تلاش‌هایی برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۰۰

گرچه برخی کارشناسان منشأ بوی نامطبوع تهران را آرادکوه و برخی عوامل دیگر اعلام کرده و با صراحت گفته‌اند این منابع قابل کنترل هستند، اما سازمان محیط زیست همچنان پس از ماه‌ها دنبال منشأ بو می‌گردد. معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست آخرین اقدامات برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت را تشریح کرد.

مسعود تجریشی در ارتباط با منشأ بوی بد تهران، گفت: توافقی برای سهم هر دستگاه در تولید بوی نامطبوع تهران به دست نیامده است. به عنوان مثال شهرداری سهم آرادکوه را کمتر از سهم فاضلاب سازمان آب اعلام می‌کند و همچنین در بررسی فاضلاب بوسیله وزارت نیرو، سهم آرادکوه بیشتر از سهم فاضلاب درج شده است. همچنین شرکت آب در بررسی‌های خود، سهم دامداری‌ها را بیشتر از مجموعه‌های ذی‌ربطش تلقی می‌کند. به این دلیل تحقیقات ما نتوانست، سهم هر دستگاه‌‌ را در تولید بوی نامطبوع نشان بدهد، اما یک نتیجه‌ بدیهی است؛ تاکنون، هیچ یک از دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند.

تجریشی در پاسخ به این پرسش که اقدام سازمان محیط زیست، با توجه به شرایطی که مطرح کردید چه خواهد بود؟ اظهار کرد: سازمان محیط زیست نتیجه گرفت که اگر به‌طور مثال، آرادکوه در بررسی‌های دستگاه‌های گوناگون، ۶۰ تا ۲۰ درصد سهم دارد، باید سهمی معادل ۴۰ درصد را به آن تعلق دهد. یعنی این میانگین از آلایندگی را کفِ سهم آرادکوه محسوب می‌کنیم. سازمان دو مسیر را اتخاذ می‌کند. نخست از کل دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا گزارشات خود را برای رفع آلایندگی، ارایه دهند. شرکت آبفا نباید فاضلاب‌هایش را داخل رود می‌ریخت. یا اگر فاضلاب‌‌ها را به رودها ریخته است، چرا بستری برای جریان محتویات فاضلاب‌ ایجاد نکرد تا تجمع فضولات در یک نقطه نداشته باشیم؟

او در همین رابطه به ایلنا گفت: سازمان محیط زیست تلاش خود را آغاز کرد تا به رفع این آشفتگی‌ کمک شود. دستگاه‌ها باید در جهت انجام وظایف ذاتی خود مسوولیت بیشتری بپذیرند، وظایفی که به کم‌تر شدن آلایندگی محیط زیست کمک کند. همچنین از هر دستگاه‌ خواسته‌ایم گزارشی از عملکرد وظایفی که از سال ۹۶ وعده داده بودند، ارایه دهند؛ به‌طور مشخص وظایفی که در قبال دریافت منابع، از سال ۱۳۹۶، متعهد به انجامش شده بودند. یکی از وظایف سازمان محیط زیست، نظارت بر حسن اجرای تصمیمات قبلی است، از همین رو لیست وظایف و گزارشات دستگاه‌ها از سهم منابع آلایند‌ه‌های تهران را در اختیار تیم‌های تحقیقاتی می‌گذاریم. سعی ما این است تا اعداد دقیق‌تری از میزان اثربخشی اقدامات آنها و سهم آلایندگی‌ها به دست آوریم. مطالعاتی که می‌توانند تا دو ماه آینده به سرانجام برسند.

تجریشی گفت: اما باید توجه کنیم که ابزارهای دقیقی برای سنجش بو یا طعم نامطبوع در آب نداریم. فعلا نمی‌توانیم با صراحت منشأ این‌ قبیل آلودگی‌ها را مشخص کنیم. به عنوان یک دستگاه نظارتی گزارشات تمام دستگاه‌های متولی را گردآوری کردیم. کنسرسیومی از اساتید دانشگاه‌ تشکیل داده‌ایم تا اسناد ارگان‌های متولی را بررسی کنند. اما هنوز مجموع گزارشات دستگاه‌های متولی و بررسی این کنسرسیوم نتوانسته است منشأ بو را مشخص کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، در تشریح عملکرد تیم‌‌های کارشناس شناسایی منبع بو، اظهار کرد: به کمک تیم‌های کارشناس دانشگاهی که توسط سازمان محیط زیست به‌کار گرفته شده‌اند، می‌توانیم اثربخشی اقدامات خود را بیشتر کنیم. هدف سازمان این است که تا پایان سال، به برنامه‌های اجرایی برسد تا دستگاه‌ها جز انجام وظایف ذاتی خود با یاری دولت و کسب منابع، اقدامات بیشتری در جهت کمک به سلامت محیط ‌زیست کنند.

 

 

ارسال نظر