اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۷۰

به لاشه پرندگان مهاجر دست نزنید

در پی تلف‌شدن شماری از پرندگان مهاجر در سواحل بندرترکمن، اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در اطلاعیه از مردم خواست، در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان از هرگونه تماس و جابه‌جایی این لاشه‌ها جداً خودداری کنند و مراتب را در سریع‌ترین زمان به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به وقوع تلفات پرندگان مهاجر آبزی در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله رعایت موارد ذیل توصیه می‌شود: ۱- شکارچیان استان نسبت به رعایت ممنوعیت شکار انواع پرندگان در استان اقدام کنند، 2- خرید، فروش و عرضه هرگونه لاشه پرندگان وحشی در استان ممنوع است، ۳- ساکنین و گردشگران از هرگونه تردد غیرضروری تا اطلاع ثانوی در این مناطق خودداری کنند.

اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از عموم مردم استان درخواست می‌نماید در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان و پرندگان بیمار از هرگونه تماس و جابه‌جایی این لاشه‌ها و پرندگان بیمار جداً خودداری نموده و مراتب را در سریع‌ترین زمان به ادارات حفاظت محیط زیست در شهرستان‌ها یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ اعلام نمایند.» از روز دوشنبه

(۲۸ بهمن) تعدادی از پرندگان مهاجر آبزی که غالباً از نوع چنگر هستند، در سواحل بندر ترکمن در شرقی‌ترین نقطه خلیج گرگان در حال تلف‌شدن هستند. بر اساس اعلام محیط زیست گلستان، طی این سه روز لاشه حدود ۱۲۰۰ قطعه پرنده مهاجر جمع‌آوری و به‌صورت بهداشتی دفن شده است.

پوشش 98 درصدی آموزش دختران

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ دختر لازم التعلیمی در کشور وجود ندارد که دسترسی به آموزش نداشته باشد. محسن حاجی‌میرزایی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نیمی از کارمندان زن دولت در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، گفت: بدون شک مساله عدالت از ماموریت‌های انبیاء و جزو آرمان‌های جمهوری اسلامی است. تا پیش از انقلاب زنان مورد اعتنا نبودند و شاخص دسترسی آنان به آموزش – اگر دسترسی به آموزش را یکی از شاخص‌های عدالت بدانیم – مهم‌ترین خدمتی است که جمهوری اسلامی در این مدت به زنان انجام داده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دختر لازم‌التعلیمی وجود ندارد که دسترسی به آموزش نداشته باشد اظهار کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی دختران در دبستان 98.18 درصد است که میزان باقیمانده نیز به معنی عدم دسترسی آموزشی نیست. او با تاکید بر اینکه در عین توسعه کمی آموزش ما مسوول توسعه کیفی آن نیز هستیم تصریح کرد: باید شاخص کیفیت آموزش را نیز به شکل عادلانه توزیع کنیم. همچنین در مورد زنان به دلیل برخی از محدودیت‌ها آنان از فقر حرکتی رنج می‌برند که نیازمند توجه ویژه‌ای در خصوص سلامت دختران و زنان برای بهره‌مندی از تحرک و نشاط کافی هستیم. حاجی میرزایی با اشاره به اینکه گاهی سرعت تغییرات آرایش همه‌چیز را به هم می‌زند، اظهار کرد: یکی از اهداف مشترک ما با معاونت امور زنان این است که زنان بتوانند متناسب با تغییرات خودشان را به روز کرده و نقش‌های اجتماعی‌شان را ایفا کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه محور قرار دادن گفت‌وگوی بین نسلی را انتخاب هوشمندانه‌ای از سوی معاونت زنان عنوان کرد و گفت: جامعه‌ای که بتواند حرف بزند دعوا نمی‌کند و اعضای آن یکدیگر را دوست دارند. یکی از آفت‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند کمبود مهارت گفت‌وگو است که اگر آن را توسعه دهیم زمینه تکاپو و همکاری بیشتر می‌شود. حاجی میرزایی ادامه داد: خانواده‌ای که در آن گفت‌وگو جریان دارد آسیب نمی‌بیند و ماموریت آموزش و پرورش این است که به افراد یاد دهد در جامعه خوب زندگی کنند.او در مورد توسعه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: در حال حاضر شاخص حضور زنان در آموزش و پرورش بیش از متوسط شاخص اعلام شده از سوی دولت است و در ادامه نیز باید توسعه حضور زنان در عرصه‌های میانی گسترش پیدا کند.

مسوول سولفورزدایی از سوخت، وزارت نفت یا نیرو؟

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به ضرورت سولفورزدایی از سوخت گفت: تاکید بر این است که وزارت نفت سوخت گاز به نیروگاه‌ها تزریق کند اما در گزارش وزارت نیرو تمامی برنامه‌ها متوجه وزارت نفت شده است و برنامه‌ای از سوی این وزارتخانه در خصوص سولفورزدایی از سوخت ارایه نشد.

محمد مهدی میرزایی با اشاره به کنترل آلایندگی نیروگاه‌ها به عنوان نخستین دستور جلسه این کارگروه گفت: کنترل آلایندگی نیروگاه‌ها امروز نخستین دستور جلسه است که در آن ارایه راهکارها و تدابیر لازم جهت کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: رایزنی‌هایی برای این موضوع از سوی وزارت نفت و نیرو انجام شده و مکاتباتی در این زمینه از سوی این وزارتخانه با تاکید بر سولفورزدایی از سوخت در مقصد بوده است. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز اعلام کرده که نصب دستگاه‌ها برای سولفورزدایی در نیروگاه‌ها هزینه زیادی دارد و بهتر است در مبدا انجام شود. میرزایی ادامه داد: مقرر شد وزارت نیرو برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کند که چگونه فرآیند سولفورزدایی از سوخت را انجام خواهد داد و در جلسه امروز گزارشی از سوی نماینده وزارت نیرو ارایه خواهد شد.

 

ارسال نظر