قربانیان کرونا در ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۶۷
قربانیان کرونا در ایران

کابوس کرونا که به مرزهای ایران رسیده بود سرانجام وارد کشور شد. بعد از قم حالا این بیماری به تهران و گیلان هم رسیده است و تاکنون چهار نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند، ۷۳۵ بیمار با علائم شبه‌آنفلوآنزا در کشور بستری شدند که بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، آزمایش‌های ابتلای ۱۳ مورد دیگر به کووید19 (کرونا) قطعی به نظر می‌رسد و آن‌طور که وزیر بهداشت می‌گوید، 24 نفر هم مشکوک به بیماری هستند. با این حال درحالی که مسوولان وزارت بهداشت معتقدند شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوآنزای H۱N۱ که پاییز امسال شیوع پیدا کرد، کمتر بوده و اوضاع کرونا در کشور تحت کنترل است، اما همچنان شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ از ارایه اطلاعات غلط درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری تا انتشار دو نامه جعلی در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در کشور که به وزیر کشور و معاون درمان وزارت بهداشت منتسب شده بود که وزارت بهداشت آن را تکذیب و اعلام کرد که به دنبال پیگیری حقوقی ماجراست. با این حال آنچه مسلم است توجه به این موضوع است که ایران هم مانند بسیاری از کشورها با کرونا درگیر شده اما جای ترس وجود نداشته و با رعایت موارد بهداشتی که متخصصان اعلام کرده‌اند می‌توان از این مرحله هم عبور کرد.

   در جلسه مقابله با کرونا چه گذشت  

بعد از اعلام انتشار ویروس کرونا در قم و مرگ دو نفر در این استان، بامداد پنجشنبه نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، درباره آخرین وضعیت انتشار این ویروس در کشور بیان کرد: حدود ۲۴ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند، با بررسی بیماران در قم مشخص شده بیشتر آنها آنفلوآنزا نوع B دارند. از نظر وزارت بهداشت افراد و بیماران تنفسی که سفر خارجی یا با اتباع خارجی مراوده نداشته‌اند، مشکوک به ابتلاء به ویروس کرونا نیستند، اما از آنها آزمایش گرفته می‌شود. دو نفر، سه روز پیش با علائم شدید عفونت تنفسی در قم به مرکز درمانی مراجعه کردند که بلافاصله از آنها آزمایش گرفته و مشخص شد که به ویروس کرونا مبتلا هستند، اما سرعت پیشرفت بیماری آنقدر سریع بود که جان خود را از دست دادند.

او با بیان اینکه منشأ بروز ویروس کرونا در قم نامشخص است، اما در حال بررسی آن هستیم ادامه داد: پس از مشخص شدن وجود ویروس کرونا در قم جمعیت زیادی به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند، اما این روند اکنون کاهش چشمگیری دارد و به ندرت انجام می‌شود. از کسانی که با بیماران فوتی مراوده داشتند نیز دعوت کردیم و از آنها هم آزمایش گرفته شده، اما تاکنون موارد قطعی همان پنج نفر است.وضعیت اکنون در قم پایدار است، اما هر فردی که مشکوک به کرونا باشد تحت نظر قرار می‌گیرد با این حال مردم باید توجه کنند که شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوآنزای H۱N۱ که پاییز امسال آن را کنترل کردیم، کمتر است.

علاوه بر اظهارات نمکی، اسحاق جهانگیری هم در این جلسه اعلام کرد دولت تمام توان خود را برای برای مهار ویروس کرونا بسیج کرده و رییس‌جمهوری دستور تشکیل ستاد مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از این ویروس را داده است. او افزود: کمک‌ها و نیازهای وزارت بهداشت در زمینه‌های مختلف نیز اعلام شد و از امشب(جمعه) دبیرخانه این ستاد در وزارت بهداشت خواهد بود و به کمک نیروهای متخصص وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی می‌کند. کارخانه‌هایی که ماسک طبی تولید می‌کنند در چنین شرایط خاصی که پیش آمده باید طوری که وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌خواهد، سه شیفت تولید کنند و مردم برای برخی نیازهای اولیه برای مقابله با این ویروس دچار مشکل نشوند و اگر به چیزی نیاز دارند، در اختیار آنها قرار بگیرد. در اولین فرصت به اندازه مورد نیاز، ماسک و موارد دیگر تولید شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

   کرونا در تهران، گیلان و استان مرکزی

اظهارات مسوولان در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا درحالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته در صفحه توییتر خود نوشت:

«براساس آخرین گزارش‌های آزمایشگاهی، ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله هفت نفر در قم، چهارنفر در تهران و دو نفر در گیلان تایید شده است.» او پیش از این هم درباره کرونا گفته بود: اغلب موارد جدید مبتلا به کووید۱۹ یا ساکن قم هستند یا سابقه سفر به قم را دارند و حال عمومی فرد مبتلا شده به کووید۱۹ در اراک نسبت به روزهای گذشته بهتر است. ضمن اینکه موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ نیز بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.

جهانپور اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده از بین افراد مشکوک، تاکنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید۱۹ بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای ۱۳ مورد جدید قطعی به نظر می‌رسد.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، ۷ مورد مربوط به شهر قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید ۱۹، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته‌اند اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است. در شهر اراک آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کووید۱۹ بود که در گزارش روز گذشته اعلام شد، ۸ مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید۱۹ نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید ۱۹ در اراک که از همکاران پزشک ماست نسبت به روز گذشته بهتر گزارش شده است.

او یادآور شد: به‌نظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹، بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری زایی این ویروس لزوما از آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.

با این حال به گفته جهانپور چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید- ۱۹ از سوی سازمان جهانی بهداشت به ایران ارسال و تحویل انستیتو پاستور شد.

   ماسک و ژل به میزان کافی وجود دارد

انتشار اخبار مربوط به کرونا سبب شده تا موجی از تقاضای مردمی برای تهیه ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده از سوی مردم ایجاد شود. با این حال اگرچه شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اتمام موجودی ماسک و ژل منتشر شده است، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو معتقد است این دو قلم کالای دارویی پرمخاطب به میزان کافی در کشور وجود دارد. غلامحسین مهرعلیان درباره این موضوع بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد مراجعه پر تعداد مردم برای تهیه ماسک، ژل ضد عفونی‌کننده دست و سطوح، الکل، پد الکلی و مکمل‌های دارویی به داروخانه‌ها هستیم که البته متاسفانه در مواردی شاهد اعتراض به همکاران نیز بوده‌ایم.

او افزود: در سرکشی به تعداد زیادی از داروخانه‌های سطح شهر تهران و شهرستان‌ها خوشبختانه، همکاران ما با رعایت اخلاق حرفه‌ای اقلام مورد نیاز مردم (ماسک، ژل ضد عفونی‌کننده دست و ...) را به نرخ متعارف عرضه می‌کردند. از ابتدای هفته آتی نیز توزیع مناسبی از اقلام مذکور صورت خواهد گرفت و نگرانی برای تامین وجود ندارد.

     برای مقابله با کرونا چه کارهایی انجام دهیم؟

تاکنون اطلاعات نادرست و شایعاتی در مورد خطر کروناویروس در همه‌جای دنیا از جمله ایران پخش شده است. شایعاتی مانند اینکه استفاده از ماسک تاثیری در کنترل این ویروس ندارد یا اینکه همه مردم باید حتما از ماسک استفاده کنند و مواردی از این قبیل اما متخصصان معتقدند نباید از این ویروس ترسید و تنها راه چاره رعایت نکات بهداشت فردی است. مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این موضوع بیان کرد: مهم‌ترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.

او افزود: همه مردم باید روش درست عطسه و سرفه را یاد بگیرند از جمله اینکه هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده کنند و دستمال مصرف شده را در سطل در‌دار بیندازند، اگر دستمال ندارند از آرنج استفاده کنند و به هیچ‌وجه عطسه و سرفه را در صورت دیگران انجام ندهند. انجام اتیکت سرفه و عطسه از ماسک زدن بسیار مهم‌تر است. استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری نیست و فقط افرادی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند چون فاصله آنها نزدیک است باید ماسک بزنند. ماسک معمولی جراحی هم کافی است و نیازی به ماسک‌های تخصصیN۹۵ نیست بنابراین نیازی به استفاده عمومی از ماسک وجود ندارد و چندان هم موثر نیست.

محرز بیان کرد: نکته بسیار مهم دیگر این است که افراد بیمار هر نوع ابتلا به بیماری تنفسی را جدی بگیرند. هنگام بیماری در خانه بمانند و از رفتن به مدرسه و سر کار خودداری کنند و در خانه نیز از ماسک استفاده کنند.

     دو نامه منتسب به وزارت بهداشت‌کذب است

با این حال بازار شایعات همچنان در شبکه‌های اجتماعی داغ است از جمله آن انتشار دو نامه جعلی در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در کشور که به وزیر کشور و معاون درمان وزارت بهداشت منتسب شده بود که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، نسبت به آن واکنش نشان داده و گفت: در حال پیگیری حقوقی این موضوع هستیم و همزمان مراجع امنیتی هم برای تعیین منبع اصلی این نامه‌های جعلی کار را پیش می‌برند.

کریم همتی بیان کرد: منبعی که برای اولین‌بار نسبت به پخش این خبر اقدام کرده است، مشخص است و اقدامات حقوقی برای آن انجام شده است. پلیس فتا هم باید پیگیری‌های خاص خودشان را انجام دهد تا مشخص شود منبع اصلی جعل این نامه‌ها از کجا بوده که ممکن است خارج یا داخل کشور بوده باشد. در حال حاضر ما در حال پیگیری خبر کذبی که به معاونت درمان وزارت بهداشت، منتسب شده بود، هستیم. این موضوع پیگیری شده و در حال طرح دعوی بوده و منتظر نظر پلیس فتا هستیم تا منبع اصلی خبر را به ما اعلام کنند. در عین حال همزمان نهادهای امنیتی هم کار را پیش می‌برند.

 

ارسال نظر