فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در سال 98

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۸۱

یکی از سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری پایتخت که بر خلاف بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه این نهاد مدیریت خدمات شهری، برای شهروندان تهرانی، ناشناخته است، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی است .

سازمان سرمایه‌گذاری‌های شهرداری تهران، مسوولیت شناسایی و عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران واجد شرایط و توانمند بخش خصوصی داخلی یا خارجی را به منظور مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری و عمرانی در محدوده کلان‌شهر پایتخت دارد و سالانه هزاران میلیارد ریال، طرح و پروژه را به صورت BOLT و BOT به پیمانکاران و سرمایه‌گذاران واجد شرایط در بخش خصوصی، واگذار می‌کند.

به گزارش «تعادل»، روی وب سایت سازمان سرمایه‌گذاری‌های شهرداری تهران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری که شهروندان می‌توانند در آن شریک باشند دسته‌بندی شده است. این دسته‌بندی شامل محیط زیست و انرژی، حمل و نقل و ترافیک، شهر هوشمند، فرهنگ گردشگری و تفریحات، ایمنی، سلامت و سکونت و خدمات اجتماعی است. در حوزه محیط‌زیست پروژه‌هایی مانند بیمارستان هسته‌ای ولایت، پردیس‌های سلامت، طرح مانیتورینگ و اعلام حریق مراکز حساس توسط سازمان آتش نشانی، بیمارستان آتیه 2 و ایجاد مراکز خدمات ایمنی شهر عنوان شده است. در بحث حمل و نقل و ترافیک نیز تامین و تجهیز، نصب و راه‌اندازی سیستم کنترل ترافیک مکانیزه شهر، هوشمندسازی حمل و نقل ریلی و غیرریلی، اجرای تونل دوطبقه شهید متوسلیان به طول تقریبی 10 کیلومتر به روش BOT، مجتمع دروازه‌های شهر و ترمینال‌های جدید شرق، بیهقی، جنوب غرب و ... تعریف شده است. در زمینه شهر هوشمند تعداد پروژه‌های تعریف شده بیشتر از باقی حوزه‌ها است و به دلیل اینکه شهرداری سامانه‌های جدیدی را راه‌اندازی کرده است، از قبیل سامانه عوارض، سامانه شهرسازی، سامانه حمل و نقل، سامانه اطلاع‌رسانی و سامانه مدیریت شهری در هر یک از این سامانه‌ها فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری شهروندان وجود دارد. در حوزه ایمنی نیز احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز، امحا و مدیریت پسماندهای بیمارستانی، استحصال خاک و نخاله‌های ساختمانی، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و رواناب‌های شهر در نظر گرفته شده است. در کنار اینها پروژه‌هایی نیز هستند که مستقیما برای ارایه خدمات در زمینه‌های مالی، کسب وکار و تجارت تعریف شده‌اند. همچنین پروژه‌هایی که مسائل مالی در آنها نسبت به وجوه دیگر پروژه ازسطح اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار باشد در این دسته‌بندی قرارمی گیرند. برای مثال مراکز مالی و تالارهای بورس، مراکز تخصصی کسب و کار و پردیس‌های نوآوری و فناوری، ‌مجموعه‌های تجاری، پردیس‌های تخصصی صنوف، مجموعه‌های نمایشگاهی در مقیاس‌های مختلف و مجموعه‌های تولیدی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

بر اساس آمارها در سال ۹۷، ۷ پروژه و الحاقیه مشارکتی در قالب مشارکت مدنی به ارزش ۹۹۲ میلیارد تومان به مرحله عقد قرارداد توسط این سازمان رسید که اکثریت آن متعلق به الحاقیه پروژه بیمارستان آتیه در شهرک غرب تهران است. همچنین، ۵ پروژه در قالب مشارکت عمومی-خصوصی با ارزش ۱۱۹ میلیارد تومان و ۱۳۰ میلیون دلار فاینانس منعقد شد که طراحی و ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس از آن جمله است.

همچنین سال گذشته در این رابطه، نخستین اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر به منظور جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد. در این اجلاس ۴۰پروژه و فرصت سرمایه‌گذاری در پایتخت معرفی و در فهرست ارایه شده نام بسیاری از پروژه‌هایی که روند احداث آنها از سال‌های گذشته آغاز و به دلایلی متوقف شده‌اند نیز به چشم می‌خورد. در این فهرست همچنین پروژه‌های دیگری از جمله احداث نیروگاه (های) زباله سوز، اجرای تونل ۲ طبقه شهید متوسلیان، ترمینال‌های جدید شرق، بیهقی و جنوب غرب، گسترش خطوط و مجتمع‌های ایستگاهی مترو، هتل‌ها و هتل آپارتمان شهر آفتاب و بیمارستان هسته‌ای ولایت نیز وجود داشتند که مدیران شهری سال‌های زیادی است در مورد زمان ساخت آنها سخن می‌گویند و حتی کلنگ بعضی از آنها را نیز به زمین زده‌اند.

 

ارسال نظر