تمهیدات ایران برای مقابله با ورود کرونا

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۷۸
تمهیدات ایران برای مقابله با ورود کرونا

با انتشار خبر ابتلای یک نفر به ویروس کرونا در امارات متحده عربی، کرونا به مرزهای ایران نزدیک می‌شود. اگرچه مسوولان وزارت بهداشت معتقدند این ویروس هنوز به ایران وارد نشده، موردی از ابتلا در کشور دیده نمی‌شود و تاکنون فقط یک مورد مشکوک قرنطینه شده که باید تا اعلام نتایج نهایی آزمایش صبر کرد اما بازار شایعات همچنان داغ است و اخبار غیررسمی مبنی بر ابتلای چند نفر در اصفهان، اهواز و تهران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این حال درگیری جهانی با یک ویروس تازه‌نفس حتی اگر هنوز به مرزهای کشور نرسیده باشد، تایید می‌کند که ایران هم از قاعده مستثنی نیست و باید پیش از ورود کرونا چاره‌اندیشید از همین رو به دنبال زنگ خطر سازمان بهداشت جهانی، جلسه هیات دولت با موضوع کرونا تشکیل شد با این حال تمهیدات وزارت بهداشت تاکنون به اقدامات پیشگیرانه در فرودگاه‌های کشور، ارسال پیامک سراسری، تعیین چند بیمارستان معین و انتشار تکذیبیه برای خبرهای غیررسمی فضای مجازی خلاصه شده است، خبری از آموزش راه‌های مقابله با کرونا در مدارس نیست و در مکان‌های عمومی هم اقدام خاصی برای مقابله با کرونا دیده نمی‌شود. این وضعیت درحالی است که تاکنون 362 نفربر اثر شیوع ویروس کرونا در چین جان خود را از دست داده و 17 هزار و 205 نفر هم به آن مبتلا شده‌اند که این آمار روزانه در حال تغییر است و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی معتقدند پیش‌بینی جهانی حکایت از آن دارد که کرونا تا فصل بهار ماندگار است.

  از نصب دوربین حرارتی در مرزها

 تا دستورالعمل کنترل

با شدت گرفتن شیوع کرونا ویروس در حداقل ۱۸ کشور جهان و ابراز نگرانی مسوولان از ورود این ویروس به کشور همچنان این سوال از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که ایران چگونه شیوع این بیماری را کنترل کرده و امکانات کشور چقدر برای مقابله با کرونا پاسخگو است؟ علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با کرونا بیان کرد: ابزاری که کارشناسان بهداشت استفاده می‌کنند تب‌سنج‌های لیزری است که در تمام دنیا هم استفاده می‌شود. ما معتقدیم چون همکاران ما چهره به چهره افراد را چک می‌کنند، با تب‌سنج لیزری دقت کار بسیار بالا می‌رود. دلیل اصلی این است که اگر فردی داروی تب‌بُر خورده باشد و تب نداشته باشد ولی سایر علائم بیماری را داشته باشد کارشناسان قادر خواهند بود ارزیابی لازم را انجام دهند.

او افزود: این تب‌سنج‌ها اکنون در تمام مرزهای ورودی کشور وجود دارد. اما با این وجود از چند روز قبل با همکاری‌ای که شورای عالی امنیت ملی، سازمان بازرسی کل کشور، پدافند غیرعامل و فرودگاه امام داشتند، خوشبختانه علاوه بر کنترل کارشناسان بهداشت، دوربین‌های حرارتی هم نصب شده که برای اطمینان‌بخشی بیشتر بسیار موثر خواهند بود. برنامه بعدی ما این است که با همکاری سایر سازمان‌ها، دوربین‌های بیشتری در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم با نصب آنها در مرزها و فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز کنترل‌های بهداشتی را تشدید کنیم. به گفته رییسی اکنون شرایطی که در کنترل مرزها داریم، مناسب است و با نصب این دوربین‌ها دقت کار بالاتر رفته و می‌توان حجم وسیع‌تری از مسافران همه کشورها که وارد می‌شوند را در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی، برای کمک به اطمینان بیشتر کنترل بهداشتی کرد. اظهارات رییسی در حالی است که محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است در صورتی می‌توانیم از انتقال عفونت تنفسی بین انسان به انسان جلوگیری کنیم که واکسن یا داروی مناسبی برای آن عفونت وجود داشته باشد، در صورتی که برای این ویروس کرونای جدید واکسن و داروی جدیدی پیدا نشده است.

او روز گذشته درباره این موضوع بیان کرد: برخی از افراد از جمله سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و افرادی که به هر دلیل سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است؛ در معرض ابتلای شدید به این بیماری هستند، اگر این افراد مبتلا شوند، ممکن است به انواع شدید بیماری مبتلا شده و در بیمارستان بستری شوند. لذا توصیه می‌کنم بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

او با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری کرونا، در صورت نیاز به درمان بیمارستانی، در بخش ویژه بستری می‌شوند، بیان کرد: برای جلوگیری از این امر، لازم است در صورت مشاهده علائم بیماری در اولین فرصت و سریعاً به پزشک مراجعه کرده و به توصیه پزشک عمل کنند. باید تلاش شود، با مراقبت بیمارستانی مطلوب و به موقع، در صورت ابتلای افراد به این بیماری، کمتر کسی جان خود را از دست دهد. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از جمله اقدامات انجام شده در کشور توسط وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا به ارایه نظام مراقبت بهداشتی فعال در مرزها اشاره کرد و افزود: در فرودگاه‌ها و اماکنی که مسافران از کشورهای دیگر به خصوص چین وارد کشور می‌شوند، کنترل ویژه داریم و افراد از نظر علائم بیماری کنترل می‌شوند و در صورت علائم مشکوک افراد تحت کنترل کامل قرار گرفته و در صورت نیاز در بیمارستان‌هایی که به این منظور در نظر گرفته شده است، بستری خواهند شد.

وی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا را تهیه و ارسال دستورالعمل کنترل این بیماری دانست و گفت: این دستورالعمل برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و کلیه سازمان‌هایی که در امر سلامت دخیل هستند، ارسال شده و بر اساس یک دستورالعمل واحد کار می‌کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان در خصوص وضعیت بیماری کرونا، گفت: بر اساس مطالعات مدل‌سازی، پیش بینی شده است که تا ماه آوریل این وضعیت (بیماری ویروس کرونا) در دنیا وجود داشته باشد و باید آمادگی‌های لازم را کماکان داشته باشیم.

از سوی دیگر علاوه بر اقداماتی که پیش از این مطرح شد، رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت هم از اختصاص ۶ بیمارستان در استان تهران و ۱ بیمارستان در سایر استان‌ها برای مبتلایان احتمالی کرونا خبر داد. آنطور که حسین عرفانی می‌گوید، هر دانشگاه علوم پزشکی یک بیمارستان دولتی از بیمارستان‌های خود و یک بیمارستان خصوصی زیر مجموعه خود را باید برای استقرار اطفال و بزرگسالان مشکوک به کرونا تخصیص دهند. بنابراین هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی فضای خاص بیمارستانی را برای افراد مشکوک به بیماری آماده می‌کنند.این بیمارستان‌ها در غرب، مرکز، شرق، شمال و جنوب تهران آماده‌سازی شده و در سایر استان‌ها نیز یک بیمارستان از سوی هر دانشگاه علوم پزشکی آماده‌سازی می‌شود.

  کرونا هنوز به ایران نرسیده است

اگر در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر ابتلای چند نفر به ویروس کرونا دست به دست می‌شود اما مسوولان آن را تکذیب کرده و معتقدند هیچ فردی در کشور تاکنون کرونا نگرفته است. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این موضوع گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلاء به ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده است و تنها ۸ مورد مشکوک به این بیماری داشتیم که خوشبختانه همگی منفی بوده است اما این موضوع به آن معنا نیست که در آینده موردی نخواهیم داشت و البته به محض مشاهده موردی از این بیماری، حتماً به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد، چراکه مردم باید بدانند که احتمال ابتلای به این بیماری وجود دارد و حتما باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

از طرف دیگر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم ضمن تایید قرنطینه فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در اصفهان از عدم ابتلا و ترخیص این فرد پس از اخذ آزمایشات کلی خبر داد. او قرنطینه یک بیمار مشکوک به کرونا را در بیمارستان فارابی اصفهان تایید و بیان کرد: پس از اخذ آزمایشات از فرد مشکوک مشخص شد وی به بیماری کرونا مبتلا نبوده است. حال عمومی این فرد خوب توصیف شده و از بیمارستان هم ترخیص شد.

  حکایت چند پرواز ویژه میان ایران و چین

در چند روز اخیر به دنبال وضعیت اضطراری در دنیا برای مقابله با ویروس کرونا، انتقادهایی از برقرار بودن پروازهای چین به ایران مطرح شد که وزیر بهداشت درباره آن توضیحاتی را ارایه کرد. سعید نمکی، درباره توقف پروازها از چین به ایران و بالعکس، گفت: این تقاضای من مورد حمایت معاون اول رییس‌جمهور و وزیر راه قرار گرفت و قرار بر این شد تا امکان بازگشت برای اتباع چینی که اکنون در ایران هستند و ایرانیان ساکن در چین نیز فراهم باشد؛ چراکه ما نمی‌توانیم امکان بازگشت را از آنها بگیریم. تاکنون اگر همچنان پروازی در حال انجام است تنها برای جابه‌جایی شهروندان ایرانی و چینی بوده است. نمکی ضمن تاکید بر اینکه هنوز هیچ موردی از کروناویروس در ایران مشاهده نشده است درباره برنامه‌ها برای بازگشت ۷۰ دانشجوی ایرانی ساکن در شهر ووهان چین گفت: پروازی مخصوص در اولین ساعات بامداد امروز به این شهر اعزام شد که متشکل از پنج نفر متخصص عفونی و متخصص اورژانس است. همچنین برای کلیه خدمه پروازی این هواپیما نیز تمهیدات لازم از نظر حفاظت از ویروس فراهم شده است. این ۷۰ دانشجو پس از بازگشت دو هفته در قرنطینه خواهند بود و سپس می‌توانند به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند. با این حال حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است ضرورتی برای حذف اضطراری پروازهای چین به ایران وجود ندارد. او بیان کرد: لازم است مسافرانی که از کشور چین به کشور ما مراجعه می‌کنند از یک سالن مجهز به سیستم‌های کنترلی عبور کنند تا در صورت ابتلا به این بیماری شناسایی شوند همچنین از آنجایی که دوره کمون این بیماری ۵ الی ۱۴ روز است تأکید داریم که مسافرانی که از کشور چین با علایم کرونا به کشور مراجعه می‌کنند ۱۴ روز در قرنطینه باشند.

  کرونا را بشناسیم

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونا بسیار کمتر از هم نوعان خود بوده است. کرونا با روند بالای شیوع در سطح جهان به‌ویژه در کشور چین، تاکنون افراد زیادی را گرفتار کرده است اما طبق برآوردهای انجام شده، کرونا میزان سرایت‌پذیری کمتری نسبت سایر ویروس‌ها از جمله سرخک، آبله، فلج‌اطفال، اوریون، اچ‌ای وی، ویروس سارس و آنفلوآنزا دارد. هر فرد مبتلا به نوع جدید کرونا به‌طور میانگین تنها ۱.۴ تا ۲.۵ نفر را به این ویروس مبتلا می‌کند. با این حال احساس خستگی، تنفس دشوار، دمای بالای بدن، سرفه و گلو درد جزو علائم کرونا ویروس است. این علائم مشابه سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی است اما اگر علائمی دارید حتما موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا در دو هفته گذشته به مناطق پرخطر سفر کرده‌اید و دوم اینکه آیا با کسی که مبتلا به ویروس کرونا بوده تماس داشته‌اید یا خیر؟ گفته می‌شود این علائم بین دوتا ۱۰ روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که هنوز تایید نشده است اما به نظر می‌رسد که ویروس توسط افراد بدون علامت نیز می‌تواند گسترش یابد یعنی افرادی که حامل ویروس‌اند اما هنوز بیمار نیستند. اگر این فرضیه صحیح باشد کنترل ویروس دشوار‌تر خواهد شد.

 

ارسال نظر