محرومیت نابینایان از پلاک ویژه

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۱۳

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران ضمن بیان اینکه نابینایان تا چندی پیش پلاک ویژه معلولان دریافت می‌کردند گفت که اما اخیراً پلاک ویژه به آنها تعلق نمی‌گیرد. علی‌اکبر جمالی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نابینایان در ایران مشکل مواد مطالعاتی است. این افراد از طریق بریل یا گویا مطالعه می‌کنند اما کتب بریل به خاطر هزینه‌ها و کمبود چاپخانه‌ها در کشور به‌شدت محدود و کم است. او دسترسی به نشریات و کتاب را از مشکلات اصلی این افراد دانست و گفت: دسترسی به کتاب از طریق بریل باعث درک بهتر نابینایان از مطالب کتب درسی و دانشگاهی خواهد شد ضمن اینکه مزایای آن هم نسبت به گویا بودن کتاب بیشتر است. مدیرعامل انجمن نابینایان ایران همچنین مطرح کرد: نابینایان تا چندی پیش پلاک ویژه معلولان را دریافت می‌کردند اما اخیراً پلاک ویژه به آنها تعلق نمی‌گیرد. سازمان بهزیستی و راهنمایی و رانندگان متولیان این موضوعند و دلیل این کار خود را افزایش تعداد پلاک‌ها و مسافرکشی می‌دانند در صورتی که این دلایل به هیج عنوان معقول و منطقی نیست و باید فکری برای این قضیه شود.

جمالی در ادامه گفت: حتی ۴۰ لیتر بنزین اضافه هم به نابینایان تعلق پیدا نکرده و این در شرایطی است که نوع مبلمان شهری نامناسب بوده و رفت و آمد برای نابینایان واقعاً سخت است و هزار و یک مشکل برای آنها ایجاد می‌کند. مدیرعامل انجمن نابینایان ایران یادآور شد: سال گذشته یکی از افراد نابینا به خاطر همین قضیه عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری به زیر قطار مترو افتاد و در اصفهان هم یک نابینا بر اثر تصادف با اتوبوس فوت کرد.

جمالی با بیان اینکه آموزش تلفیقی نابینایان تا مقطع دبستان تحت هیچ شرایطی درست نیست گفت: بعد از دوره دبستان و در دوره راهنمایی و دبیرستان اشکالی ندارد البته مشروط به اینکه امکانات لازم را در اختیار داشته باشند.

 

ارسال نظر