کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۲۸

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش چندی پیش نسبت به موضوع فقر یادگیری ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که طبق تحقیقات انجام شده ۳۶ درصد ایرانی‌ها پس از پایان دوره ابتدایی در خواندن یک متن به‌طور کامل توانمند نیستند. امروز مهارت خواندن و رفع فقر آموزش و یادگیری یک دغدغه جهانی است و حتی یونسکو را برآن داشته تا در قالب پروژه مشترکی با بانک جهانی و حضور ۱۰۰ کشور، شاخص‌های فقر آموزش را بسنجد و اقداماتی در این باره انجام دهد. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره وضعیت فقر یادگیری و عدم کسب مهارت خواندن در ۳۶ درصد ایرانیان پس از پایان دوره ابتدایی توضیحاتی ارایه و اظهار کرد: باید مبنای این تحقیقات مشخص شود. این آمار را نه تایید و نه رد می‌کنم. او افزود: اما معتقدیم دوره ابتدایی دوره اساسی برای یادگیری مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن است.

 نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز حکایت از آن دارد که ممکن است در این زمینه ضعف‌هایی داشته باشیم.

 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تراکم کلاس درس و کیفیت معلمان مدارس ابتدایی نیز در میزان یادگیری دخیل است، به ایسنا گفت: در بسته تحولی تهیه شده به عنوان برنامه کار آموزش ابتدایی، ارتقای مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن مورد توجه قرار گرفته و اصلی‌ترین کاری است که پیگیری خواهیم کرد. حکیم‌زاده درباره نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی و ارتباط آن با فقر یادگیری نیز عنوان کرد: به‌طور کلی نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی کاهش داشته است؛ به ویژه در مناطقی که پیش دبستانی را گسترش داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه باید یک برنامه پایش را بر اساس مصوبه ۹۱۱ شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۴ انجام می‌دادیم که به دلیل نبود اعتبار انجام نشد، گفت: امسال وزیر دستور اکید داده که این پایش در اردیبهشت ۹۹ انجام شود. کارگروهی را تشکیل دادیم و سه جلسه نیز برگزار شده است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مسوولیت‌های اساسی ما ارتقای این سه مهارت است و پایش عملکردی اردیبهشت ۹۹ در حوزه خواندن، نوشتن، حساب کردن و علوم است و در پایان دوره اول و دوم ابتدایی یعنی کلاس‌های سوم و ششم انجام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر