اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۳۹

مخالفت مجلس  با تغییر تقویم آموزشی

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرارسیده است، گفت: از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند.  احمد عابدینی با اشاره به موضوع تقویم آموزشی و در پاسخ به اینکه امسال دانش آموزان ۱۵۰ روزبه مدرسه می‌روند و بیش از ۲۵۰ ساعت کاهش ساعات آموزش در سال داریم اظهار کرد: باید آموزش و پرورش را اساس و محور توسعه کشور بدانیم و اگر قرار است در کل کشور اتفاقی بیفتد باید باور عمومی ایجاد شود که این اتفاق جز از مسیر آموزش و پرورش محقق نمی‌شود. او افزود: آموزش و پرورش مولفه‌هایی دارد که معلم، فضا و تجهیزات، منابع مالی، محتوای برنامه درسی از این جمله است و یک عنصرکه مغفول واقع شده، «زمان» است. معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد اختیار مسوولان ما با تهدید استیضاح، در دست مجلس است، در ادامه درباره تقویم آموزشی اظهار کرد: تغییر تقویم آموزشی سابقه ۹۰ ساله دارد. در این ۹۰ سال حدود ۱۳ بار تقویم آموزشی تغییر کرده است و ۴۰ سال از این مدت آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور بوده، یک دوره زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر و یک دوره زمانی در دهه ۴۰ شمسی نیز با توجه به تغییرات اقلیمی به استان ها سپرده شد.  وی با تاکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرارسیده است گفت: از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است. یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد. استانداردهای آموزشی و توانمندسازی معلمان باید صورت گیرد. تلاش می‌کنیم حداکثر اختیار را در قالب طرح‌های شورای عالی به مدیران و معلمان بدهیم. عابدینی ادامه داد: طرح ما درباره تقویم آموزشی آماده است اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند. به ما گفته‌اند مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

بدعهدی وزارت بهداشت درباره معتادان متجاهر

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با گلایه از درمان معتادان متجاهر منع پذیرش توسط وزارت بهداشت گفت: باید برای این معتادان که براساس آمار نیروی انتظامی در تهران هزار و ۵۰۰ نفر هستند، فکر اساسی شود. فرید براتی سده درباره تعیین‌تکلیف معتادان متجاهر منع پذیرش گفت: پذیرش معتادان متجاهر منع پذیرش در آیین‌نامه‌ها با سازمان بهزیستی نیست، البته ما این معتادان را نیز پذیرش می‌کنیم، اما براساس آیین‌نامه معتادان منع پذیرش یعنی معتادانی که دارای زخم باز، کبر سن یا صغر سن هستند به دلیل وضعیتی که دارند، باید در مراکز وزارت بهداشت تحت درمان قرار گرفته و پس از درمان به بهزیستی تحویل داده شوند. او با بیان اینکه قرار بود، وزارت بهداشت در این زمینه چند مرکز درمانی معرفی کند، تصریح کرد: همچنین قرار بود، نیروی انتظامی معتادان را به این مراکز درمانی وزارت بهداشت تحویل دهند، اما مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند، باید یک نفر از ماموران نیروی انتظامی برای نگهداری این افراد در این مراکز درمانی بماند و این یک مشکل جدی برای ما است، چراکه نیروی انتظامی چنین نیرویی ندارد و نمی‌تواند ماموری برای نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز درمانی قرار دهد. وی اظهار کرد: نکته دیگر هم که اخیرا درباره آن بحث‌هایی شده است، این است که اگر قرار باشد معتادان متجاهر در مراکز مختلف درمان شوند، ممکن است مسائلی را ایجاد کند، از همین‌رو باید مراکز مشخصی برای این افراد در نظر گرفته شود و مراحل درمان این افراد در یک مراکز مشخصی انجام شود. براتی‌سده اظهار کرد: مشکل اصلی در مورد این معتادان به وزارت بهداشت برمی‌گردد، البته این وزارتخانه به هرحال متعهد است که به آنها خدمت ارائه کند و نمی‌تواند تعهدش را نادیده بگیرد، اما این تعهد تاکنون انجام نشده است و در اختیار ما نیست و به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

عزل ۸۰ مدیر در مدارس  به دلیل تخلفات مالی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از عزل ۸۰ مدیر در مدارس به دلیل تخلفات مالی و ثبت‌نامی خبر داد. عبدالرضا فولادونددرباره عزل مدیران متخلف در مدارس شهر تهران گفت: آمار ما در این زمینه نوسان دارد؛ به تعبیر دیگر آمار سه ماه گذشته با امروز متفاوت است، اما تعدادی از مدیران عزل شدند که بیشتر به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات در بحث ثبت‌نام و تخلفات مالی بوده است. اخیرا حدود ۸۰ نفر مدیر مدارس غیردولتی که تخلف دریافت وجه در هنگام ثبت‌نام داشتند به هیات تخلفات اداری معرفی شدند. این اقدام مربوط به جمع‌بندی‌ تابستان سال گذشته است و این هشتاد نفر مابقی متخلفان بودند. فولادوند درباره علت اصلی تخلف مدیران مدارس گفت: بیشتر تخلفات درباره اخذ وجه با عنوان کمک‌های مردمی در زمان ثبت‌نام بوده است. طبق بخشنامه هیچ مدرسه‌ای جز هزینه کتاب و بیمه، حق دریافت وجه از والدین را ندارد. متاسفانه برخی از مدیران ما این کمک‌ها را با شرط در زمان ثبت‌نام گرفته‌اند که با آنها برخورد شده است. او در پاسخ به این سوال که با توجه به همه تذکرات و قوانین چرا کماکان برخی از مدارس با عناوین مختلفی مانند کمک به مدرسه از دانش‌آموزان وجه دریافت می‌کنند؟ گفت: کمک به مدرسه اجباری نیست، اما اگر به دانش‌آموزان فشار وارد کنند ، این کار تخلف است.

 

ارسال نظر