیش تمامی تورهای مسافرتی به این جزیره لغو شده و پروازها هم کاهش یافته است.

   کدام استان‌ها نوروز امسال مسافر نمی‌پذیرند؟

 از سوی دیگر شیوع کرونا در 31 استان کشور و هشدارهای کادر درمان نسبت به جلوگیری از هرگونه تردد غیرضروری، سبب شده تا سفرهای نوروزی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و بسیاری از استان‌ها اعلام کردند در تعطیلات نوروز 99 پذیرای گردشگران نیستند. موسی خادمی استاندار لرستان با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمالی تعداد مبتلایان اعلام کرد که به هیچ‌وجه پذیرای مسافران نوروزی نخواهیم بود و هیچگونه تسهیلاتی ارایه نخواهیم داد و نهادها و ارگان‌های مرتبط هم پذیرش نخواهند داشت.

از سوی دیگر امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه خبر از تعطیلی ‌تمام اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های این استان به علت شیوع ویروس کرونا در ایام نوروز ۹۹ داده و هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه هم اعلام کرد باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، کرمانشاه امسال نمی‌تواند میزبان مهمانان نوروزی باشد و امکاناتی در اختیار آنها قرار دهد.

در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، ستاد مقابله با ویروس کرونای خراسان‌رضوی هم تصویب کرد که این استان پذیرای مسافران نوروزی نخواهد بود و این محدودیت را در مبادی ورودی استان نیز اعمال می‌کند.  استان کهگیلویه وبویراحمد هم بنا به تصمیم ستاد مدیریت کرونا هیچ گونه‌پذیرشی برای ایام نوروز امسال نخواهند داشت و همچنین با توجه به مثبت اعلام شدن بیماری ۳۴ نفر به ویروس کرونا مسوولان استان کردستان اعلام کردند که نوروز امسال پذیرای گردشگران نیستند. قزوین، زنجان، کرمان، سمنان، بندر گناوه، منطقه آزاد ارس - منطقه آزاد ماکو و سیستان و بلوچستان از دیگر نقاطی هستند که نوروز امسال میزبان مسافران نخواهند بود.

   موضع منفعل وزارت میراث فرهنگی

و گردشگری

با وجود اینکه بیشتر استان‌ها در وضعیت قرمز اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، اما ممنوعیت سفر هنوز در سراسر کشور شکلی فراگیر پیدا نکرده است اگرچه بیشتر استانداران اعلام کرده‌اند از حالا و در تعطیلات نوروز به مسافران، هیچ نوع خدماتی نمی‌دهند و پذیرش مسافر را در اقامتگاه‌های عمومی ممنوع کرده‌اند اما وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که مدیریت مقابله با بیماری کرونا در بخش گردشگری و ورزش را عهده‌دار شده، هنوز یک بخشنامه در موضوع توقف سفر و حتی ملغی‌شدن آن تا رسیدن به شرایط پایدار و کاهش شیب ابتلا به کرونا در کشور منتشر نکرده و حتی علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد تعطیل‌شدن هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور مخالفت کرده و تنها پذیرفته است که مراکز اقامتی بدون مجوز در روند مقابله با کرونا تعطیل شوند. مونسان در این جلسه با پیشنهاد تعطیل‌شدن مراکز اقامتی و هتل‌ها با هدف جلوگیری از سفر مردم در پی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و دورکاری کارمندان بیان کرد: هتل‌ها می‌توانند به مرکزی برای سپری کردن دوران نقاهت بیماران کرونا تبدیل شوند و به جای آنها باید مراکز اقامتی غیرمجاز، زائرسراها، مهمانسراها و اماکنی که وزارت میراث فرهنگی نظارتی بر آنها ندارد تعطیل شوند.

 

ارسال نظر