تحریم لوازم یدکی ابزار مبارزه با مواد مخدر

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۹۶
تحریم لوازم یدکی ابزار مبارزه با مواد مخدر

برخلاف ادعای امریکایی‌ها و ترامپ، تحریم‌های غیرقانونی نه‌تنها شامل دارو، بلکه شامل تجهیزات مقابله با مواد مخدر هم می‌شود. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح آخرین وضعیت تجهیزات حوزه مبارزه‌ای و مقابله‌ای مواد مخدر می‌گوید: برخی تجهیزات و ابزارهای قدیمی حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به روزرسانی و تعمیر شوند و برای تعمیر برخی از آنها نیازمند قطعاتی هستیم که حتی برای دریافت این قطعات نیز از سوی کشورهای اروپایی تحریم شده‌ایم.

ناصر اصلانی اظهار کرد: در حال حاضر افرادی آموزش‌دیده و تاثیرگذار در حوزه مبارزه و مقابله با مواد مخدر در کشور فعالیت می‌کنند. ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این باور است که اگر قصد داریم در حوزه کشفیات موثر عمل کنیم باید نیروهای انسانی خود را تربیت کنیم؛ حتی اگر بهترین ابزار و به روزترین امکانات و تجهیزات را در اختیار داشته باشیم اما نیروی انسانی‌مان توانمند، ایثارگر و مسوولیت‌پذیر نباشد، نمی‌توانیم در این حوزه به درستی عمل کنیم.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش نیروهای انسانی را در اولویت امورات جاری خود و مجموعه نیروهای مقابله‌کننده قرار داد. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز حمایت‌های لازم را در این حوزه از نیروهای مقابله‌ای اعم از ناجا، وزارت اطلاعات، بسیج، سپاه و سازمان گمرک کشور داشته و دارد. اولویت اول ما در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر، تربیت نیروی انسانی توانمند، اثرگذار و آشنا به موضوعات روز است. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دیگر اقدامات موثر در حوزه مقابله با مواد مخدر به ایسنا گفت: شیوه و شگرد قاچاقچیان (تاکتیک و تکنیک) برای مقابله با مواد مخدر بسیار مهم است. بخشی از کشفیات مواد مخدر در زمان حمل و نقل به دست می‌آید و بخشی در زمان نگهداری مواد مخدر کشف می‌شود؛ به‌طور مثال زمانی که قاچاقچیان قصد دارند از نقطه صفر مرزی مواد مخدر را وارد کشور کنند مواد مورد نظر را در وسایل نقلیه سبک و سنگین جاسازی می‌کنند و برخی نیز از طریق بلع مواد مخدر در وزن‌های کم، آن را قاچاق می‌کنند. در همین راستا نیروهای پلیس و گمرک در سراسر کشور برای کنترل وسایل نقلیه حامل مواد مخدر و کنترل بار مسافران و مسافران مانند سایر کشورها از ابزارها و تجهیزاتی مانند ایکس‌ری (X-Ray) ماشینی برای کنترل وسائط نقلیه و ایکس ری چمدانی جهت کنترل بار مسافران و از سایر دستگاه‌های آشکارساز جهت کنترل مسافران در راستای مقابله و مبارزه با مواد مخدر استفاده می‌کنند.

به گفته اصلانی، برخی از ابزارهایی که در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولید داخلی و برخی تولید کشورهای خارجی هستند.

او در ادامه درباره وضعیت تجهیزات حوزه مبارزه‌ و مقابله‌ با مواد مخدر تاکید کرد: اگرچه در حال حاضر ایران در تمامی ابعاد حوزه تکنولوژی، پیشرفت کرده است، اما هم‌اکنون نیز در تحریم کشورهای اروپایی به ویژه امریکا قرار دارد، به‌طوری که زمانی که قصد داریم تجهیزات و ابزارهای حوزه مبارزه با مواد مخدر را به‌روزرسانی کنیم، کشورهای اروپایی این امکانات را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، این درحالی است که کشورهای اروپایی سخن از حقوق بشر به میان می‌آورند و می‌گویند «قصد داریم مواد مخدر در هیچ کجای دنیا نباشد، چراکه مواد مخدر نسل‌ها را از بین می‌برد.» حال آنکه در عمل از نظر تامین امکانات فنی و پشتیبانی‌های مالی هیچ حمایتی نمی‌کنند.

اصلانی اظهار کرد: برخی تجهیزات و ابزارهای قدیمی حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به روزرسانی و تعمیر شوند که برای تعمیر برخی از آنها نیازمند قطعاتی هستیم که حتی برای دریافت این قطعات نیز تحریم شده‌ایم؛ این رویکردها نشان‌دهنده آن است که باید به خودمان متکی باشیم. در حال حاضر ماشین‌های ایکس‌ری (X-Ray) و ابزارهای آشکارساز بدن انسان برای مبارزه با مواد مخدر توسط شرکت‌های

دانش بنیان داخلی تولید می‌شود و بخش اعظم تجهیزات تامین است.معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره وضعیت سگ‌های موادیاب بیان کرد: در گذشته برخی کشورها سگ‌های موادیاب را به ایران هدیه دادند اما طی سال‌های اخیر تعداد سگ‌هایی که از سوی کشورهای دیگر به ما هدیه داده می‌شد کاهش یافت، با این وجود امروز نیروهای پلیس توانسته‌اند روند تولید نسل سگ‌های موادیاب را در دست بگیرند، به‌طوری‌که نیازمندی‌های ما در این حوزه به‌طور کامل تامین شده است و امروزه از سگ‌های موادیاب در حوزه حمل و نقل و رصد مواد در محله‌ها و اماکن استفاده می‌شود.

 

 

ارسال نظر