ماجرای کاخ مرمر

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۱۶
ماجرای کاخ مرمر

گروه راه و شهرسازی |

 ماجرا از آنجا شروع شد که پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان، شنبه ۲۸ دی‌ماه در برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهاراتی در مورد استقرار آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر و تخلیه آن مطرح کرد.صحبت‌هایی که جنجال‌آفرین شد و بحث و اظهارنظر درباره آن همچنان ادامه دارد.

پرویز فتاح در این برنامه گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی، حدود ۲۰–۲۵ سال بعد از ریاست‌جمهوری در این بنای تاریخی مستقر شدند، از همان زمان نیز به نظر می‌آید که این استقرار درست نبوده است، مسوولان نظام نباید در آن کاخ‌ها بنشینند. این کاخ‌ها را ملت از آن نظام گرفته و باید در خدمت ملت قرار بگیرد. مدتی قبل گذشته کاخ مرمر تخلیه شد، اما نه به راحتی، بلکه با ادعا و جرو بحث.»

فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد که مرحوم هاشمی حاضر به تخلیه این مکان نبود. او در این برنامه زنده گفت: «نمی‌دانستیم شکایت پیش چه کسی ببریم و به ملت چطور بگوییم. اما تلاش‌هایی که صورت گرفته و توسط نهاد‌هایی خاص نیز با جدیت زیاد پیگیری کردند، باعث همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تخلیه‌ این بنای تاریخی شد. قرار بود برخی استفاده‌های دیگر برای برخی مسائل دیگر مانند تشریفات از این بنا استفاده شود که از آن نیز عدول کردند. اکنون ما داریم آن‌جا را به یک موزه در شان ملت ایران تبدیل می‌کنیم که در حال آماده شدن است.

   روایتی دیگر از کاخ مرمر

پس از گفته‌های پرویز فتاح، واکنش‌ها به این موضوع شروع شد. غلامرضا جوادی قم، قائم مقام سابق و مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی، داستان این ماجرا را به شکل دیگری روایت کرد.

او در این باره گفت: بعد از تشکیل سازمان جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۶ و تفکیک مسوولیت مجمع تشخیص از مسوولیت‌های ریاست‌جمهوری در زمان مرحوم هاشمی، موضوع مورد بحث یکی از جلسات شورای مجمع تشخیص، مکان جلسات بود.

ساختمان فعلی مرکز ارتباطات در بالای بزرگراه رسالت، ساختمان فعلی شورای شهر، ساختمان دبیرخانه شورای امنیت از مکان‌های مورد نظر برای برگزاری جلسات مجمع تشخیص به شمار می‌رفت.

او در این باره ادامه داد: به مرحوم دکتر حبیبی و بنده ماموریت داده شد تا پیشنهادات را بررسی کنیم. از سه محل مورد نظر بازدید کردیم و نهایتا طی پیشنهادی به شورای مجمع، قرار بر این شد محل ساختمان فعلی شورای شهر و ساختمان دبیرخانه شورای امنیت برای جلسات مجمع تشخیص انتخاب شود که به علت دور بودن آنها از بافت اصلی پردیس حکومتی (از تقاطع پاستور و خیابان فلسطین) مورد تایید قرار نگرفتند و طبق تفسیر و مصوبه اعضای مجمع قرار شد کاخ مرمر در خیابان قدس محل جلسات باشد، آقای هاشمی اصراری بر این امر نداشتند.

جوادی‌قمی افزود: ساختمان مرمر بعد از انقلاب محل تشکیلات قضایی قرار گرفت و قوه قضاییه جدید با مسوولیت آیت‌الله یزدی در محل فعلی کاخ مرمر فعالیت کرد که در مدتی که در آنجا بودند آسیب جدی به قسمت گنبد ساختمان وارد شد و در نهایت طی توافقی بین ریاست‌جمهوری وقت، میراث فرهنگی و قوه قضاییه ساختمانی در ضلع شمالی کاخ مرمر به قوه قضاییه سپرده شد وساختمان مرمر تخلیه و مورد بازسازی قرار گرفت.

مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی اضافه کرد: ضلع جنوبی طبقه دوم ساختمان استفاده اداری نمی‌شد و درتمام مدت به عنوان موزه هدایای ریاست‌جمهوری استفاده می‌شد. فرمایشات فتاح در همه بخش‌ها مورد تایید نیست.

در آن دوره کسی به زور  وارد ساختمان مرمر نشد، مجمع با مصوبه جلسه شورا در آن محل تشکیل جلسه می‌داد.

   نامه خصوصی هاشمی به فتاح

پس از اظهارات رییس بنیاد مستضعفان و روایت غلامرضا جوادی‌قمی مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی، پرویز فتاح در تایید یا تکذیب حرف‌های او واکنشی نشان نداد. اما این‌بار نوبت به محسن هاشمی رسید تا به گفته‌های فتاح واکنش نشان دهد. او گفت که نامه‌ای به صورت خصوصی برای فتاح نوشتم و گله کردم. چرا که متاسفانه به صورت ناخواسته سخنانی مطرح شد که از صحبت‌های وی سوءاستفاده شد.

محسن هاشمی افزود: تلفنی با وی صحبت می‌کنم و می‌خواهم صحبت کند تا سوءاستفاده‌ها رفع شود؛ در غیر این صورت از آنجایی که باید از جایگاه آیت‌الله دفاع کنم قطعا صحبت خواهم کرد. در ادامه محسن هاشمی روز یکشنبه هفته جاری در رشته توییتی به اظهارات فتاح در مورد سکونت آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر پاسخ گفت. اولین توییت او به این شرح است:

«در مورد اظهارات آقای فتاح مبنی بر استقرار آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر، معتقدم این حرکت کاملا انحرافی، تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود. البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده.»

هاشمی در توییت بعدی نوشت: «بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول ۴۰ سال بیست‌وخرده‌ای سال قوه قضاییه در کاخ مرمر بوده است. در همه سال‌های پس از انقلاب، مقاماتی که مسوولیت‌های حکومتی داشته و دارند، در کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی مستقر هستند. مثلا محوطه ریاست‌جمهوری از قدیم معروف به کاخ سفید بود که آقای روحانی در آن مستقر است. یا کاخ شاهپورغلامرضا که قوه قضاییه در آن مستقر است. جایی که آقای جهانگیری در آن مستقر و هیات دولت تشکیل می‌دهد هم کاخ نخست‌وزیری بوده، پایین‌تر از آن کاخ فرح است که شورای نگهبان آنجاست.»

در توییت بعدی هاشمی به جزییات بیشتری می‌پردازد: «کاخ مرمر، بعد از انقلاب اولین‌بار قوه قضاییه در آن مستقر شد، آقایان صانعی و موسوی‌اردبیلی و یزدی تا سال ۷۴ یا ۷۵ در همین کاخ مستقر بودند؛ بعد از آن، چون این کاخ به ترمیم نیاز داشت، قوه قضاییه جابه‌جا شد و به کاخ شاهپورغلامرضا رفت.»

او در توییت آخر آورده است: «پس از فوت آیت‌الله هاشمی، آقایان موحدی و هاشمی‌شاهرودی به مرمر رفتند، یعنی تا حدود 1.5 سال بعد از فوت حاج آقا. پس از آن، مجمع به مجلس قدیم نقل مکان کرد. ادعای زندگی آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر هم کذب است، خانواده ما اصلا در این کاخ حضور نداشت و تنها جلسات مجمع در آن برگزار می‌شد.»

   پاسخ مجمع به اظهارات فتاح

روز گذشته نیز روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور توضیحاتی، به اظهارات فتاح رییس بنیاد مستضعفان پیرامون ساختمان برگزاری جلسات مجمع پاسخ داد.

در این جوابیه آمده است: به دنبال اظهارات ریاست محترم بنیاد مستضعفان در برنامه نگاه یک و گزارش تهیه شده از سوی خبرگزاری صدا و سیما و برخی رسانه‌های دیگر، به اطلاع عموم می‌رساند: پس از رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۹۵، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای در خصوص محل برگزاری جلسات مجمع به محضر رهبر انقلاب نوشتند و تقاضا کردند که جلسات مجمع به ساختمان مجلس قدیم منتقل شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد دبیر مجمع موافقت کردند و طی دوسال گذشته هیچ کدام از روسای مجمع در آن ساختمان مستقر نشدند و هیچ جلسه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام در آنجا تشکیل نشده است.

لذا با هماهنگی آقای سعیدی‌کیا، ریاست وقت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، با وجود آنکه تنها بخشی از ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در اختیار مجمع قرار گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجموعه کاخ مرمر را به بنیاد تحویل داد و از اردیبهشت سال ۹۷ جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در مکان جدید برگزار شده است.

مراحل بازگشایی موزه کاخ مرمر پس از تحویل این مجموعه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به سایر نهادها و مراجع تصمیم‌گیر بوده و انتظار آن بود که گزارش امور صادقانه از سوی مدیران و مراجع خبری به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

 

ارسال نظر