«کرونا ویروس» همیشه کشنده نیست

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۳۸
«کرونا ویروس» همیشه کشنده نیست

24 هزار نفر در چین به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد 400 نفر جان خود را از دست دادند. کرونا هم مانند تمام بیماری‌های دیگر مرز نمی‌شناسد و با سرعت در تمام دنیا منتشر می‌شود با این حال مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی معتقدند درحالی که مواردی از ابتلا به این بیماری در برخی کشورهای همسایه از جمله امارات متحده و پاکستان دیده شده، نه تنها تاکنون این ویروس در ایران مشاهده نشده بلکه از 50 نفر ایرانی ساکن چین که روز گذشته به کشور بازگردانده شدند هم جز یک مورد که علائم خفیف بیماری را دارد، بقیه کاملا سالم هستند اما وزارت بهداشتی‌ها باز هم بر این موضوع تاکید دارند که نبود کرونا در کشور به معنای آن نیست که در آینده این بیماری به ایران وارد نخواهد شد به همین دلیل باید برای پیشگیری و مقابله آماده بود. از همین رو برنامه پایش مسافران خارجی در فرودگاه‌های کشور همچنان ادامه داشته، بیمارستان‌های معین آماده‌باش هستند و روز گذشته هم صادرات ماسک مگر با مجوز وزارت بهداشت ممنوع اعلام شد. با این وجود رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است کرونا آنچنان که در شبکه‌های اجتماعی بزرگ شده، بیماری بزرگ و کشنده‌ای نیست و بیماری‌های سارس و مورس که پیش از ویروس کرونا منتشر شده بودند، خطراتی به مراتب بیشتر از ویروس فعلی داشت بنابراین جامعه نباید در التهاب بیماری احتمالی فرو رود.

  مشاهده علائم خفیف کرونا در یک ایرانی

« اطمینان می‌دهم که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده اما این به معنای آن نیست که در آینده این بیماری به ایران وارد نخواهد شد.» این جدیدترین اظهارات محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که روز گذشته در نشست خبری مطرح شد. به گفته گویا تاکنون ۹ مورد مشکوک به ابتلا به این ویروس در کشور مشاهده شده که پس از بررسی‌ها و آزمایشات لازم معلوم شد که خوشبختانه مبتلا به این ویروس نشده‌اند. با این حال آنطور که او اعلام کرد، این به آن معنا نیست که در آینده همچنین وضعی ادامه خواهد یافت چرا که بر اساس ماهیت این ویروس احتمال دارد هیچ علامتی از ابتلا به آن در کسانی که وارد کشور می‌شوند دیده نشود اما بعد از حدود دو هفته نشانه‌های آن ظاهر شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره نحوه پایش مسافرانی که از خارج از کشور وارد ایران می‌شوند و نحوه پایش مبادی ورودی کشور نیز گفت: ما در تمامی مبادی ورودی به خصوص فرودگاه امام که یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی مسافران از خارج از کشور است تیم‌های پزشکی و پایگاه بهداشتی داریم و تمام مسافران را از اسکنر عبور می‌دهیم . این مسافران به سه دسته فرضی تقسم می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که هیچگونه علامتی ندارند اما به آنها تلفن می‌دهیم که اگر طی دو هفته بعد آینده علامتی را مشاهده کردند اطلاع‌رسانی کنند و در این دو هفته هم با دیگران ارتباطی نداشته باشند. دسته دوم کسانی‌اند که علایم خفیفی دارند که از آنها نمونه‌گیری شده، توصیه‌های لازم به آنها گوشزد می‌شود و به آنها نیز اکیدا توصیه می‌شود ارتباطاتشان را تا دو هفته قطع کنندو در نهایت گروه سوم هم کسانی هستند که علامت بیماری را دارند که بلافاصله به بیمارستان‌های مخصوص پیش بینی شده اعزام می‌شوند. بنابراین هیچکدام از مسافران وارد شده به کشور بدون بررسی و پایش رها نمی‌شوند.

گویا درباره وضعیت ۵۰ دانشجوی ایرانی که روز گذشته از شهر ووهان چین وارد کشور شده‌اند گفت: از میان آنها نیمی زن و نیمی مرد هستند که قرار است تا دو هفته در مکانی به صورت قرنطینه تحت نظر باشند هر چند فقط در یک نفر از آنها علایم خفیف بیماری دیده شده است اما وضعیت ایرانیان مقیم ووهان نگران‌کننده نیست چرا که کل جمعیت ایرانی شهر ووهان چین ۸۰ نفر است که با هماهنگی سفارت کشورما می‌توانند به ایران باز گردند.

رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به مقایسه این نوع خاص از ویرس کرونا با دیگر ویروس‌های با همین نام پرداخت و گفت: این ویروس اتفاقا نسبت به موارد مشابه مانند سارس و مرس مرگ و میر کمتری داشته و سن ابتلای آن نیز خوشبختانه چندان شامل کودکان نمی‌شود. با این حال در کشور از گذشته تا به امروز امکانات تشخیصی خوبی وجود داشته و امکانات پیشرفته‌تری نیز امروزه در اختیار داریم که تمام اقدامات لازم بهداشتی و درمانی را مطابق با پیشرفته‌ترین استانداردهای روز دنیا ارایه می‌دهند.

وی تاکید کرد به مردم اطمینان می‌دهیم کسانی که به ویروس کرونا مشکوک هستند در کمترین زمان ممکن تشخیص داده می‌شوند و در بیمارستان مناسب بستری و قرنطینه و تحت نظر خواهند بود و با اقدامات لازم از شیوع و تشدید آن جلوگیری خواهد شد .

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، مهم‌ترین ویژگی کرونا ویروس ۲۰۱۹ را قابلیت بالای انتقال دانست و گفت: طی ۲۴ ساعت

۵ الی ۶ هزار نفر در دنیا به آن مبتلا شدند. از بین بیماران شناسایی شده، ۸۷ درصد دارای علائمی همچون آنفلوآنزای ساده بوده‌اند و فقط ۱۳ درصد علائم شدید داشته‌اند. کشندگی این بیماری ۲,۱ درصد بوده و دوره کمون این ویروس سه تا ۱۴ روز است و برنامه‌ریزی برای کنترل این بیماری با در نظر گرفتن ۱۴ روز کمون انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تاکنون ۲۳ کشور این بیماری را گزارش کرده‌اند، توضیح داد: بیماران مبتلا، اهالی چین یا کسانی‌اند که سابقه سفر به چین را داشته یا با این افراد در ارتباط بوده‌اند. بازه سنی افرادی که تاکنون به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند

بین ۱۰ تا ۹۰ سال گزارش شده اما هنوز درصد زیادی از افراد مبتلا به ویروس جدید در دنیا شناسایی نشده‌اند که تخمین زده می‌شود تاکنون بخش اندکی از مبتلایان شناسایی شده باشند و بخش عمده‌ای از مبتلایان بی‌علامت یا کم علامت هنوز شناسایی نشده‌اند تا جایی که سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند تا چند هفته آینده بیش از ۱۰۰ هزار نفر به کرونا ویروس جدید مبتلا شوند.

  روابط ایران و چین در بحران کرونا

اظهارات گویا در حالی است که چانگ هوا، سفیر چین در تهران هم روز گذشته توضیحاتی درباره تبادلات اقتصادی و فرهنگی میان ایران و چین در شرایط بحرانی انتشار کرونا ارایه کرده و با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت گردشگران چینی در ایران چندان ارتباطی با کرونا ندارد، بیان کرد: امسال شاید وضعیت ایران با وضعیت سایر کشورها فرق دارد. در روز سوم ژانویه که سردار سلیمانی ترور شد در اصفهان بودم و به دلیل افزایش تنش در منطقه تعداد زیادی از گردشگران از ایران رفتند به ویژه بعد از حمله ایران به پایگاه امریکایی در عراق، از این رو کاهش تعداد گردشگران چینی در تعطیلات سال نو چینی به دلیل ویروس کرونا نیستند. شرکت هواپیمایی ماهان و شرکت‌های هواپیمایی چینی و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز به من اعلام کردند که تعدادی گردشگران سفرشان به ایران را کنسل کردند.

او افزود: در شرایط فعلی پروازها به دو کشور تعطیل شده است. ما توصیه داریم افراد سفرهای غیرضروری به خارج از کشور انجام ندهند از این رو شاهد هستید که تعداد مسافران چینی به خارج بسیار کم است. ما هم منتظر بهبود وضعیت ویروس کرونا هستیم که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد کاهش تنش در منطقه باشیم که این دیگر تصمیم چین نیست. معتقدم مسافران و سفرهای ضروری برای نزدیک شدن دو ملت و دو کشور مفید است. در روزهای اخیر در بخش کنسولی شاهدیم که تعداد زیادی از دوستان ایرانی خواستار ویزای چین هستند و حتی یکی از آنها دانشجو است البته من هم توضیح می‌دهم در این شرایط سفرهای غیرضروری را انجام ندهند.

سفیر چین در تهران درباره اقدامات ایران برای انتقال مسافران چینی به کشورشان توسط ایرلاین‌های ایرانی گفت: آمار دقیقی در این مورد ندارم. در جلسه‌ای که با رییس شرکت هواپیمایی ماهان داشتم گفتند تعداد مسافران بسیار کم است به خاطر افزایش تنش در منطقه از این رو فکر نمی‌کنم تعداد مسافران چینی کم است.هوا درباره مبادلات اقتصادی میان ایران و چین هم افزود: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و شریک تجاری بیشتر از 120 کشور جهان. از این رو فکر می‌کنم اگر یک یا دو کشور اقدامات غیرضروری را در رابطه با شیوع بیماری اجرا کردند به نفع آنها نیست. همکاری عملی دو کشور به خوبی ادامه دارد. در این میان همکاری دو کشور

تحت‌تاثیر فشارهای کشور سوم قرار داشته است. امریکا نه تنها یک طرفه از برجام خارج شد بلکه با فشارها بر همکاری کشورهای دیگر با ایران تاثیر می‌گذارد با این حال روابط دو کشور در حال گسترش است. طرف چینی قاطعانه با اقدامات یکجانبه گرایی امریکا مخالف است و از همکاری چین و ایران که مشروع و قانونی است حفاظت می‌کند.سفیر چین درباره کاهش خرید نفت از ایران توسط چین در یک سال گذشته تصریح کرد: همانطور که گفتم همکاری دو کشور زیر فشارهای کشور سوم است و این نوع دخالت از لحاظ قوانین بین‌الملل غیرقانونی است. ما به‌طور جدی با تحریم‌های یک جانبه و دخالت آن در همکاری کشورها مخالف هستیم. با وجود فشارهای بی‌سابقه چین تنها کشوری است که در این شرایط نفت ایران را می‌خرد، آمار زیاد مهم نیست. سیاست چین در آینده نیز در این باره تغییر نمی‌کند.

  صادرات ماسک ممنوع شد

پیشتازی کرونا ویروس در دنیا درحالی است که همه کشورها در تلاشند امکانات و زیرساخت‌های خود را برای مقابله با این بیماری تقویت کنند. در ایران هم از نخستین روزهای انتشار اخبار مربوط به کرونا اقداماتی انجام شد و حالا نوبت به ممنوعیت صادرات ماسک رسیده است. روز گذشته مهدی پرهیزگار، معاون اجرایی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذاو دارو درباره این موضوع بیان کرد: رای صادرات تمام ملزومات پزشکی از جمله ماسک، نیاز به مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی است، اما سیاست‌ وزارت بهداشت و تمام بخش‌های زیرمجموعه برآن است که اگر یک نوع تجهیزات پزشکی نیاز داخلی را تامین نکند، اجازه صادرات به آن محصول داده نمی‌شود. ما هر کالایی را به شرطی صادر می‌کنیم که نیاز داخلی مرتفع شده باشد. در تجهیزات پزشکی تا امروز ممنوعیت صادرات نداشتیم؛ یعنی بیش از نیاز کشور تولیدات داشتیم، اما از زمانی که بحث ویروس کرونا پیش آمده است، از آن جهت که امکان قاچاق معکوس وجود دارد، صادرات ماسک ممنوع شده است مگر با مجوز وزارت بهداشت.

پرهیزگار بیان کرد: طبق دستور مدیرکل سازمان تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، صادرات ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع است، اما بحث صادرات با کمک‌های انسان‌دوستانه متفاوت است. خیلی از تولیدکنندگان ما انبار ذخیره دارند و مازاد خود را به هلال احمر دادند تا هلال احمر به عنوان کمک‌های بشردوستانه به چین اهدا کند. این اقدامات بشردوستانه را نباید با صادرات تجهیزاتی که در کشور داریم یکسان دانست. اینکه شرکتی بخواهد ماسک را در چین بفروشد، ممنوع است.تنها هلال احمر بنا به وظیفه انسانی ۱ میلیون ماسک به چین اهدا کرده است و ان‌شاءالله بخش‌های بعدی هم ارسال خواهند شد.

 

 

ارسال نظر