کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا وارد کشور می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۳۰

افرادی که از چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد ایران می‌شوند نباید با خودشان خوراکی همراه داشته باشند، موارد مشکوک به کرونا بلافاصله تحت مراقبت و بررسی قرار می‌گیرد، کیت‌های تشخیص ویروس به زودی وارد کشور می‌شوند و آنگونه که مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند، وضعیت در رابطه با ویروش کرونا در ایران تحت کنترل است.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از ورود کیت‌های تشخیصی‌ ویروس کرونا ۲۰۱۹ تا چند روز آینده به کشور خبر داد. حسین عرفانی در ارتباط با ویروس کرونا ۲۰۱۹ که در کشور‌های مختلف شایع شده است، گفت: بنا بر حدسیات، منبع اولیه این ویروس بازار فروش ماهیان و آبزیان دریایی بوده و انتقال فرد به فرد سبب ابتلای تعداد زیادی از افراد شده است. حداقل تا دیروز ۱۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲۷ نفر جان باختند.  او در ادامه افزود: با توجه به گزارشاتی که از کشورهای دیگر وجود دارد، در امریکا، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن هم مواردی از ابتلا یافت شده است. عرفانی با تاکید بر اینکه تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال این بیماری به داخل کشور انجام شده است، به ایلنا گفت: تنها مبدا مستقیم با مسافران چینی که احتمال انتقال ویروس را ایجاد می‌کند، فرودگاه بین‌المللی امام است که مسوولان فرودگاه و مسوولان پایگاه بهداشت مرزی، مسافران ورودی از کشور را به صورت فعال، مورد معاینه قرار می‌دهند و موارد مشکوک جهت معاینه بیشتر به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل می‌شوند. تاکنون ما مورد مثبتی از ابتلا در کشور نداشته‌ایم.

      مسافران ایرانی قبل از خروج آموزش‌ می‌بینند

وی ادامه داد: همچنین به افرادی که از کشور به مقصد چین خارج می‌شوند، اطلاعات و آموزش‌های لازم داده می‌شود تا از ابتلای آنها و انتقال ویروس به‌وسیله آنها جلوگیری شود.با توجه به اینکه هموطنان ایرانی به کشور چین و سایر کشورهایی که در آنها ویروس کرونا گزارش شده است، رفت و آمد دارند به آنها توصیه می‌کنیم که علائم و راه‌های انتقال بیماری را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت مشکوک به پزشک مراجعه کنند.رییس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: همچنین مسافران ورودی از سایر مسیرهای مرزی زمینی و هوایی که امکان انتقال بیماری از مبدا چین را به شکل غیرمستقیم ممکن می‌کنند، توسط پایگاه‌های بهداشت مرزی کنترل می‌شوند. او در ارتباط با مسیرهای انتقال بیماری افزود: باید توجه کرد که موارد اولیه بیماری از مصرف آبزیان ایجاد شده است. احتمال انتقال این بیماری از حیوان به انسان و انسان به انسان وجود دارد. به احتمال زیاد انتقال این بیماری از مجرای تنفسی صورت می‌گیرد. ۶ نوع از ویروس کرونا از سال ۲۰۱۹ برای ما شناخته شده بود که ۲ نوع از آن (سارس و مرس) خطرناک محسوب می‌شد. نوع هفتم این ویروس هم تحت نام کرونا ویروس ۲۰۱۹ نام‌گذاری شده است.  عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود تحریم‌ها مشکلی برای تهیه کیت‌های تشخیصی نداریم؟ بیان کرد: در کشور بهترین آزمایشگاه‌های تشخیصی را در بحث مراقبت‌های عفونی تنفسی از ‌جمله کرونا داریم. بنا بر آخرین گزارش‌ها امکانات بسیار مناسبی برای تشخیص بیماری‌های خانواده کرونا داریم. به محض اینکه مشخص شود با چند نوع از ویروس کرونا مواجه هستیم، ما تمام کیت‌های تشخیصی و اختصاصی را برای تمام بیماری‌های خانواده کرونا خواهیم داشت. ما هیچ مشکلی از لحاظ آزمایشگاهی نداریم.  وی در ادامه گفت: زیرساخت‌های لازم وجود دارد، اقدامات لازم در رابطه با انواع بیماری کرونا را قبلا هم انجام می‌دادیم، پس انجام دادن این اقدامات امروز هم انجام می‌گیرد. کیت‌های تشخیص اختصاصی چند روز آینده وارد کشور خواهد شد. کیت تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ در کشور آلمان تولید شده است و ما نیز پس از شیوع ویروس در چین و گسترش آن برای تهیه کیت اقدام کرده‌ایم و آزمایشگاه مرجع سلامت برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ آمادگی دارد.

 

ارسال نظر