آخرین آمارهای کروناویروس در کشور؛ ۹۵ مبتلا و ۱۵ فوتی

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۲۷
آخرین آمارهای کروناویروس در کشور؛ ۹۵ مبتلا و ۱۵ فوتی

آمارهای غیررسمی از منابع غیررسمی در رابطه با ویروش کرونا منتشر می‌شود، اما آنچه وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام کرده، ابتلای 95 نفر و مرگ 15 مبتلا به کرونا در کشور است.

در عین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام خبر همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزارت بهداشت برای کنترل ویروس کرونا، گفت: همچنان با قرنطینه شهرها موافق نیستیم زیرا به فرهنگ مردم اعتماد داریم.

سعید نمکی در حاشیه دیدار با امیر دریادار سیاری، رییس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش ضمن تشکر از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی‌ رسانه‌ها گفت: در راستای تشکیل «بسیج ملی کرونا را شکست می‌دهیم» همانند بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که کنار یکدیگر ماندیم و آن را انجام دادیم، امیر سیاری برای تحقق این هدف به وزارت بهداشت آمدند تا مواضع خود را در همکاری‌های بین‌بخشی با ما اعلام کنند.

او با بیان اینکه کیس‌های مثبت یافت شده مبتلا به کروناویروس در سایر شهرها از قم به این نقاط سفر کرده‌ بودند، گفت: ما همچنان موافق قرنطینه شهرها نیستیم زیرا به فرهنگ مردم برای عدم سفر از شهرهای آلوده به سایر نقاط اعتماد داریم و امیدواریم که مجبور نشویم از روش‌های قدیمی قرنطینه استفاده کنیم.

در همین حال جهانپور رییس روابط عمومی وزارت بهداشت نیز آخرین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کروناویروس در کشور را اعلام کرد و گفت: در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی و ۱۵ نفر هم براثر این بیماری فوت شدند. جهانپور در ادامه اظهار کرد اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده یا با شخصی از این استان در تماس بودند.

او با تاکید بر اینکه امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، منازل و خانه‌ها و شهر خودمان است، گفت: توصیه ما این است که از سفرهای غیرضروری حتی درون شهری پرهیز کنیم به خصوص این توصیه برای افرادی است که تحت درمان داروهای سرکوبگر ایمنی هستند. اگر قرار باشد با تعطیل کردن شاهد این باشیم که ترددها افزایش پیدا کند موجب می‌شود که شیوع تسریع شود و این امری پذیرفته شده نیست. جهانپور گفت: بنا بر آمارهای تا پایان روزهای دوشنبه، ۹۵ تشخیص قطعی است که ۱۵ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

او درباره استفاده از ماسک نیز گفت: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود و بنابر برخی از شواهد حتی ممکن است مخدوش‌کننده هم باشد. در مورد افراد پرخطر یا در معرض خطر که با افراد بیمار برخورد دارند مثل پرسنل درمانی، ماسک‌ها با اولویت استان‌ها و ارزیابی ریسک و میزان شیوع و حفظ تقدم، از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی توزیع می‌شود.

جهانپور گفت: در قم پک‌های حاوی ماسک، ژل‌های ضد عفونی‌کننده به همراه نکات بهداشتی توزیع خواهد شد. این در حالی است که بیش از ۷۰۰ هزار پک وارد شهر قم شده و باید امروز این تعداد رسیده باشد بنابراین توزیع هم آغاز شده است. وی تاکید کرد: استدعا داریم استفاده از ماسک و تقاضای کاذب به وجود آمده نسبت به آن را با مرتفع کردن اضطراب و وسواس ایجاد شده، کاهش یابد. قطعا اگر کسی در معرض خطر باشد این نیاز را رفع خواهیم کرد.

   کمبود الکل و مایع ضد عفونی

اظهارات مسوولان وزارت بهداشت در حالی‌است که بررسی وضعیت داروخانه‌ها نشان می‌دهد الکل، مایع ضد عفونی و ماسک در داروخانه‌ها نایاب است و قیمت این اقلام نیز در بازار سیاه چند برابر قیمت واقعی است. قیمت لیموترش نیز از هفته پیش تا به حال حدود 5 تا 10 برابر شده و در بازار کمیاب است.

   حریرچی: من هم کرونایی شدم

در این بین، معاون کل وزارت بهداشت نیز در پیامی ویدیویی گفت: «من هم کرونایی شدم و از دیروز تب داشتم، تست اولیه‌ام آخر شب مثبت شد و از دیشب خودم را در محلی ایزوله کرده‌ام. چند دقیقه قبل به من گفتند که تست نهایی‌ات قطعی شده و دارم درمان را شروع می‌کنم. حال عمومی‌ام بد نیست، خوبم، مقداری کوفتگی دارم و تب داشتم که ان‌شاءالله کم می‌شود». او در این پیام تاکید کرد: «مطمئن باشید با تلاش خدمتگزاران شما در وزارت بهداشت به رهبری دکتر نمکی و با پشتیبانی شما و ارکان نظام حتما ظرف چند هفته آینده در مقابله با این ویروس پیروز خواهیم شد. مطمئن باشید ما کرونا را شکست می‌دهیم».

   ارایه آموزش‌های مجازی

در صورت تداوم تعطیلات

وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین صحت دارد؟ اظهار کرد: خیر، ما در تعطیلات، تابع سیاست‌ها و صلاحدید وزارت بهداشت هستیم و اگر در منطقه و استانی وزارت بهداشت تشخیص بدهد که تعطیلی ضرورت دارد ما حتما این کار را انجام خواهیم داد.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به تمهیدات آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا گفت: به محض آنکه نخستین تست کرونا مثبت اعلام شد، ما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را آغاز کردیم و همه معاونین سلامت استان‌ها و معاونین بهداشت وزارت بهداشت در یک ویدیو کنفرانس شرکت کردند و تمام ضرورت‌ها و اولویت‌ها را مرور کردند و با کارهایی که باید انجام بدهند آشنا شدند. او افزود: دستورالعمل‌هایی برای مدیران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان تدوین شد که شامل نحوه پیشگیری و مراقبت‌ها و اقداماتی بود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

او درباره اعلام اخباری از سوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروزی گفت: آنها پیشنهادی تهیه و به رییس مجلس داده‌اند. موضوع تخصصی و در صلاحیت وزارت بهداشت است که تشخیص بدهد چه نوع اجتماعاتی خطرناک است و آیا مدارس باید تعطیل شوند یا خیر.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا کلاس‌های جبرانی برگزار می‌شود یا سال تحصیلی با تاخیر تمام می‌شود؟ گفت: ما برای اینکه شرایط تحصیل را تامین کنیم اگر در جایی تعطیلات بلندمدت‌تری نیاز بود برای جبران فرصت از دست رفته از روش‌های مجازی استفاده می‌کنیم. گروهی را مامور کردیم تا آخر این هفته این کار را انجام بدهند و زمینه آموزش مجازی را فراهم کنند. اگر ادامه تعطیلی لازم بود از طریق فضای مجازی آموزش غیرحضوری را در دستورکار داریم.

   تشکیل قرارگاه پدافندی کروناویروس

درناجا

رییس پلیس پایتخت هم با اعلام تشکیل قرارگاه ویژه پدافندی کروناویروس در ناجا گفت: در این خصوص دستورالعمل‌های لازم از سوی این قرارگاه ابلاغ شده است.سردار رحیمی درباره‌ برخورد با شایعه پراکنان در مورد کرونا ویروس اظهار کرد: در این زمینه پلیس فتا اقدامات خوبی را انجام داده و در تهران نیز سه نفر از افرادی که اقدام به ایجاد رعب و وحشت در مورد این ویروس کرده بودند از سوی ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

 

ارسال نظر